Ruokailun jälkeen outo tunne ylävatsalla ja hieman huono olo.
Viimeiset 3 päivää aina ruokailun jälkeen vatsa turpoaa ja tulee myös ilmaa vatsaan joka on kivuliasta kun ei meinaa sieltä poistua. Jotenkin tukossa elimistö. Ihan normaalia ruokaa syön (en mitään rasvaista roskaruokaa) ja tämä nyt tullut uutena vaivana.. Lisäksi röyhtäyttää ja ylävatsalla (pallean kohdassa?) tuntuu outo tunne, vähän kuin nälän tunne vaikka siis juuri olisin syönyt. Mitähän tämä voisi olla ja olisko vaikka renniestä apua?
Kommentit (17)
Kuulostaa ihan perus ruoansulatusvaivoilta.. Dyspepsiaa vai mitä se olikaan. Muista pureskella kunnol äläkä syö kiireessä! Juo myös runsaasti vettä. Voisko olla myös vatsahaava? Luulisin joten älä ota särkylääkkeitä.
Mulla tulee sama kausittain. En ole löytänyt sille itse mitään syytä, koska ongelma tulee ja menee muutaman kerran vuodessa ja kestää parista päivästä viikkoihin. Mulla helpottaa laksitsin tai salmiakin syöminen ruuan päälle.
Oireiden perusteella vaivasi voi olla kaikkea ylensyönnin ja haimasyövän väliltä. Jos jatkuu viikkotolkulla hakeudu tutkimuksiin.
Tavanomaisia happovaivoja, ei ole vaarallista mutta inhottavaa kyllä. Samarin auttaa hetkeksi, apteeekista saa tehokkaampia lääkkeitä tarvittessa.
lethal dose kirjoitti:
Oireiden perusteella vaivasi voi olla kaikkea ylensyönnin ja haimasyövän väliltä. Jos jatkuu viikkotolkulla hakeudu tutkimuksiin.
En ole mitenkään erityisen isoja annoksia syönyt mutta pitää seurailla tilannetta 👍🏻Ap
Uusista oireista lääkäriin aina. Etenkin jos pitkittyy.
Voi olla mitä vaan. Yleisimpiä stressi, närästys, liikkumattomuus, liian vähän kuituja ja vatsa alkaa sakata, tai IBS. Ikää myöten suolisto voi muutenkin hidastua, eli elämäntavat kuntoon on hyvä hoito jo nyt.
Mutta voi olla keliakiaa, allergiaa tai muuta vakavampaakin. Siksi on hyvä tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Sappikivet ?
Eikö niissä oo yleensä tosi kovaa vatsakipua?
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoa ? ahmit?
BMI 21 mutta toisinaan tulee ahmittua tai siis syötyä nopeasti Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi olla mitä vaan. Yleisimpiä stressi, närästys, liikkumattomuus, liian vähän kuituja ja vatsa alkaa sakata, tai IBS. Ikää myöten suolisto voi muutenkin hidastua, eli elämäntavat kuntoon on hyvä hoito jo nyt.
Mutta voi olla keliakiaa, allergiaa tai muuta vakavampaakin. Siksi on hyvä tutkia.
Voiko keliakia tulla aikuisiällä vai onko sen pitänyt olla tavallaan aina?
Närästys. Osta happosalpaajaa apteekista ja syö kuuri. Pienemmät ruoka- annokset, mausteinen ja rasvainen ruoka vähiin, vähennä kahvinjuontia tai lopeta, jos pystyt. Jos ei auta, niin lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakia on sitoimmuunisairaus joka on ns aina, ei "puhkea" aikuiässå. Joillakin vasta diagnosoidaan aikuisena, kuten minulla.
Keliakiassa muitakin oireita jotka tavallisempia: ripuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakia on sitoimmuunisairaus joka on ns aina, ei "puhkea" aikuiässå. Joillakin vasta diagnosoidaan aikuisena, kuten minulla.
Keliakiassa muitakin oireita jotka tavallisempia: ripuli.
Mulla ei oo ripulia. Ap
Niin ja unohdin lisätä tekstiini että myös ruokailun jälkeen noiden oireiden lisäksi tulee huono olo, ihan kuin oksettaa muttei ole tarvetta mennä vessaan. Olen ollut aina pitkälläni ruuan jälkeen jolloin olo helpottaa. Ap