Olenko ainoa joka kuuntelee ja kokee Bruce Springsteenin Born in the USA-biisin nimeenomaan working class-biisinä?
Kaikkien kansojen proletaarit, yhtykää.
Hieno biisi, saatana. Aina itkettää.
Kommentit (14)
Tajuatko kuinka sarkastinen tuo biisi on?
Hyvä se on, mutta sen viestiä ei pidä niellä purematta.
Se on puhtaasti työväenlaulu. Brucen tausta on täysin työväenluokkainen.
Olikohan jo turhan älykäs keskustelunavaus tälle palstalle? Parempi vain jatkaa turvallisella julkkis-BB linjalla.
Et varmaan, kun nimenomaan koko ukko on tullut tunnetuksi työväenluokan äänitorvena ja työväenluokan elämästä kertoo koko tuotanto.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko kuinka sarkastinen tuo biisi on?
Hyvä se on, mutta sen viestiä ei pidä niellä purematta.
Tajuan, tajuan, mutta se ei ole sarkasmia työväenluokkaa kohtaan. Lähinnä yltiöamerikkalaista paskaa kohtaan. Bruce tuumasi itse muistelmissaan, että ei koskaan pääse eikä halua päästä working class-juuristaan eroon, ne on ja pysyy. No niinhän se on.
Springsteenin tuotantohan nojaa pitkälti duunariteemaan. Born in the Usa ei ole patrioottinen, vaan kertoo Vietnamin sodan veteraanien vaikeudesta sopeutua tavalliseen elämään tms.
Bruce on upea mies. Arvostin yhä enemmän kun luin muistelmat. Hän on esimerkiksi tukenut Vietnam-veteraaneja jo 80-luvun alusta saakka, jolloin se ei todellakaan vielä ollut "pop" ja olivat jenkeissä hylkyporukkaa. Mutta muistelmissaan Bruce kirjoittaa, koska niin monet naapurit ja saman yhteisön (working class) jäsenet pakotettiin sinne, joten hän ei voinut olla unohtamatta sitä ja kokee velvollisuudekseen tukea vammautuneita ym. Itse selvisi draftista.
Itse olen samaa yhteiskuntaluokkaa josta toi biisi kertoo ja rakastan sitä.
Koen hänen laulunsa läheisiksi, koska itse tulen duunariperheestä. Vaikka hänen näkökulmansa on amerikkalainen, silti tunnelma on niissä tuttu.
Ap voisi yhtä hyvin viisastella, että onko hän ainoa jonka mielestä The Beatlesin perusti tyypit Liverpoolista.
Ennen oli hienoa kun artistit toivat enemmän luokkataustaa esiin. Mm. Beatles oli työväenluokkaisista ympyröistä ja Rollarit yrittivät antaa sellaisen mielikuvan. Nykyään tuntuvat kaikki larppaavan rikkaita suuria filosofeja. Springsteenissa pidän juuri siitä kun on juuri sellainen kuin on.
Sitten on tietysti räppärit jotka ovat kaikki alaluokkaa. Olevinaan. Ei muka sitä musiikkia voi tehdä jos on rikkaasta suvusta.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on tietysti räppärit jotka ovat kaikki alaluokkaa. Olevinaan. Ei muka sitä musiikkia voi tehdä jos on rikkaasta suvusta.
No joo... Rikkaiden sukujen vesat ovat yleensä oppineet mitä musiikki on (ja mitä se ei ole) eivätkä tunne tarvetta pauhata kuin néèkéríkaŋsan puhelaulajat.
Että kai rap on vähän spedeä ja alaluokkaista?
Hirveetä kuraa. Ihan paska biisi.