Mä en jaksa työyhteisöni yhteisöllisyyttä, irtisanoudunko?
Työssä on paljon hyvää. Se on lähin ammattiani vastaava työpaikka, loistavat työajat jne.
Työyhteisö on tiivis. Eniten ärsyttää jatkuva "nokkela" vitsailu johon pitäisi vastava nokkelasti vitsailemalla. En ole mikään huumoriveikko ja tuo tökkii.
Lisäksi lähin kollegani (eläkeikää lähestyvä rouva) yrittää vaivihkaa lytätä ja alistaa mua.
Tänään tökkii niin paljon lähteä töihin että mietin jo muun työn hakemista.
Kommentit (10)
Ei kuulosta yhteisöllisyydeltä vaan testaamiselta ja valtataistelulta. Monilla työpaikoilla vitsailu ja nokittelu on lisäksi kätevä keino pitää asiallinen keskustelu loitolla. Muutenhan joku saattaisi alkaa avautua vaikka työpaikan huonosta ilmapiiristä tai muusta hys-hys -aiheesta (josta siis nimenomaan pitäisi puhua).
On ikävää, että muuten nappityöpaikka kärsii keskenkasvuisten työyhteisökulttuurista. On varmaan ihan hyvä veto alkaa ainakin silmäillä alasi työpaikkailmoituksia. Mitään sinun ei vielä tarvitse tehdä, mutta pidä mieli avoimena sille, että jossain on hengeltään terveempi ja asiallisempi työpaikka, jossa sinua ja osaamistasi tarvittaisiin. Onko sinulla muuten mahdollisuutta vaihtaa toiseen tiimiin tai yksikköön saman työpaikan sisällä?
Etkö voi rohkeasti tuoda enemmän omaa persoonaasi esiin? Ei kannata esittää vitsailijaa jos ei sellainen ole. Tuskin kukaan siitä loukkaantuu jos olet kuitenkin ystävällinen, lähestyvät sinua sitten vaan jollain toisella tavalla.
Uulostaa ap:n huumorintajuttomuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi rohkeasti tuoda enemmän omaa persoonaasi esiin? Ei kannata esittää vitsailijaa jos ei sellainen ole. Tuskin kukaan siitä loukkaantuu jos olet kuitenkin ystävällinen, lähestyvät sinua sitten vaan jollain toisella tavalla.
Tai sitten provosoituvat entisestään ja alkavat kahta kovemmin heittää herjaa ja nokitella. Osa on persoonallisuushäiriöisiä, jotka saavat lisää bensaa liekkehin siitä, jos joku kyllästyy tai pahoittaa mielensä heidän herjanheitostaan. Yleistäen voisi sanoa, että nokittelija- ja vitsailijatyypit ovat harvemmin terveellä tavalla kehittyneitä. Joiltain vähän päälle kaksikymppisiltä tuo käytös voisi mennä vielä kypsymättömyyden ja esittämisen piikkiin mutta aikuinen ihminen kyllä ymmärtää käytöksensä seuraukset.
Mitä ne tekee jos et vastaa nokkelaan vitsailuun nokkelalla vitsailulla? Hakkaa sut? Kasva aikuiseks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten provosoituvat entisestään ja alkavat kahta kovemmin heittää herjaa ja nokitella. Osa on persoonallisuushäiriöisiä, jotka saavat lisää bensaa liekkehin siitä, jos joku kyllästyy tai pahoittaa mielensä heidän herjanheitostaan. Yleistäen voisi sanoa, että nokittelija- ja vitsailijatyypit ovat harvemmin terveellä tavalla kehittyneitä. Joiltain vähän päälle kaksikymppisiltä tuo käytös voisi mennä vielä kypsymättömyyden ja esittämisen piikkiin mutta aikuinen ihminen kyllä ymmärtää käytöksensä seuraukset.
Ai nyt yhteisöllisyys onkin persoonallisuushäiriöisten kokoontumisajot. Voi vitsi mikä tyyppi!
Oletko varma, että oikeasti yrittää "lytätä ja alistaa"? Toki kuten joku jo sanoi, työtyhteisössä on valtataistelua ja tuossa on varmasti mukana leikillistä nokittelua.
Mutta mielestäni sinun pitää miettiä, miksi loukkaannut. Itse arvelen, että tuo työkaveri ajattelee, että kestät hänen vitsinsä. Minulla ainakin kehkeytyy työkaverisuhteet sisarellisiksi ja saatan alkaa kiusata leikillisesti työkaveria samaan tapaan kuin kiusaisin minulle rakasta siskoa. Jos siis hän kokee tekevänsä samoin? Ja ei ymmärrä, että sinä et tätä tajuakaan vaan loukkaannut verisesti.
Minulla on tällä hetkellä juuri tuollainen "kiusaamissuhde" töissä, olen se vanhempi tyyppi, mutta se toinen kiusaa kyllä minua takaisin:)
8 jatkaa: mutta tuo pitää nyt puhua työpaikalla, että koet tuon vitsailun noin. Selvittäkää asiat.
Irtisanoudu vasta kun sulla on uusi työpaikka.
Siis mitä? Eikö tuollaisessa toisista välittävässä paikassa pysty olemaan enemmän oma itsensä, kuin sellaisessa, jossa pitää pingottaa?