Miten saisin täysi-ikäisen lapsen hoitoon, kun ei itse suostu?
Kotona asuvalla täysi-ikäisellä lapsella on ollu mielenterveysongelmia jo toista vuotta. On syrjäytynyt, eikä tee oikeastaan yhtään mitään. Miten voi saada apua ihmiselle, joka ei myönnä sitä tarvitsevansa eli on jo niin huonossa kunnossa, ettei tajua. Pitääkö vain odottaa niin kauan, että tekee jotain itselleen tai muille?
Kommentit (33)
Apua voi saada jos jossain vaiheessa tilanne menee siihen pisteeseen, että nuori on psykoottinen tai itsetuhoinen, vaaraksi itselleen tai muille eikä muut palvelut kuin pakkohoito riitä.
Apua ei ikävä kyllä saa. Tilanne on mikä on. Siihen on sinunkin sopeuduttava. Hyvinvointivaltiota ei vain ole. Ikävä kyllä se ei näy verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Apua voi saada jos jossain vaiheessa tilanne menee siihen pisteeseen, että nuori on psykoottinen tai itsetuhoinen, vaaraksi itselleen tai muille eikä muut palvelut kuin pakkohoito riitä.
Onko tosiaan, että jotain todella pahaa pitää tapahtua, ennenkuin apua voi saada?
En osaa auttaa, mutta tulen seurailemaan, kun lähipiirissä sama tilanne. En tiedä, onko mitään tehtävissä, kun aikuinen ihminen ei koe tarvitsevansa apua, eikä ole konkreettisesti itsetuhoinen. On kyllä viiden vuoden aikana tuhonnut oman elämänsä, alkavan uransa ja ihmissuhteensa, polttanut niin paljon siltoja takanaan että vaikea nähdä miten hän voisi palata normaaliin tai esim. löytää koskaan parisuhdetta. Mutta ei kuitenkaan ole koskaan satuttanut itseään fyysisesti.
Ja kutosen läheinen on tosiaan psykoottinen, mutta ei lainkaan itsetuhoinen. Omasta mielestään täysin kunnossa ja osaa esittää tervettä tarvittaessa, että saisi olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan, että jotain todella pahaa pitää tapahtua, ennenkuin apua voi saada?
M1-lähetettä varten pitää olla psykoottinen. En tiedä, riittääkö itsetuhoisuuskaan pakkohoitolähetteeseen, vai vievätkö silloin vaan psykiatrian akuuttipäivystykseen, josta pääsee seuraavana päivänä pois.
Tee huoli ilmoitus sossuun. Siitä voi olla hyötyä. Jos katsotaan, että tarvitsee esim. pakkohoitoa
Jos vanhemmat passaa eikä odota lapselta mitään niin sehän mahdollistaa syrjäytymisen.
Onko kellään tietoa, mitä tapahtuu jos täysi-ikäisestä lapsestaan tekee huoli-ilmoituksen? Tuleeko joku kotiin käymään? Vai soittavatko vain asianosaiselle. Meidän tapauksessa hän ei varmasti edes vastaa puhelimeen. ap
Etsivä nuorisotyö?
https://www.intory.fi/etsiva-nuorisotyo/sidosryhmille/mita-on-etsiva-nu…
Asutteko yhdessä? Jos, niin omaan kotiini saan pyytää sossut/nuorisötyöntekijän/ hoitsuja tilannetta arvioimaan. Äkkiä myös loppuisi palvelu ja jos ei osallistu mitenkään mihinkään lentää ulos. Kenenkään etu ei ole peräkammarin ihmisen syrjäytyminen! Katsoisin myös isosti peiliin että miten meni,vanhemmuus
neljän äiti
Vierailija kirjoitti:
Etsivä nuorisotyö?
https://www.intory.fi/etsiva-nuorisotyo/sidosryhmille/mita-on-etsiva-nu…
Eivät auta. Olen kysynyt. Nuoren pitää olla itse yhteydessä heihin ei halukas yhteistyöhön. ap
Aikuinen ihminen hoitaa itse itsensä. Hänellä on itsemääräämisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
No tämähän ei nimenomaan hoida. Vanhempien elätti.
Vierailija kirjoitti:
Miten sen saa pois mamman helmoista hoitamaan itse itsensä? Niska-perseotteellako?
Kannattaa itse mennä sähköshokkihoitoihin elämäsi tulee muuttumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämähän ei nimenomaan hoida. Vanhempien elätti.
Silloin se kakara potkitaan helvettiin sieltä peränurkasta.
Eikö kellään ole tietoa tai kokemusta tälläisestä?