Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18 vuotta äitiyttä takana ilman kunnollisia tukiverkkoja!

Vierailija
09.05.2021 |

On jo aikakin, että suurempi osa isovanhemmista kiinnostuu miten lapsenlapsilla ja heidän vanhemmillaan menee!

https://yle.fi/uutiset/3-11918264

Teemme parhaillaan kesäsuunnitelmia. Mietimme, että noin vuoden koronatauon jälkeen käymme tapaamassa monia iäkkäitä sekä ikäisiämme ja nuorempia sukulaisia.

Yksipuolistahan tämä on. Rahaa isovanhemmat kyllä tarjoaisivat, mutta sillä ei ole meille merkitystä. Emme vain ole hyljänneet heitä täysin, vaikka oma olo onkin taas vähän paska, kun käytämme lomiamme heihin.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelin äitiäni tänään. Hän alkaa olla jo vanha, mutta 18 v sitten, kun itse tulin äidiksi, hän oli juuri siirtynyt eläkkeelle ja vietti talvet ulkomailla lämmöstä nauttien.

ap

Vierailija
2/7 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että viitsitkin kitistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelin äitiäni tänään. Hän alkaa olla jo vanha, mutta 18 v sitten, kun itse tulin äidiksi, hän oli juuri siirtynyt eläkkeelle ja vietti talvet ulkomailla lämmöstä nauttien.

ap

Kaverini on ollut kaikki talvet Espanjassa jäätyään eläkkeelle. Nyt koronan takia ollut Suomessa ja on täysin kyllästynyt siihen, että tytär odottaa lastenhoitoapua neljän peräjälkeen hankkimansa lapsen hoitoon. Miten tytär edes pärjäsi, kun äiti oli Espanjassa?

Ihan hyvin, mutta ilmainen lastenhoitoapu kelpaisi ja sitä vaatii, vaikka äidillä on jo omat sairautensa ja vielä iäkäs oma äiti, joka tarvitsee apua.

Vierailija
4/7 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kaverini on ollut kaikki talvet Espanjassa jäätyään eläkkeelle. Nyt koronan takia ollut Suomessa ja on täysin kyllästynyt siihen, että tytär odottaa lastenhoitoapua neljän peräjälkeen hankkimansa lapsen hoitoon. Miten tytär edes pärjäsi, kun äiti oli Espanjassa?

Ihan hyvin, mutta ilmainen lastenhoitoapu kelpaisi ja sitä vaatii, vaikka äidillä on jo omat sairautensa ja vielä iäkäs oma äiti, joka tarvitsee apua.

Meillä ei ole enää iäkkäimmät elossa. Olen auttanut yhden hautaan asti omien ruuhkavuosikiireiden ohella.

Nyt on sikäli helpompaa, että lapset ovat isompia ja ei ole yhtään dementikkoa tai muuten erityisen vaivaista,  vaan vain vanhoja ja vaivaisia, joiden aika olla läsnä lapsenlapsilleen alkaa olla valunut tiimalasista pois. Se aika meni jo, jona olisivat voineet vähän auttaakin.

ap

Vierailija
5/7 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat kokevat, että heitä vaaditaan lastenhoitajiksi, mutta samaan aikaan he onneksi ovat valmiita ottamaan myös oikeuksia. Kun menee hoitamaan lapsenlapsia, voi samalla kalustaa lapsensa kodin kätevämmäksi, vaihtaa verhot ja kantaa turhat tavarat varastoon. Jos pidetään perheenjäsenenä eli ilmaisena lapsenvahtina, saa samalla aikuisen perheenjäsenen oikeudet.

Vierailija
6/7 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tukiverkon pitää olla omat vanhemmat? En ymmärrä.

Lapset 11v ja 14v Normaalia elämää on pystytty viettämään niin arkisin ja viikonlopuisinkin. Mistä sinä olet jäänyt paitsi?

Kaikki ne asiat mistä pidän olen pystynyt toteuttamaan vaikka minulla on perhe. Suunnitelmallisuutta se toki vaatii. Olen kuntoillut, käynyt festareillla, leffassa, teatterissa, tavannut ystäviäni yksin, tavannut muita äitejä lasten kera, viettänyt illanviettoja ja matkustellut ystävien kanssa ulkomailla.

Kyläilemme ja reissaamme myös lasten kanssa perheen kesken tai tuttavaperheen kanssa.

Kerran lapsi oli isovanhemmilla yökylässä. Ja lasta ja lapsia ovat hoitaneet lastenvahdit, kun olemme käyneet miehen kanssa syömässä tai leffassa. Kuntosalin lapsenvahtia käytetty myös paljon.

Kun nuorinkin tuli kouluikään ovat pärjänneet keskenään sen pari tuntia, jos olemme käyneet kahdestaan syömässä tai kuntoilemassa miehen kanssa.

Tietysti tämä on vaatinut isommassakin mittakaavassa suunnitelmallisuutta. Saimme lapsia kun työelämää oli takana yli 10 vuotta. Kasvaviin lapsiin menee rahaa ja myös kaikkeen siihen mikä piristää itseä. Eli jos nuorena vastavalmistuneena olisin tehnyt lapset minulla ei olisi ollut vastaavia mahdollisuuksia.

Vierailija
7/7 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on reilu 20-vuotta äitiyttä rakana ilman turvaverkkoja, onko tämä joku kilpailu?Itse olen alusta asti tiennyt, että meillä ei sukua ole auttamassa ja kun on tosiaan aina menty ilman verkkoja niin ei niitä osaa kaivatakkaan tähän perusarkeen. Joskus on ollut tiukkoja tilanteita kun 2lasta joutunut kerralla sairaalaan tai on itse sairastunut pahasti, mutta aina niistä on yli päästy. Meillä käy kerran kuussa maksettu hoitaja yön yli ja se riittää. Välillätu tuu että eniten uupuu ja valittaa ne kenellä on sitä apua siinä tarjolla..kun täytys saada lapset hoitoon et pääsee kauppaan tai saa siivottua. Tottakai ihmistä saa väsyttää ja uuvuttaa, itselläkin vauvavuodet menty silmät ristissä, mutta aikansa kutakin.