Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorten vastuu teoistaan

Vierailija
04.05.2021 |

Olemme viime aikoina saaneet lukea nuorten tekemistä henkirikoksista ja myös siitä väkivallasta, jota erilaiset ohjaajat ja opettajat kohtaavat. Jopa poliisi on puhunut väkivaltateoista ”oirehtimisena”. Eikö tällainen puhetapa ole melkoisen vastuutonta? Ymmärrän, että on nepsyongelmia ja mielenterveyden häiriöitä, mutta kai nyt lähes aikuisen ihmisen voi olettaa ymmärtävän, että toista ei saa pahoinpidellä saati tappaa! Ei henkirikos ole mitään oirehtimista vaan tahallinen teko.

Ihmettelen myös, miten yksin monet ammattihenkilöt on jätetty väkivaltaisten nuorten kanssa. Lastensuojelulaitoksessa voi olla vuorossa yksi tai kaksi hentoa ohjaajatyttöä, ja kun nuori hakkaa ja riehuu, on soitettava hätäkeskukseen ja odotettava poliisia. Tällaiset yksiköt olisi keskitettävä sellaiseen ympäristöön, jossa apu on valmiiksi lähellä, ja niihin pitäisi voida asettaa järjestyksenvalvojat, jotka kiertäisivät osastoilla myös ennaltaehkäisevästi, kuten sairaaloissa.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä huomioita. Minua kiinnostaisi kuulla nykyteinien vanhemmilta, hahmottavatko he paremmin, mistä nämä voisivat johtua.

Vierailija
2/4 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuuseen pitää kasvattaa. Aika harvaa lasta kasvatetaan ottamaan vastuuta teoistaan. Jos jokin menee pieleen tms., syyt on aina muualla monien vanhempien mielestä. Lapsen ja nuoren pitää kohdata virheensä ja oppia niistä. Se kuuluu kasvuun. Valitettavasti tämä on unohdettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuuseen pitää kasvattaa. Aika harvaa lasta kasvatetaan ottamaan vastuuta teoistaan. Jos jokin menee pieleen tms., syyt on aina muualla monien vanhempien mielestä. Lapsen ja nuoren pitää kohdata virheensä ja oppia niistä. Se kuuluu kasvuun. Valitettavasti tämä on unohdettu.

Tässä kiteytyy mielestäni hyvin nykypäivän yksi isoimmista ongelmista. Lapsille kerrotan vain heidän oikeuksistaan mutta ei velvollisuuksista tai vastuista. Olen vahvasti sitä mieltä, että vanhemmille pitäisi tehdä aika ajoin testi jolla testataan osaavatko he kasvattaa lapsistaan kunniallisia kansalaisia. Vapaa kasvatus ei toimi ja sillä siisti. Se tekee lapsista vain älyllisesti vajaita häiriköitä.

Vierailija
4/4 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim. tällä hetkellä oon semmosessa koulussa, missä opettajat kiusaa oppilaita jne, ja mulla joka oon normaalisti tosi ystävällinen ihminen, ja oon tottunut ns. normaaleihin kouluihin jne, tulee sellanen olo, joka ei oo hyvä olo, jollasta en ole aiemmin kokenut. Että en kyllä ihmettele, jos ne ihmiset joutuu esim. tälläsessä elää koko ikänsä, niin hulluksihan siinä tulisi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän