Oletteko koittaneet kasvattaa herneitä kaupan kuivahernepussin herneillä? Eli niillä joista tehdään hernekeittoa.
Kommentit (8)
kyllä ne ainakin itää, jos ovat kokonaisia. Olen kasvattanut niitä vain syötäviksi versoiksi asti, joten en tiedä saako niistä onnistuneesti herneitä.
Hyvin onnistuu, olen liottamisen jälkeen kasvimaalla kasvattanut tuoreiksi herneiksi asti.
Minulla on kuivaherneitä, jotka ostin kasvattaakseni niistä ituja ruokailuun. Eivät itäneet, vaikka liotimme niitä pitkään. Päinvastoin alkoivat haista pahalle ja pakko heittää ne kompostiin. Eräs tuttuni, joka työskentelee ravintolassa kokkina arveli, että kyseiset herneet on käsitelty niin etteivät ne idä, ja että niistä kannattaa tehdä paksua hernekeittoa.
Ne on kuolleita herneitä. Ruumiita.
Voi idättää ja saa herneitä, mutta paremman sadon saa kun ostaa ihan idätykseen tarkoitetun.
Herneitä ei saa liottaa pitkään! Korkeintaan yön yli, ja sekin voi olla liikaa. Eli kun kasvattaa versoja, niin maksimissaan yön yli liotus vedessä, sen jälkeen talouspaperin/mullan päälle. Kastelua hillitysti. Jos haiskahtaa, niin on ollut liikaa vettä, liotettu liian kauan...
Vierailija kirjoitti:
Ne on kuolleita herneitä. Ruumiita.
Tuli paha mieli tästä mielikuvasta. ☹️
Versoja olen niistä kasvattanut syötäväksi, en sen pidemmälle.
Liottaa yön yli ja sitten multaan.