Mitä ajatuksia herättää aikuinen ihminen, joka ei katso koskaan silmiin?
Korkeintaan äkkiä vilkaisee silmiin, mutta ei ikinä katso pitempää aikaa.
Kommentit (33)
Lapset katsoo suoraan . Aikuiset harvemmin.
Sellainen, joka ei halua nähdä ihmisten ajatuksia, reaktioita ja tunteita. Tai ei halua näyttää omiaan, ja usein se onkin hyvä ratkaisu.
Sosiaalisten tilanteiden pelko, pelkkä ujous, saa helpommin kontaktin kun kuuntelee.. Minusta silmiin tuijottaminen on vaikeaa. Paljon helpompi olla kun kuuntelee ääntä. Minua pidetäänkin tylynä kun henkilön tullessa huoneeseen en katso häntä kun tervehdin. Kuuntelen askelista ja puheäänestä kuka on, turha katsoa. :D
-Weirdo-
En pysty katsomaan ihmisiä silmiin joten ei herätä minkäänlaista ajattelua, en edes huomaa jos henkilö ei katso silmiini koska en katso hänen silmiinsä
Ujo, sosiaalisten tilanteiden kammo tjsp.
Estynyt persoonallisuus, sosiaalisten tilanteiden pelko, mutismi, ahdistus. Itsellä kaikki. N29
Mua ahdistaa tuijottaa toista silmiin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka ei halua nähdä ihmisten ajatuksia, reaktioita ja tunteita. Tai ei halua näyttää omiaan, ja usein se onkin hyvä ratkaisu.
Tästä syystä minä olen katsomatta, tai vilkaisen vain nopeasti kohteliaisuudesta.
Olin nuorempana osittain sellainen, koska jotkut tuijottivat koko ajan silmiin, ettei katsonut ollenkaan muualle kuin ympäristöä ei olisi. Siihen vaikutti myös vihainen lähisukulainen ja jotkut ihmiset.
Tuijottaminen voi olla myös julkeaa ja röyhkeää.
Ehkä nujerrettu ihminen.
Tuttujen ihmisten ollessa kyseessä pelkästä askeleiden äänestä kuulee jo kaukaa kuka on tulossa ja mitä hänellä on sanottavaa, useimmiten ei mitään uutta eikä mielenkiintoista. Uusien ihmisten kohdalla 9 kertaa 10:stä mielenkiinto katsekontaktin pitämiseen häipyy hyvin nopeasti, kun avaavat suunsa.
Nuorena en uskaltanut katsoa tuntemattomia silmiin, nyt vanhempana kyllä. Minulla on aikuisiällä diagnosoitu huomattava sosiaalisten tilanteiden pelko. Nuoruus oli todella ahdistavaa aikaa, kun en itsekään ymmärtänyt, mistä oikein oli kyse.
Suurella todennäköisyydellä älykkäämpi kuin se, joka valittaa silmiin katsomattomuudesta.
Sellainen joka ei halua peilailla itseään toisten silmistä eikä halua nähdä ihmisten primitiivireaktioita itseensä - tai signaloida niitä muihin.
Autismin kirjo, ujo, ahdistunut..