Ottaako jäteauto omakotialueella tavallisten roskien lisäksi roskisten viereen jätetyt esim rikkinäiset pyykinkuivaustelineet ja lastenrattaat?
Kaatopaikallehan nuo kuuluu, mutta eikös ne pitäs itse käydä heivaamassa sinne?
Muutaman kerran nähny tommosia jätekasoja omakotitalojen pihoilla ja on tullu mietittyä, että voiko noinkin tehdä. 🤔
Kommentit (58)
Tämä Suomen kierrätyskuvio on ihan järjetön. Mikä ihmeen järki on odottaa että ihmiset itse raahaisivat romunsa kaatikselle ja vielä maksaisivat siitä? Tuloksena on systeemi jossa tunnolliset maksaa jätehuoltonsa ja kierrätysmaksut, sekä lisäksi vielä lisämaksut niiden vähemmän tunnollisten kolttosista.
Kierrätyksen tulisi olla täysin veroista maksettava palvelu ja tyhjennystiheyden paljon nykyistä laajempi. Maksaa juu, mutta silloin se maksu ei jäisi nykysysteemin mukaisesti vain tunnollisten harteille.
Miten vajaa pitää ihmisen olla, ettei tajua heittää esim. pahviroskia tai muovijätettään sekajäteastiaan, jos ensinmainitut on aivan täysiä ja viimeksimainitussa on tilaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalle "kaatopaikalle" ne menevät, viekö asiakas itse, vai viekö ne jäteauto. Ihan samalla tavalla voi valita, minkä kokoisen roskiksen ottaa. Tietysti ylimääräisestä tavarasta sovitaan. Eikä ole sen kalliimpaa, kuin muukaan jäte. Hinnoittelevat kuutioiden mukaan.
Kuka tekee ilmaiseksi toisten työt?
Mitkä ihmeen toisten työt?
Asun okt ja kun tulee ylimääräistä tavaraa, laitan tekstiviestin jätehuollolle, voitteko ottaa roskiksen vieressä olevat tavarat ja kaikki nämä vuodet palvelu on toiminut. Kuski arvioi jätteiden määrän, ihan samalla tavalla kuin minkä kokoinen jäteastia asiakkaalla ja lasku tulee määrän mukaan. Tietysti jotain isoja sohvia ja huonekaluja ei voi laittaa, mutta pienemmät hyvinkin. Tai sitten pitäisi antaa aputyövoimaa.
En näe tuossa mitään ihmeellistä, näin on ollut iät ja ajat. Jäteautoon mahtuu valtava määrä tavaraa kun ne puristetaan.
Anteeksi, kuka tekisi toisten työt ilmaiseksi. Veloitus tuosta tulee, joten se on ok. Ilmaiseksi romujen kerääminen ja kaatopaikalle vieminen ei olisi ok.
Eihän täällä ole kukaan sanonut, että se olisi ilmaista, paitsi ap. ehkä niin olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaatopaikkoja ei ole enää olemassakaan.
Jätteet lajitellaan ja viedään itse niiden omiin keräyssäiliöihin. Sekajäte poltetaan.
Avokaatopaikat ovat jo historiaa.
Terv. Roskakuski.
No eivät ne nyt "historiaa" ehkä vielä ole kun ainakin Turussa vielä muutama kuukausi sitten sellainen tuolla Topinojalla oli. Nyt ovat toki kelmuttaneet ja paalittaneet koko vanhan avokaatiksen mutta ei siitä nyt minään muinaismuistona oikein vielä voi puhua.
Vierailija kirjoitti:
Ottavat, mutta niistä on sovittava etukäteen ja veloittavat erikseen. Ainakin täälläpäin yleinen tapa, roskiksen viereen viedään tyhjennyspäivänä.
Eihän se ole sen kummempaa, kuin erikokoiset jäteastiat, asiakas itse päättää onko roskis 240l vai 600l.
Varmaan päättää, mutta lastenvaunut eivät kuulu sekajätteeseen.Haloo!
Me on jätetty tyhjennyspäivänä muutama kerta lisäjätettä, nostettavaa ja siistissä muodossa siihen jätesäiliön viereen tai oikeastaan päälle. Kerran ei ollut ottanut, mutta viesti pitää olla selkeä, että "vie". Voi vaikka teipata ison lapun, jossa lukee viesti, että tämä kanssa. Tietenkään eivät uskalla edes ottaa, jos on hiukankin tulkinnanvaraa.
Lisälaskua toki tulee. Jos se perustyhjennys on sen 5,5 Euroa, niin toisesta isosta jätesäkistä vieressä on otettu se sama tai hiukan vähemmän. Ei väliä. Jos vietäisiin kaatikselle, pitäisi ajaa 10km/siivu ja hinnan ne sielläkin ottaa ja minimi on aina 17 Euroa autosta. Samaan hintaan voi olla yksi jätesäkki tai kokonainen paku pakattuna täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Metalliromu ei kuulu sekajätteeseen.
Rattaat ja pyykinkuivausteline ei kuulu metalli keräykseen, vaan sekajätteisiin,.niin kuin ap. tapauksessa okt roskiksessa on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Tämä Suomen kierrätyskuvio on ihan järjetön. Mikä ihmeen järki on odottaa että ihmiset itse raahaisivat romunsa kaatikselle ja vielä maksaisivat siitä? Tuloksena on systeemi jossa tunnolliset maksaa jätehuoltonsa ja kierrätysmaksut, sekä lisäksi vielä lisämaksut niiden vähemmän tunnollisten kolttosista.
Kierrätyksen tulisi olla täysin veroista maksettava palvelu ja tyhjennystiheyden paljon nykyistä laajempi. Maksaa juu, mutta silloin se maksu ei jäisi nykysysteemin mukaisesti vain tunnollisten harteille.
Musta on ihan käsittämätöntä olettaa ettei kaikkien ihmisten tulisi itse maksaa romunsa ja roskansa.
Kenen ne pitäisi maksaa ? Mä ihmettelen näitä valoipäitä ihan tosissaan , kun katson miten joku tunkee sekaroskikseen nojatuolia muuttonsa jäljiltä. Ihan käsittämätöntä miten tyhmiä ja saamattomia ihmiset ovat !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rattaat ja pyykinkuivausteline ei kuulu metalli keräykseen, vaan sekajätteisiin,.niin kuin ap. tapauksessa okt roskiksessa on ollut.
Kyllä ne kuuluu viedä itse sorttiasemalle, kyllä ne taloyhtiön roskikset on mitoitettu ihan jokapäiväisten talousjätteiden käyttöön, eikä jonkun nojatuolien,pinnasänkyjen ja rattaiden piilopaikaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottavat, mutta niistä on sovittava etukäteen ja veloittavat erikseen. Ainakin täälläpäin yleinen tapa, roskiksen viereen viedään tyhjennyspäivänä.
Eihän se ole sen kummempaa, kuin erikokoiset jäteastiat, asiakas itse päättää onko roskis 240l vai 600l.
Varmaan päättää, mutta lastenvaunut eivät kuulu sekajätteeseen.Haloo!
Mihin jätteisiin lastenvaunut kuuluvat?
Suurin osa lastenvaunuista on muovia, superlonia, kangasta, kumia jne.
Jotka voi käyttää energiajätteeksi, kun polttolämpötila yli 1000 ast.
Vierailija kirjoitti:
Ei ota yhtään mitään ylimääräistä, kippaa vain jäteastiat autoon, muuhun ei koske.
Kyllä täällä meillä ainakin ottaa roskiksen viereen tuodot suljetut jätesäkit. Esim puutarhajätettä, kerran annettiin sinne remonttijätettä (laasti jne). Kysytiin onko OK ja kundit totesi joo, ja heittivät mukaan kyytiin. Lisälaskuhan noista kaikista tulee, me maksetaan litran mukaan ja jos sitä on enemmän, sitten se maksaa extraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kuuluu viedä itse sorttiasemalle, kyllä ne taloyhtiön roskikset on mitoitettu ihan jokapäiväisten talousjätteiden käyttöön, eikä jonkun nojatuolien,pinnasänkyjen ja rattaiden piilopaikaksi.
Kun nyt ei ollut puhe taloYHTIÖIDEN roskiksista alunperinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei keskustella taloyhtiön roskiksesta, vaan OKT, kun ap. paheksui omakotitalo asujia, jotka jättävät roskiksen luokse tavaraa esim. lastenrattaat.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi tekee sitä, että se soittaa mulle jos sillä on tällaisia mielenpäällä. Ei kysele joka asiaa netistä. Eikö sulla ap olisi jotain vanhempaa jolta kysellä näitä asioita?
Eikö oikea osoite olisi soittaa roskienkuljetukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se noinkaan mene!
Rojut pitää purkaa, eritellä ja viedä jäteasemalle niiden oikealle lavalle. Paitsi palava jäte.
Metallit metalliin jne....
Se jäteauto ottaa sekajätteen, jonka vie jätteenpolttolaitokselle.
Miten noinkin selvää asiaa ei ymmärretä?
Toki ottavat, mutta se näkyy sitten lisämaksuina, jotka kaikki osakkaat maksavat. Siksi on täyttä typeryyttä jättää niitä siihen.
Jotkut kuskit ovat niin välinpitämättömiä ja vastuuttomia, että ottavat kyytiin kaikenlaiset romut...tyyliin "mähän olen vaan täällä töissä".
Vierailija kirjoitti:
Toki ottavat, mutta se näkyy sitten lisämaksuina, jotka kaikki osakkaat maksavat. Siksi on täyttä typeryyttä jättää niitä siihen.
Ja omakotitalossa maksavat itse. Ehkä ajattelevat olevan halvempaa noin vaikka eihän se ole. Vain helpompa itselle.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa? Mitkä kaikki osakkaat?