Lapsen käsi murskaksi - aikuiset eivät välittäneet
Alan oikeasti uskoa, että suomalaiset ovat psykopaatteja
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000007964572.html?utm_medium=prom…
Kommentit (23)
Mä en vielä usko sun psykopaattiteoriaan.
Ihan kun ei tässä nyt koko tarinaa kerrottais. Tuo kuskin liikennepako on tietenkin puhtaasti väärin ja rikos. Mutta ambulanssin pitäisi tulla onnettomuuspaikalle pks 6minuutissa (keskimäärin ehkä 10min), eli siinä ajassa on autoilija ehtinyt siirtää autonsa, tarjonnut filttiä, opettaja kävellyt ohi ja äiti saapunut paikalle. Ihan kun siinä olis kuitenkin saatu apua nopeasti ja monelta eri taholta. Kaveri ollut kuitenkin koko ajan vieressä ja pojat rauhallisina, ambulanssi soitettu. Miksi siihen olisi useampien pitänyt pysähtyä? Ja pakeniko autoilija todella paikalta, vai siirsikö vain autonsa pois liikenteen tieltä? Tähän koko keissiin liittyy tosi paljon sellaista, mikä herättää kysymyksiä.
Muistan 80-luvulla kun yksi poika iski rautalapiolla voimalla käteen hiekkakasassa. Miesopettaja sanoi vaan voivoi. Empatia oikein kukkii suomessa. :)
Se jo on lähtökohtaisesti törkeää, ettei kuski soittanut ambulanssia vaan lapsen itse piti se soittaa. Ja jättikö se opettaja lapset siihen keskenään odottelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Se jo on lähtökohtaisesti törkeää, ettei kuski soittanut ambulanssia vaan lapsen itse piti se soittaa. Ja jättikö se opettaja lapset siihen keskenään odottelemaan?
Lähtökohtaisesti. Mielestäni sellainen tapaturma, jossa oli sitten aikuinen tai lapsi törmää johonkin niin että kaatuu todella pahasti yms. pitäisi käydä vähintään terkkarissa itsensä tarkastuttamassa. Sillä aina heti siinä tilanteessa ei huomata että jotakin menikin poikki tai pään tälli alkaa oireilla vasta hetken päästä... Se on aika paha alkaa selvittää tilannetta sitten jälkikäteen. Mutta valitettavasti niin usein käy, että todetaan, että no, eihän sua nyt niin pahasti sattunut/juu, ei tässä mitään, vähän vaan kaatusin... ja sitten muutaman ajan päästä todetaankin ja veee, käsi meni poikki, kylläpä oksettaa... tai muuta vastaavaa.
Ja varsinkin lasten kanssa ainakin pitää huolta että joku lähiaikuinen saa tapahtumasta tietää,nimittäin jos lapsi ei kotona kerro, niin se voi olla aika yllätys jos illalla alkaa aivotärähdyksen oireet näkyä....
Suomalaiset ovat kainoa kansaa. Jos joku tulee kysymään tarvitseeko apua niin siihen vastataan että pärjää kyllä. Pitäisikö siinä jäädä väkipakolla seuraksi?
Jotenkin kuullostaa oudolta että tuttu opettaja olisi vaan kävellyt pois paikalta kun lapsi sanoo että auto ajanut käden päältä. Onko lapsen äiti ollut silloin jo paikalla? Ja kuski ollut huolissaan pelkästään autosta?
Poika itse väännellyt sijoiltaan olevat sormet paikoilleen. Mitä ihmettä... Ja siinä samalla huomioinut mitä ympärillä tapahtuu ja muistaa kuskin tekemiset ja sanomiset.
Tulee tunne että tuossa nyt puolihuolimattomasti väritellään tarinaa. En tarkoita että valehtelevat mutta joskus jutut hieman muuttuu ja suurentuvat kun niitä jälkikäteen kerrotaan.
Kuskilla kävi säkä etten minä ollut lapsen isä....
Jotain outoa tässä tarinassa oli, eikä niiden ulkopuolisten näkökulmaa ole tähän kysytty.
Pääasia, että auto saatiin kuntoon.
Poika on todennäköisesti ollut shokissa, joten ei ole välttämättä huomioinut ympäristöä oikein. Jälkikäteen muistellessa asiat saa vähän värikynää.
Aika on saattanut tuntua pitkältä, vaikka kyse olis ollu minuuteista. Minne se kuski olis muka ehtiny mennä ja tulla takas tossa ajassa?
Joo, tässä on kyllä jotain outoa. 12-vuotias osaa itse laittaa sijoiltaan menneet sormet takaisin paikoilleen? Opettaja tosiaan vain lähti paikalta tekemättä mitään, vaikka kuuli onnettomuudesta? Selityksestä ei ymmärtänyt, kääntyikö lapsi tosiaan Mustarouskulle ja siinä oli poikittain (?) auto, jonka kylkeen ajoi? Vai auto oli kääntymässä Mustarousku-tieltä pois ja lapsi osui auton kylkeen mennessään rousku-loppuisten katujen yli? Asun tuon paikan lähellä ja käyn usein pienessä kirjastossa, joka on aivan tuon koulun vieressä. Muutaman kerran olen mennyt kirjastoon juuri, kun lapsilla loppuu koulupäivä. Jokaikisellä koulusta kävellen lähtevällä ollut naama kiinni puhelimessa. Tätä pyöräilyonnettomuutta en toki nähnyt enkä tiedä miten se käynyt. Mutta yleisenä huomiona, koulusta lähtevät lapset voisi oikeasti hieman kiinnittää ympäristöönkin huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Aika on saattanut tuntua pitkältä, vaikka kyse olis ollu minuuteista. Minne se kuski olis muka ehtiny mennä ja tulla takas tossa ajassa?
Jos on asunut kadun varrella niin käynyt vaimonsa kotoaan (joka toi pojalle vilttiä). Yleensä tilanteen ulkopuolinen ajattelee järkevämmin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi voinut tentata kertotauluja niin odotusaika olisi mennyt nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Jotain outoa tässä tarinassa oli, eikä niiden ulkopuolisten näkökulmaa ole tähän kysytty.
Sama tuli mieleen. Muutenkin aika "sanavalmis" poika, mikä vähän ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kuskilla kävi säkä etten minä ollut lapsen isä....
Aivan sama ajatus minulla.
Kenen syy se kolari oli ?
Se mua kiinnostaa.
Luultavasti poika oli väärässä, hänen olisi tullut väistää autoa, jos oli ylittämässä ajorataa, eikä ollut pyörätien jatke. Jos pyöräilee suojatiellä, on ite väistämisvelvollinen.
Kurjaa on se, että vaikka pyöräilijä syyllinen, niin auton omistaja maksaa itse korjauksen.... Mutta tottakai aikuisten olisi pitänyt lasta auttaa, eikä missään nimessä jättää yksin.!!
Kyllä näin on, etteivät välittäneet. Mutta en sentään psykopaateiksi sanoisi.
Itte jäin kerran paikalle kun sattui pieni pyöräonnettomuus, ihan vaan sen takia, ettei tarvitse jälkikäteen tulla syyttämään, ettei välitetä ja jätetään oman onnensa nojaan, mikä se on se yks sana.... se, heitteille jättö. Ambulanssiakin yritin saada selvittämään loukkaantumisasteen, eivät lähettäneet, opettaja tuli sitten lopulta paikalle ja hoiti homman loppuun.
Välitin, mutta vaan sen takia, ettei syytetä jälkikäteen. Tosin koulupäivän aikana liikenteessä, ja jos vastapuolen omaisuudelle olisi jotain sattunut, niin koulu kai olisi ollut vastuussa.
Sori kun tuli omakohtainen kokemus.
Voin kertoa toisenkin. Meinasin kakara hukkua, kun sukelsin lapsille tarkoitettuun altaaseen, kompastuin altaan reunalla ja putosin altaan seinän ja sen edessä olevan puomin väliin... Ei mua kukaan tullut auttamaan sieltä pois, vaikka rannalla olijoista selvästi joku tapahtuman näki, sen pystyin toteamaan kun pääsin sitten itse sieltä loukusta pois.
Sori kun tuli omakohtaista kokemusta.