Voiko papilloomavirus tarttua / tulla takaisin vuosien päästä?
Minulla todettiin kolmikymppisenä eli 20 v sitten papilloomavirus ja solumuutoksia, jotka sitten hoidettiin. Sen jälkeen olen ollut papa-testeissä useinkin ja mm kaikissa kaupungin tarjoamissa seulontatutkimuksissa 5 v välein. Muistan että seulontojen tulos on ollut viime aikoina negatiivinen ainakin pariinkin otteeseen. Nyt kun kävin seulonnassa, se olikin positiivinen.
Kysymys kuuluu, että onko tämä uusi papilloomavirushavainto nyt todennaköisesti tullut viimeisten vuosien kuluessa mieheltäni uudestaan, vai onkohan se sama vanha tartunta kuin ennen, jotenkin uusiutunut tai ei ole välillä vain näkynyt testeissä? Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä 8 v, enkä minä ole käynyt vieraissa, hänestä en tiedä.
Mikä on todennäköisin selitys?
N50
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papillooma on kuin huuliherpes. Kerran saat, se jää, eikä lähde ikinä.
VÄÄRIN ! Sinulla on vanhaa tietoa. Jo parikymmentä vuotta on tiedetty, että YLEENSÄ keho pystyy viimein vuosien kuluessa nujertamaan viruksen ja virus todella ihan poistuu elimistöstä. Aikaa tuohon sanotaan kuluvan 1-5 vuotta.
Minäkin olen lukenut tämän. Eli että olisi mieluummin verrattavissa jalkasyyliin kuin herpekseen. Syyläthän häviää viimeistään muutamassa vuodessa kun elimistö saa ne nujerrettua. Herpes taas uinuu niin syvällä päässä, että siitä ei pääse eroon koskaan. Juuri kun luulet, että nyt se on varmaan hävinnyt kun vuosiin ei ole oireillut, tulee kaikkien herpesrakkuloiden isä ja äiti keskellä naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VÄÄRIN ! Sinulla on vanhaa tietoa. Jo parikymmentä vuotta on tiedetty, että YLEENSÄ keho pystyy viimein vuosien kuluessa nujertamaan viruksen ja virus todella ihan poistuu elimistöstä. Aikaa tuohon sanotaan kuluvan 1-5 vuotta.
Se virus ei vaan lähde pois, capiche? Itelläs on olematonta tietoa.
Mutta jos sinä olet oikeassa, niin miksi sitten rokottaa tyttäriä hoopaaveetä vastaan, vai...?
No sen takia kun se rokote estää papilloomaviruksien aiheuttamaa syöpää ! Ikinä kun ei tiedä minkä tyyppisen papilloomaviruksen saa ja kauanko siihen menee, että kehittyy syöväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen lukenut tämän. Eli että olisi mieluummin verrattavissa jalkasyyliin kuin herpekseen. Syyläthän häviää viimeistään muutamassa vuodessa kun elimistö saa ne nujerrettua. Herpes taas uinuu niin syvällä päässä, että siitä ei pääse eroon koskaan. Juuri kun luulet, että nyt se on varmaan hävinnyt kun vuosiin ei ole oireillut, tulee kaikkien herpesrakkuloiden isä ja äiti keskellä naamaa.
Ei se päässä uinu vaan selässä hermotumakkeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia oireita miehelle tulee, jos on lipitellyt naisen papilloomaista alakertaa paljaalla suulla?
Samanlaisia kuin naiselle, joka on lipitellyt miehen alakertaa paljaalla suulla. Virus ei katso sukupuolta.
Muistatte vaan sitä maskia käyttää niin kyllä suojaa kaikilta viruksilta.
Eiku....
Silti mies saa siitä todennäköisemmin syövän.