Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eettisin tapa ottaa koira lemmikiksi?

Vierailija
05.05.2021 |

Mikä se mielestäsi on ja miksi? Rescue, terve rotukoira, kodinvaihtaja?

Itse haluaisin joskus ottaa koiran ja olen ajatellut paria rotua siksi, että ne ovat terveitä ja on sukulinjat hyvin tiedossa eikä vahingossakaan tue pentutehtailua. Samalla mietin välillä, että onko tuo rotukoirien kasvattaminenkin tavallaan tehtailua, ja että onhan niitä adoptoitaviakin koiria. Toisaalta esim. sekarotuisesta pennusta en voisi tietää, minkä verran se tarvitsee vaikkapa liikuntaa aikuisena ja pystynkö siihen. Sitten taas rescuet ulkomailta mielestäni pitävät yllä lähtömaiden koiraongelmaa...

Joo tiedän että parasta on kun ei ota koiraa ollenkaan jne. Mutta jos kuitenkin ottaisi, niin mikä silloin olisi mielestäsi paras?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pelastaa joku reppana takakontista

Vierailija
2/10 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisesta kodista kodinvaihtaja tai eläinsuojasta hankittu koira.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen kodinvaihtaja tai rescue luotettavalta yhdistykseltä.

Missään tapauksessa ei pentuna/kasvattajalta lyttykuonoa tai cavalierkingcharlesinspanielia.

Ei myöskään pentutehtailijan ”vahinkopentua”.

Vierailija
4/10 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin adoptoimalla kotia vailla olevan koiran, oli rotu mikä tahansa. Sillä tavoin et tue koira bisnestä etkä teetä maailmaan lisää koiria, niitäkun maailmassa on aivan liikaa muutenkin, niinkuin ihmisiäkin. En oikeen ymmärrä miksi sanot että parempi olisi jos ei ottaisi koiraa ollenkaan?

Meinaatko että katukoirat ym pitäisi vain jättää oman onnensa nojaan vaikka sen ongelman olemme me ihmiset luoneet?

Kyllä koiran adoptointi ja sterilointi on eettisempää kuin se ettei ottaisi koiraa ollenkaan.

Vierailija
5/10 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noissa rescueiden lähtömaissa tehdään hartiavoimin töitä asenteiden muuttamiseksi ja paljon tapahtuu koko ajan, isompi ja isompi osa ko. maiden kansalaisista on alkanut ajatella toisin. He myös ovat alkaneet ymmärtää, että ulkomaalaiset pitävät arvokkaina näitä heidän hylkimiään luontokappaleita, sekin jo yksistään avaa silmiä. 

Esimerkiksi Takis Shelter on tehnyt valtavasti töitä sen eteen, että ihmiset eivät ottaisi koiria pihanperälle tai maatilalle narunpäähän kitumaan vuosiksi ja lisäksi lähiympäristöstä on steriloitu satoja koiria ja kissoja. 

https://www.facebook.com/TakisShelterCrete/

Tarha muuten postasi tänään etsivänsä Suomesta kotihoitokoteja (tai vaikka samantien pysyviä koteja).

Joku terverotuinen rotukoira asialliselta kasvattajalta on myös ihan hyvä valinta. 

Tai kodin tarjoaminen suomalaiselle kodinvaihtajalle. 

Vierailija
6/10 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin adoptoimalla kotia vailla olevan koiran, oli rotu mikä tahansa. Sillä tavoin et tue koira bisnestä etkä teetä maailmaan lisää koiria, niitäkun maailmassa on aivan liikaa muutenkin, niinkuin ihmisiäkin. En oikeen ymmärrä miksi sanot että parempi olisi jos ei ottaisi koiraa ollenkaan?

Meinaatko että katukoirat ym pitäisi vain jättää oman onnensa nojaan vaikka sen ongelman olemme me ihmiset luoneet?

Kyllä koiran adoptointi ja sterilointi on eettisempää kuin se ettei ottaisi koiraa ollenkaan.

Tavallaan ajattelen että kaikista eettisintä olisi ettei mitään lemmikkejä ylipäänsä pidettäisi, mutta totta kyllä ihminen on jo mennyt luomaan ongelman, joka ei vain odottelemalla poistu ja aiheuttaa kärsimystä joka tapauksessa.

Ap

Vierailija
7/10 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi kyllä hyvämaineistakaan rotukoiraa kasvattajalta, mun mielestä siinä syyllistytään joka tapauksessa ihan vääränlaiseen rodunjalostukseen vaikka kyseinen rotu olisikin vielä toistaiseksi terve. Toki eri asia adoptoida kotia vailla oleva rotukoira, mutta itse tykkään yleensä muutenkin enemmän sekarotuisista.

Vierailija
8/10 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noissa rescueiden lähtömaissa tehdään hartiavoimin töitä asenteiden muuttamiseksi ja paljon tapahtuu koko ajan, isompi ja isompi osa ko. maiden kansalaisista on alkanut ajatella toisin. He myös ovat alkaneet ymmärtää, että ulkomaalaiset pitävät arvokkaina näitä heidän hylkimiään luontokappaleita, sekin jo yksistään avaa silmiä. 

Esimerkiksi Takis Shelter on tehnyt valtavasti töitä sen eteen, että ihmiset eivät ottaisi koiria pihanperälle tai maatilalle narunpäähän kitumaan vuosiksi ja lisäksi lähiympäristöstä on steriloitu satoja koiria ja kissoja. 

https://www.facebook.com/TakisShelterCrete/

Tarha muuten postasi tänään etsivänsä Suomesta kotihoitokoteja (tai vaikka samantien pysyviä koteja).

Joku terverotuinen rotukoira asialliselta kasvattajalta on myös ihan hyvä valinta. 

Tai kodin tarjoaminen suomalaiselle kodinvaihtajalle. 

Kiitos kommentistasi! Olen vielä aika uusi näissä koira-asioissa ylipäätään, olen ollut kissaihminen koko ikäni ja yksi adoptoitu kissa minulla onkin. Koiraa tosiaan kun ei ole ikinä ollut, niin rescue olisi siinäkin mielessä itselleni ehkä huono vaihtoehto, yleensä kai toivotaankin kokenutta koiranomistajaa. Rotukoiriin olen viime aikoina enemmän perehtynyt ja ihastunutkin pariin terveeseen rotuun jne. Mutta jotenkin tuli yhtäkkiä ällöttävä olo siitä, että jalostetaan eläimiä ihmisten tarpeisiin. Sentään terveen rodun suosiminen edesauttaisi niiden terveiden koirien syntymistä... Mutta samaan aikaan koiria on maailmassa paljon jo valmiiksi.

Ylipäänsä koiran hankkiminen ei ole minulla lähitulevaisuudessa suunnitelmissa, tykkään perehtyä asioihin huolella etukäteen.

Ap

Vierailija
9/10 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

taikka se uusin muotivillytys, lähetä 10 senttiä afrikkaan johonkin kylään jossa sinulla on nimikkokoira jota siellä ruokitaan ja pidetään hyvänä. maksat siis 10 senaa kuussa tilille jonka pitäis mennä afrikkaan ja  koet että olet koiran omistaja ilman ikäviä kusetusreissuja ja paskan noukkimisia, siellä afrikan syvässä korvessa koira liikkuu vapaana ja kusee ja paskoo minne sattuu, meinaan jos sattu olemaan mitä paskoa, yleensä ei ole,  koira tosin saattaa joutua krokotiilin kitaan tai paikallisen huumediilerin kitaan mutta vasta ramadanin jälkeen

Vierailija
10/10 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi kyllä hyvämaineistakaan rotukoiraa kasvattajalta, mun mielestä siinä syyllistytään joka tapauksessa ihan vääränlaiseen rodunjalostukseen vaikka kyseinen rotu olisikin vielä toistaiseksi terve. Toki eri asia adoptoida kotia vailla oleva rotukoira, mutta itse tykkään yleensä muutenkin enemmän sekarotuisista.

Tätä mietin itsekin rotukoirien osalta. Että miksi ylipäänsä haluaisin tukea rodunjalostusta... Mutta toisaalta mieluummin sitä kuin pentutehtailua. Muitakin vaihtoehtoja kuitenkin on, ja niitä tässä selvittelenkin. Mikään kiire minulla ei ole, enemmän niillä koirilla on kiire hyviin koteihin. Sellaista en vielä pystyisi tarjoamaan muille kuin kissalleni, mutta ehkä tulevaisuudessa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi