Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö anopista olla huolissaan?

Vierailija
10.05.2021 |

Anoppini on syntynyt toisessa maassa, äidinkieli ei ole siis suomi. Boheemi ihminen, uskoo helposti kaikkeen ja on puhelinmyyjien huijattavissa. Tosi mukava ollut ja ollaan tultu hyvin juttuun. Asuu toisella paikkakunnalla. Yksin asuu. Ihan noin alkutiedoiksi.

Joku kolmisen vuotta sitten oltiin hakemassa juna-asemalta ja katsottiin ihmeissämme, kun anoppi ei osannut tulla ovelta autolle vaikka puhelimessa ohjattiin. Jotenkin jumiutui ihan käsittämättömästi ja ei yhtäkkiä tajunnut mistään mitään. Miehen piti käydä hakemassa noin 20 metrin matka. Kun tämän lisäksi tuntui unohtelevan sanoja ja asioita, niin mies puhui anopin kanssa ja pyysi, että kävisi muistihäiriötutkimuksissa. Anoppi sanoi myöhemmin käyneensä ja kuulemma kaikki oli täysin hyvin. Hieman epäuskoisia olimme, mutta jos kerran kaikki oli hyvin niin mitäpä siinä sitten. Anoppi oli 63-vuotias tuolloin.

No nyt parin viimeisen vuoden aikana tuntuu, ettei muista, mitä kerrotaan. Esim kuukausi sitten juttelin anopin kanssa ja selitin meidän pojan koulusta ja siitä mitä osaa ja mitä ei. Ihan tavallista keskustelua. Mutta nyt kun mies puhui anopin kanssa niin kysyi ihan samat asiat eikä mitenkään käynyt ilmi, että muistaisi yhtään mitään.

Ja viikko sitten kävi ilmi, että oli keksinyt, että minä ajattelen, että hänen ystävänsä ovat pahoja ihmisiä. Mitään tällaista en tietenkään ole ajatellut. Jotenkin oli jostain fb kommenteista päätynyt tällaiseesn tulokseen. Järkytyin aika lailla.

Unirytmi on hänellä mennyt ihan totaalisesti sekaisin tässä viimeisten vuosien aikana. Aina ollut iltavirkku, mutta nykyään herää noin kuuden aikaan illalla. Eläkkeelle jäi ilta-opettajan työstä vuosi sitten. Eli aina on ollut iltaihminen, mutta vielä joku 6 vuotta sitten kuitenkin heräili joskus yhden aikaan päivällä.

Kenellä olisi kokemusta Alzheimerin taudista, sopisiko nuo oireet alkavaan Alzheimerin tautiin? Mutta eikö normaali muistitutkimus kolme vuotta sitten, kun jo oireita oli, niin eikö sen pitäisi sulkea Alzheimer pois?

Kuitenkin aika nuori eläkeläinen, niin eikö sen iässä vielä pitäisi muistaa mitä on jutellut lastensa kanssa? Ja mistä tuollainen yhtäkkinen paranoidinen ajattelu minua kohtaan? Kuinka hyvä muisti tuon ikäisillä oikein on? Olen aina ajatellut, että tuossa iässä pitäisi olla ihan normaali muisti ja kyky toimia.

Sanojen unohtelusta, niin todella vaikea arvioida mikä olisi normaalia ja mikä ei, kun ei ole kyse äidinkielestä. Kuitenkin ymmärtääkseni tosi moni hänen ystävistään ei ole äidinkielenään suomea puhuvia.

Itse ei näe missään mitään ongelmaa. Ei ole missään vaiheessa itse nähnyt minkäänlaista muistiongelmaa. Viimeiset ajat töissä olivat raskaat, sen tiedän, mutta ei mitään tietoa millä tavalla.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös verenkiertohäiriö. toi jumiutuminen sopisi siihen paremmin. Mutta lekuriinhan tuossa ny ton mentävä asap. Ihan sen pojan kanssa. Mitä aiemmin tuohon saa lääkkeet, sitä pitempään hyvää elämää voi elää.

Vierailija
2/6 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten sen saisi lääkäriin, kun ei näe missään olevan mitään vikaa. Huoh.

Mies sanoi, että itse on itsestään vastuussa, että kun yritettiin silloin muutama vuosi sitten niin ei me voida asialle mitään tehdä. Tottahan se onkin, aikuinen ihminen kun on.

Kuinka pahaksi sen dementian (jos sille nyt sellainen on) pitää edetä ennen kuin saa vietyä lääkäriin?

Kuinka nopeasti joku Alzheimer etenisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan, että mitä tapahtuu, kun yksin asuva ihminen sairastuu dementiaan eikä näe itse missään vaiheessa mitään ongelmaa? Onko se tultava joku onnettomuus ensin ennen kuin joku ulkopuolinen tarttuu asiaan?

Kyllä on dementia kauhea sairaus, kun tulee paranoidisuutta eikä ole minkäänlaista sairaudentuntoa.

Mutta voisiko noita juttuja selittää mitenkään muulla kuin dementialla?

Ap

Vierailija
4/6 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla dementia tai sitten ei. Itsekin unohdan välillä puhuttuja asioita ja olen 30.

Suosittelen lääkärikäyntiä, niin, että olette mukana.

Vierailija
5/6 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aloittajan kuvaamat oireet ovat juuri dementia/alzheimeria. Tarkempi taudinmäärittely sitten terveysasemalla.

Iällä ei hirveästi ole merkitystä milloin ja miten se tulee, mutta kuvaamat oireet on jo aika pahat.

Siinä on omat riskinsä kun pahasti dementoitunut ihminen vaikkapa sähköhellan unohtaa päälle tms.

Pikaisesti muistitestiin että lähtee rutiinit pyörimään, eli lääkkeet, ja mahdolliset apuvälineet tai jopa siirtäminen pysyvästi hoivakotiin.

Oma äitini sairasti alzheimeria ja hyvä ystäväni sairastaa. 

Vierailija
6/6 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ajatus tuli mieleeni, että anoppisi asumispaikkakunnalla on melko varmasti ns. vanhuspalvelu/dementiahoitaja tms. Jospa juttelisitte huolestumisestanne ensin heidän/hänen kanssaan (tai henkilön kanssa, joka teki aiemmat testit). Ja sitten sieltä otettaisiin (kenties) yhteys anoppiisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi