Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lihonut 4 kg kahdessa kuukaudessa vaikka elintavat ei ole muuttunut!

Vierailija
05.05.2021 |

Kävin ekaa kertaa pariin kuukauteen vaa'alla ja painoa on tullut 4 kg kahden kuukauden aikana. Ennen siis 71 kg ja nyt 75 kg. Olen elänyt täysin samalla tavalla kuin aiemmin, välillä syönyt herkkuja, mutten mitenkään kauheita määriä ja muuten olen syönyt suht vähän.

Olisiko lääkäriin lähdön paikka? Stressiä ja kiirettä on ollut viimeisen kuukauden aikana enemmän kuin ennen. Mistä voi johtua? Olen 24 v niin iän aiheuttamasta aineenvaihdunnan hidastumisesta ei kai pitäisi vielä olla kysymys.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai lääkäriin, kun olet mässyttänyt herkkuja. :D

Punnitse itsesi useammin, niin ei tule tällaisia ylläreitä.

Vierailija
2/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Minä olen stressin takia laihtunut samassa ajassa muutaman kilon, kun ei ruoka maistu, eikä ehdi syödä kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin lääkäriin, noin mulla alkoi kilpparin vajaatoiminta. Voi myös johtua aloitetuista e-pillereistä, mieti tarkkaan haluatko jatkaa niitä. Itse jatkoin samaan aikaan kun kilppari sairastui, kiloja lisää 20kg ja sivuoireet laitettiin kilpparin piikkiin. Tajusin vasta nyt itse lopettaa e-pillerit ja syksystä lähtenyt itsestään vajaa 10kg.

Vierailija
4/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai lääkäriin, kun olet mässyttänyt herkkuja. :D

Punnitse itsesi useammin, niin ei tule tällaisia ylläreitä.

Jos olen syönyt täsmälleen samoin kuin ennenkin, pieniä määriä herkkuja pari kertaa viikossa ja muuten terveellisesti niin onhan toi ihan järkyttävä painonnousu. Välillä olen laskenut päivän kalorit ja olleet 1800-2100 kcal ja suunnilleen samalla tavalla syön joka päivä. Ei pitäisi selittää neljää kiloa.

Tietyt sairaudet hidastaa aineenvaihduntaa jos et tiennyt.

Vierailija
5/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olet syönyt

Ja joo vanhempana aineenvaihdunta huononee ja liikunta vähenee

Vierailija
6/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuukautisetkin on jäänyt pois?

Vierailija
7/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet syönyt

Tavallista terveellistä ruokaa, reilusti kasviksia samoin kuin ennen. Kerran viikossa tilannut esim. kiinalaista. Ja pari kertaa viikossa herkkuja max puolikas suklaalevy kerralla. Samoin kun olen jo kauan syönyt.

Vierailija
8/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuukautisetkin on jäänyt pois?

Minulla on minipillerit niin kuukautiset on ollut muutenkin jo kauan pois. Alussa tein varulta raskaustestejä, mutta negaa näyttivät.

Vierailija
9/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet syönyt

Ei se nyt ihan kaksnelosena ala noin nopeasti, taustalla on nyt jotain muuta ku vanhuus

Vierailija
10/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet ole pitänyt ruokapäiväkirjaa, niin syömiset ovat mutua. Ellet ole pitänyt kirjaa aktiivisuudestasi, niin aktiivisuutesi on mutua. Toisaalta yksittäisten punnitsemisien välillä voi olla suurikin ero. Miten olet syönyt, juonut ja käynyt vessassa ennen punnitemista vaikuttaa. Itse käyn joka lauantai aamulla vaa'alla vessassakäynnin jälkeen. Koitan saada mahdollisimman vertailukelpoisia tuloksia. Suurin kasvu edelliseen viikkoon ollut 1,45 kiloa ja suurin tiputus ollut 2,0 kiloa. Nuo heilahdukset olivat peräkkäisiltä viikoilta. Ensin roimasti ylös ja seuraavalla viikolla ropisten alas. Yhteenveto kuun puolivälin lukemista kuitenkin ollut 0,2 kilon sisällä toisistaan useamman kuukauden. 

Vierailija
11/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pukata sikiö ulos

Vierailija
12/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellet ole pitänyt ruokapäiväkirjaa, niin syömiset ovat mutua. Ellet ole pitänyt kirjaa aktiivisuudestasi, niin aktiivisuutesi on mutua. Toisaalta yksittäisten punnitsemisien välillä voi olla suurikin ero. Miten olet syönyt, juonut ja käynyt vessassa ennen punnitemista vaikuttaa. Itse käyn joka lauantai aamulla vaa'alla vessassakäynnin jälkeen. Koitan saada mahdollisimman vertailukelpoisia tuloksia. Suurin kasvu edelliseen viikkoon ollut 1,45 kiloa ja suurin tiputus ollut 2,0 kiloa. Nuo heilahdukset olivat peräkkäisiltä viikoilta. Ensin roimasti ylös ja seuraavalla viikolla ropisten alas. Yhteenveto kuun puolivälin lukemista kuitenkin ollut 0,2 kilon sisällä toisistaan useamman kuukauden. 

Syön oikeasti hyvin samalla tavalla päivästä toiseen. Samaan aikaan, saman määrän ja samoja ruokia. En napostele ruokien välillä. Ja välillä niitä kalorejakin olen laskenut. Tuossa ei siis paljon ole mutulle sijaa, ei ainakaan niin paljoa, että selittäisi neljää kiloa.

Vierailija
13/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös stressi voi lihottaa. Stressaantuneen sokeriaineenvaihdunta ei toimi normaalisti.

Huonosti nukkuminen vaikuttaa myös painoon.

Vierailija
14/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko muita oireita?

Ainahan voit mennä yksityisele vaikka tuon painon nousun takia kuitenkin. 

Vierailija
15/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt vielä olisi lääkäriin menossa.

Oikeasti olet voinut syödä enemmän mitä luulet.

Parin päivän päästä paino voi olla ihan eri jos nyt esim turvotusta.

Käy siellä vaa'alla nyt vähän useammin jonkin aikaa ja rehellisesti pidät kirjaa syömisistäsi jos huolettaa.

4 kiloa kahdessa kuukaudessa ei ole mikään järkyttävä painonnousu.

Muistan kun sinun iässäsi laihdutin niin laihduin 65 kilosta 60 kiloon viikossa kun nutrasin.

Tarkoitan sitä että paino voi muuttua hyvinkin äkisti.

Mulla paino vaihteli aina 60-65 kilon välissä ja se oli ihan normaalia.

Kuukautiskierron mukaan paino heitteli helposti parikin kiloa ja parin päivän päästä se oli pois.

Minä kylläkin käyn vaa'alla lähes päivittäin.

Vierailija
16/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet syönyt

Ei se nyt ihan kaksnelosena ala noin nopeasti, taustalla on nyt jotain muuta ku vanhuus

Stressihornoni lihottaa.

Elimistösi kertoo sinulle, että voisitko ottaa vähän rauhallisemmin.

Sinulla on herkkä kroppa reagoimaan. Se on hieno juttu. Se näkyy konkreettisesti ja voit sitten myös tajuta reagoida siihen. Toki ne minipilleritkin vaikuttavat .

ulkoilemaan, metsään... sitä suosittelen. Tekemään rentoutusharjoituksia ja miettimään miten teet asiat niin, että voit mielessäsi olla rennommin.

Hienoa, jos tuon ikäisenä pystyy opettelemaan sellaisen tavan, ettei jää tai jätä itseään kaiken muun taakse ja alle, vaan on olemassa ja hoitaa itseään hyvin. Sitten jaksaa sitä muutakin ihan tarpeeksi.

Pistä itsesi ja oma hyvinvointisi ykkösasiaksi, ihan hyvällä omallatunnolla.

Jaksatko kävellä reippaasti 5km?

Jaksatko rauhallista vauhtia hölkätä kilometrin?

Vierailija
17/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet syönyt

Stressihornoni lihottaa.

Elimistösi kertoo sinulle, että voisitko ottaa vähän rauhallisemmin.

Sinulla on herkkä kroppa reagoimaan. Se on hieno juttu. Se näkyy konkreettisesti ja voit sitten myös tajuta reagoida siihen. Toki ne minipilleritkin vaikuttavat .

ulkoilemaan, metsään... sitä suosittelen. Tekemään rentoutusharjoituksia ja miettimään miten teet asiat niin, että voit mielessäsi olla rennommin.

Hienoa, jos tuon ikäisenä pystyy opettelemaan sellaisen tavan, ettei jää tai jätä itseään kaiken muun taakse ja alle, vaan on olemassa ja hoitaa itseään hyvin. Sitten jaksaa sitä muutakin ihan tarpeeksi.

Pistä itsesi ja oma hyvinvointisi ykkösasiaksi, ihan hyvällä omallatunnolla.

Jaksatko kävellä reippaasti 5km?

Jaksatko rauhallista vauhtia hölkätä kilometrin?

Minulla on uusi aika haastava työpaikka opiskelujen lisäksi ja vaatimukset stressaa aika paljon.

Jaksan kyllä kävellä reippaasti 5 km, paljon pitempäänkin jaksaisin varmasti. Juoksua en harrasta, mutta kunto perus hyvä niin varmasti jaksaisin ainakin muutaman kilometrin hölkätä.

Vierailija
18/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto. Julkisilla olisin päässyt ihan hyvin töihin kuitenkin. Etätöiden myötä kyllä mietin miksihän tuokin kallis kapistus tuli pidettyä aikoinaan. 

Vierailija
19/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin lääkäriin, noin mulla alkoi kilpparin vajaatoiminta. Voi myös johtua aloitetuista e-pillereistä, mieti tarkkaan haluatko jatkaa niitä. Itse jatkoin samaan aikaan kun kilppari sairastui, kiloja lisää 20kg ja sivuoireet laitettiin kilpparin piikkiin. Tajusin vasta nyt itse lopettaa e-pillerit ja syksystä lähtenyt itsestään vajaa 10kg.

Sama juttu, kilppari toi 1/2 kiloa viikossa lisää pitkän ajan ennen kuin sain lääkityksen. Kropassa oli nestettä sormia myöten, mutta ihan kunnolla läskiäkin ehti kertyä. Menin lääkäriin muista syistä, mutta tuo kilppari todettiin siinä sivussa, onneksi!

Vierailija
20/22 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko nyt sitten aihetta muuttaa niitä syömisiä? Sanot syöväsi "terveellisesti" mutta siitä terveellisestä on monta mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan