Jatkuva elohiiri silmässä
Hirveä elohiiri vasemmassa silmässä - alkaa olla jo häiritsevää!
Alkoi n.1-2 viikkoa sitten, hiljalleen pahentunut. Tulee muutaman minuutin välein. Välillä on tunnin tauko.
Kävin muissa asioissa silmälääkärissä 1,5kk sitten ja oli perusteellinen tsekkaus. Havaitsi vasemmassa eli juuri tässä oirehtivassa silmässä jonkun kireän kudoksen joka vanhuksena pitää ehkä operoida jottei verkkokalvo repeydy (olen 38v nyt).
Muuta ”kremppaa” ei ollut.
Sain koronarokotteen kuukausi sitten - voiko johtua siitä...? Pfizerin sain.
Milloin tässä pitää lähteä lääkäriin? Neurologi vai silmälääkäri?
Kommentit (37)
Minulle tulee elohiiri pitkäaikaisesta stressistä. Kun stressi vähenee niin elohiirikin loppuu. Ei mitään tekemistä magnesiumin tai vitamiinien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile hiirenloukkua
Tämä on kyllä hyvä idea.
Minulla kesti kuukausia, varmaan puoli vuotta päivittäin. Loppui kun lopetin stressaavan työn burn outin vuoksi.
Minulla oli mononukleoosi tai joku muu mystinen virus, veti ihan voimattomaksi ja veriarvot huonoiksi. Jouduin pitkään syömään rautaa ym. Silloin oli jatkuvasti elohiiriä ties missä, joskus jopa reidessä, silmässä myös usein.
Ota vitamiineja, esim jotain kattavaa monivitamiinia.
Mulla on ihan sama juttu! Elohiiri tuli, kun toisesta rokotteesta oli kulunut n. kuukausi. En keksi mitään muuta syytä, miksi mulla olisi elohiiri yhtäkkiä näin voimakkaana ja pitkäkestoisena.
Joku ehdotti haittavaikusutilmoituksen tekoa Fimeaan. Miten se käytännössä tehdään? Fimean nettisivuilta en mitään järkevää löytänyt.
Huomasin kans pari viikkoa ekasta rokotuksesta, että ihmeen paljon nykäyksiä tai elohiirtä rokotuskädessä. Nyt reilu kolme kuukautta ja sitä löytyy aika jatkuvana joka puolelta, myös kasvoissa. Sairaanhoitaja käski tehdä haittailmoituksen ja ohjasi lääkärille, nuori lääkäri luki terveyskirjastosta elohiiren kuvausta ja kehotti syömään magnesiumia. Ei ottanut mitään kantaa syy-yhteyteen, suositteli vaan ottamaan toisen rokotteen.
Jotain täällä lääkäri oli kehottanut olemaan ottamatta toista, miten perusteli?
Onko muilla oireet vähentyneet?
Mulla nyki tokan rokotteen jälkeen pari kk yhtä soittoa, kunnes lakkas. Kuukausi sit hain kolmannen rokotteen ja siitä asti on taas silmä nykinyt omiaan. Häiritsevää! En Ile stressaantunut, en juo kuin kupin kaksi kahvia päivässä ja nukun lisäksi oikein hyvin. Syön kasviksia niin monipuolisesti (oon kasvissyöjä), et mistään vitamiinipuutoksista tuskin on kyse.
Elohiiri joka päivä kirjoitti:
Hei
Minulla rokotteena moderna ja joka päivä elohiiri vasemmassa silmässä (sama puoli, johon rokotettiin).
Tiedän kaksi muuta henkilöä, joilla täsmälleen sama juttu rokotteen jälkeen. Sairaanhoitaja tuttuni sanoi, että on kuullut useilta samaa.
Kannattaa tehdä ehdottomasti Fimean haittavaikutusilmoitus rokotteesta.
Alkoi melkein jo kaduttamaan koko rokotteen otto. On sen verran ärsyttävä vaiva, kun silmäkulma nykii viikkokaupalla vähän väliä ja vielä kaikenpäälle tämän päivän lehden lööppinä, että uusin virusmuunnos tarttuu helpommin kahteen kertaan rokotettuihin, voi morjens.
Ei se ole niin että kahteen kertaan rokotetuihin tarttuu enemmän, vaan että rokote ei suojaa niin hyvin tätä virusmuutosta vastaan. Mikä ihmeen lööppi tuo on?
Mulle tuota samaa teki stressi ja lyhyet yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Mitä kautta tuota botox- hoitoa eloj´hiireen olette ovat saaneet? Itsellä todella hankala vaiva nyt kolmatta viikkoa ja häiritsee todella arkista työtä ja elämää kun voimakkaasti nykii ja näkyy tietysti jo ulkopuolisillekin. Neurologilla kävin, tutkitiiin ja kaikki kunnossa. Lääkärin arvio tälle oli stressi. Ja ei tämä ainakaan strressiä vähennä, isosti stressaa aina vaan jatkuessaan.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miksi-elohiiri-tulee-aina-silmaan-l…
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00565
Stressi ja kahvi pois niin saattaa auttaa.
Huonot silmälasit tai niiden puute ja ruudun tuijottelu voi aiheuttaa silmän alueen rasitusta jos siristelee huomaamattaan silmiä.
Siitä sitten elohiiri. Useimmiten kyllä päänsärky myös huonoista laseista.
Tässä tekstissä on että fysiologistakin apua olisi mahdollista saada. Tarkoittaako kasvojen hierontaa?
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/elohiiri-on-vaaraton-kiusa/
Hoillain on niitä kasvohieronta/purentalihashierontoja jotka voisi rentouttaa kasvojen lihaksia, jos vaikka pureskelee yöllä hampaitaan stressissä.
Purentakiskotkin voinevat auttaa jos on bruxismia eli pureskelee yöllä hampaitaan.
\Sressi pois.
Minullakin on elohiiri kolmatta viikkoa perättäin vasemmassa yläluomessa. Nyt on alkanut nykimään öisinkin ja se on häiritsevää. Sain kolmannen Modernan rokotuksen viime torstaina. Mistä lie tämä nykinä johtuu, näkyy silmäluomessa kun katsoo silmää peilistä nykinän aikana. Se myös tuntuu. Ikinä ennen ei ole ollut enkä ole nyt mitenkään stressaantunut. Mietin kohta silmälääkärille menoa, jos ei ala loppumaan...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan sama juttu! Elohiiri tuli, kun toisesta rokotteesta oli kulunut n. kuukausi. En keksi mitään muuta syytä, miksi mulla olisi elohiiri yhtäkkiä näin voimakkaana ja pitkäkestoisena.
Joku ehdotti haittavaikusutilmoituksen tekoa Fimeaan. Miten se käytännössä tehdään? Fimean nettisivuilta en mitään järkevää löytänyt.
Minä tein haittavaikutusilmoituksen Fimeaan tästä elohiirestä. Kolme Modernan rokotetta olen saanut. Se oli helppo tehdä. Fimean sivuille kirjaudutaan Suomi.fi tunnistautumisen jälkeen ja siellä on valmis kaavake mikä täytetään sähköisesti. Neljä sivua kysymyksiä. Lopulta lähetetään ne lähetä-painikkeesta.
Myös minulla ensiksi alavatsan alueella, sitten raajoissa muutamia viikkoja jatkuvia elohiiriä. En maininnut asiasta miehelleni mitään,ennen kuin hän kertoi silmissään olleen kaksi viikkoa jatkuvat elohiiret. Rok. otimme samaan aikaan 2-3kk ennen oireita. Itselläni nyt alkanut helpottamaan. Myös TSH arvoni nousi toisen rok. jäljeen, vaikka arvo 5 vuotta ollut lääkityksellä tasainen...
Hei!
Mitä kautta tuota botox- hoitoa eloj´hiireen olette ovat saaneet? Itsellä todella hankala vaiva nyt kolmatta viikkoa ja häiritsee todella arkista työtä ja elämää kun voimakkaasti nykii ja näkyy tietysti jo ulkopuolisillekin. Neurologilla kävin, tutkitiiin ja kaikki kunnossa. Lääkärin arvio tälle oli stressi. Ja ei tämä ainakaan strressiä vähennä, isosti stressaa aina vaan jatkuessaan.