Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa joka kuuntelee ja kokee Bruce Springsteenin Born in the USA-biisin nimeenomaan working class-biisinä?

Vierailija
07.05.2021 |

Kaikkien kansojen proletaarit, yhtykää.

Hieno biisi, saatana. Aina itkettää.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä kuraa. Ihan paska biisi.

Vierailija
2/14 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko kuinka sarkastinen tuo biisi on?

Hyvä se on, mutta sen viestiä ei pidä niellä purematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on puhtaasti työväenlaulu. Brucen tausta on täysin työväenluokkainen.

Vierailija
4/14 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan jo turhan älykäs keskustelunavaus tälle palstalle? Parempi vain jatkaa turvallisella julkkis-BB linjalla.

Vierailija
5/14 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan, kun nimenomaan koko ukko on tullut tunnetuksi työväenluokan äänitorvena ja työväenluokan elämästä kertoo koko tuotanto.

Vierailija
6/14 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko kuinka sarkastinen tuo biisi on?

Hyvä se on, mutta sen viestiä ei pidä niellä purematta.

Tajuan, tajuan, mutta se ei ole sarkasmia työväenluokkaa kohtaan. Lähinnä yltiöamerikkalaista paskaa kohtaan. Bruce tuumasi itse muistelmissaan, että ei koskaan pääse eikä halua päästä working class-juuristaan eroon, ne on ja pysyy. No niinhän se on.

Vierailija
7/14 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Springsteenin tuotantohan nojaa pitkälti duunariteemaan. Born in the Usa ei ole patrioottinen, vaan kertoo Vietnamin sodan veteraanien vaikeudesta sopeutua tavalliseen elämään tms.

Vierailija
8/14 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruce on upea mies. Arvostin yhä enemmän kun luin muistelmat. Hän on esimerkiksi tukenut Vietnam-veteraaneja jo 80-luvun alusta saakka, jolloin se ei todellakaan vielä ollut "pop" ja olivat jenkeissä hylkyporukkaa. Mutta muistelmissaan Bruce kirjoittaa, koska niin monet naapurit ja saman yhteisön (working class) jäsenet pakotettiin sinne, joten hän ei voinut olla unohtamatta sitä ja kokee velvollisuudekseen tukea vammautuneita ym. Itse selvisi draftista.

Vierailija
9/14 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen samaa yhteiskuntaluokkaa josta toi biisi kertoo ja rakastan sitä. 

Vierailija
10/14 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen hänen laulunsa läheisiksi, koska itse tulen duunariperheestä. Vaikka hänen näkökulmansa on amerikkalainen, silti tunnelma on niissä tuttu.

Vierailija
11/14 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi yhtä hyvin viisastella, että onko hän ainoa jonka mielestä The Beatlesin perusti tyypit Liverpoolista.

Vierailija
12/14 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli hienoa kun artistit toivat enemmän luokkataustaa esiin. Mm. Beatles oli työväenluokkaisista ympyröistä ja Rollarit yrittivät antaa sellaisen mielikuvan. Nykyään tuntuvat kaikki larppaavan rikkaita suuria filosofeja. Springsteenissa pidän juuri siitä kun on juuri sellainen kuin on.

Vierailija
13/14 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on tietysti räppärit jotka ovat kaikki alaluokkaa. Olevinaan. Ei muka sitä musiikkia voi tehdä jos on rikkaasta suvusta.

Vierailija
14/14 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on tietysti räppärit jotka ovat kaikki alaluokkaa. Olevinaan. Ei muka sitä musiikkia voi tehdä jos on rikkaasta suvusta.

No joo... Rikkaiden sukujen vesat ovat yleensä oppineet mitä musiikki on (ja mitä se ei ole) eivätkä tunne tarvetta pauhata kuin néèkéríkaŋsan puhelaulajat.

Että kai rap on vähän spedeä ja alaluokkaista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi