12v hermostuu pelatessaan konsolipelejä; itkee, huutaa, raivoaa ja heittelee tavaroita
12v hermostuu pelatessaan konsolipelejä; itkee, raivoaa, huutaa, on alkanut nyt myös heitellä tavaroita.
Pojalla on peliajat, 3x viikossa pari tuntia. Pelaaminen ei selvästi sovi hänelle, koska turhautuessaan alkaa edellä mainittu käytös. Asiasta on puhuttu hänen kanssaan, on ollut palkintoa ja rangaistusta käytöksen mukaan.
Paras olisi, ettei pelaisi lainkaan. Itse haluaa pelata, mutta hermostuu aina niin paljon, että toistaiseksi on pitkä pelikielto.
Tämä pelatessa raivoaminen on alkanut pikkuhiljaa viime syksystä alkaen. Nyt raivo, itku ja huuto alkaa jo 10 min pelin aloituksen jälkeen, jolloin olemme ottaneet häneltä pelin pois. Kokemuksesta, jos antaa jatkaa pelaamista, raivo vaan pahenee.
Nyt me vanhemmat voimme vielä kieltää pelaamisen, mutta on suuri huoli, kun pojan kasvaessa ja täysi-ikäisenä itse pelaa omassa kodissaan, eikä pysty hillitsemään itseään.
Kokemuksia, vertaistukea? Miten poikaa voisi auttaa?
Kommentit (26)
Näinhän se on, että murrosikään tultaessa joutuu tunnesäätelyä opettelemaan vähän lisää siitä mitä pikkulapsena on opittu. Tuo on vähän niin kuin aikuiseksi kasvamisen edellytyskin...
Itse en kannattaisi tässä ketjussa joidenkin ehdottamaa "otetaan tykkänään pois kaikki ahdistusta aiheuttavat ärsykkeet" - ennemminkin koettaisin aikuisena olemaan mukana ja auttamaan tunnesäätelyssä, niin että muksu itse tajuaa että tunnesäätely on (pikkuhiljaa) hänen itsensä vastuulla - ja tietyissä rajoissa myös pelaamisen jatkumisen edellytys.
Jos ihmistaimi kasvaa aikuiseksi sillä mallilla että tieltä on lapsuuden ja murrosiän aikana raivattu pois kaikki ahdistavat ja turhauttavat asiat vanhempien toimesta, niin sittenpä onkin melkomoista ruveta harjoittelemaan itsesäätelyn alkeita yliopistossa tai työpaikalla. En suosittele.
Kannattaa myös pelata lapsen kanssa, jutella peleistä ja niiden herättämistä tunteista.
Millaiset kotiolot pojalla mahtaa olla? onkohan poika
saanut kotoa hyvät eväät elämän alkutaipaleelle.
Herää kysymys.
Sonja kirjoitti:
Millaiset kotiolot pojalla mahtaa olla? onkohan poika
saanut kotoa hyvät eväät elämän alkutaipaleelle.
Herää kysymys.
On saanut hyvät eväät. Uskaltaa näyttää myös negatiivisia tunteita.
nuorisopsykiatrian polille aikaa varaamaan. t. entinen samanlainen kersa, auttoi käynnit