Talvirenkaat alle tai sakot
Viikko on toitotettu saapuvasta luminyräkästä äitienpäivän tienoille joka alkaa torstai-iltana. Mielestäni nyt on viranomaisten ja vakuutusyhtiöiden tehtävä päätös jossa vakuutusyhtiö ei korvaa centtiäkään, jos syynä onnettomuuteen on huono keli. Samoin poliisin pitää kirjoittaa tonnin sakot varomattomuudesta liikenteessä tai vaaran aiheuttamisesta kaikille, jotka eivät pysy tiellä, tulevasta takatalvesta on niin hyvin tiedotettu.
Kommentit (13)
Kannatan, kitkat rai nastat. Miksi minun pitäisi maksaa vakuutusmaksuina toisten hölmöilyistä?
"Laki talvirenkaiden käytön pakollisuudesta astui voimaan vuonna 1978."
https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/perustietoa/historia/talvirenkaan-k…
Joten ei mikään kovin vanha ajatus ajella läpi talven kesärenkuloilla. Ja silloin ei ollut turvavöitäkään.
En edes vaihtanut kesärenkaisiin vielä. Lunta tulee vaakatasossa.
Minä en talvirenkaita tarvitse, hyppikää sivuun teiden tukot. Minä ajan audilla, nelivetokuatrolla. Tämä on minun tieni, pois alta mummot ja männynkävyt...
Voisi tosiaan miettiä, että jos ihminen tieten tahtoen, siis tahallaan, lähtee ajamaan lumiselle tielle kesärenkailla, ei mikään vapaaehtoinen vakuutus korvaisi mitään itselle / autolle tulleita vahinkoja. Eikö tuo ole jo tahallista tuottamuksellisuutta/välinpitämättömyyttä ja sen perusteellahan korvauksia evätään muutenkin?
Jos lumiselle tielle ajaa autolla niin kyllähän se on tietoinen valinta. Kun tieliikenteessä muutenkin korostetaan kuljettajan vastuuta, voisi hyvin tuota vapaaehtoisten vakuutusten kattavuutta arvioida aina tahallisuuden tai piittaamattomuuden näkökulmasta.
Eli aja vain lumisella tiellä kesärenkailla, mutta vakuutus ei maksa korjauksia jos jotain sattuu, joudut korjaamaan ne omalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
"Laki talvirenkaiden käytön pakollisuudesta astui voimaan vuonna 1978."
https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/perustietoa/historia/talvirenkaan-k…
Joten ei mikään kovin vanha ajatus ajella läpi talven kesärenkuloilla. Ja silloin ei ollut turvavöitäkään.
Olihan ne vyöt ainakin uudemmissa autoissa, koska pakolliseksi asennuksiksi etupenkeille vuoden 1971 alusta ja käyttöpakko vuonna 1977.
Yllättävän myöhään kyllä kesärenkaat pakollisiksi, mutta kuulemma rättirenkailla oli parempi pito myös talvella verrattuna teräsvöihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos lumiselle tielle ajaa autolla niin kyllähän se on tietoinen valinta. Kun tieliikenteessä muutenkin korostetaan kuljettajan vastuuta, voisi hyvin tuota vapaaehtoisten vakuutusten kattavuutta arvioida aina tahallisuuden tai piittaamattomuuden näkökulmasta.
Eli aja vain lumisella tiellä kesärenkailla, mutta vakuutus ei maksa korjauksia jos jotain sattuu, joudut korjaamaan ne omalla rahalla.
Jos ajan metsään, vaihdan siihen sen jälkeen talvirenkaat alle niin saan huijattua vakuutusyhtiötäkin.
Se on sentti (eli ihan samalla tavalla kirjoitetaan kuin se mittayksikkö). En mä nyt ihan tarvetta nastoille näe: +6 astetta ja puolipilvistä.
Hyvin selvittiin kesärenkailla. Ei ollut edes liukasta.
Kitkat.