Lohkottavan tontin osto. Miten tapahtuu?
Olemme käyneet katsomassa rantatonttia, joka on tarkoitus lohkoa tilasta. Tontilla on kaava valmiina. Miten käytännössä tälläinen lohkominen tapahtuu? Kuka mittaa tontin ja hoitaa muodollisuudet? Tonttia ei ole vielä tarkkaan merkitty maastoon. Missä vaiheessa se tehdään?
Kommentit (6)
https://www.maanmittauslaitos.fi/kiinteistot/kiinteistot-ja-kiinteistok…
Käytte yhdessä myyjän kanssa merkitsemässä lohkottavan tontin rajat maastoon ja merkitsette alueen myös karttaan, joka tulee kauppakirjan liitteeksi. Teette kaupat (joko sähköisesti tai hommaatte kaupanvahvistajan). Haette sitten lainhuudon määräalalle ja sitten lohkominen omaksi kiinteistöksi käynnistyy automaattisesti (eli MML hoitaa).
Juuri näin, yhdessä myyjän kanssa rajat maastoon. Kauppakirjaan "tontin rajat merkattu maastoon".
Mittarimadot laitokselta hoitaa loput. Itse ostin 2 hehtaarin määräalan jostain 20 hehtaarin tilasta. Puoli vuotta kaupasta mittarimadot tulivat käymään, kierrettiin yhdessä rajat ja merkattiin ne rajapyykeillä. Myyjän alkuperäinen rajojen merkkaus meni vähän uusiin puihin, koska rajat on oltava "suoria". Onneksi minä, naapurit ja myyjät eivät olleet maidensa päälle niin sentilleen, lopulliset rajat poikkesivat huomattavasti siitä mitä oli alunperin merkattu.
Jos kauppakirjaan on merkitty määräalan tarkka pinta-ala, niin lohkomistoimituksessa rajoja voidaan siirtää siten, että kyseinen pinta-ala toteutuu vaikka omatoimiset merkinnät olisivat toisin. Meillä omat mittaukset olivat niin epätarkkoja, että nurkkapiste siirtyi metrikaupalla siitä mitä naapurin kanssa keskenään katseltiin. Naapuri ei osallistunut lohkomistoimitukseen, joten maanmittari omilla valtuuksillaan siirsi kulmapistettä naapurin suuntaan minun hyväksynnälläni.
Vierailija kirjoitti:
Jos kauppakirjaan on merkitty määräalan tarkka pinta-ala, niin lohkomistoimituksessa rajoja voidaan siirtää siten, että kyseinen pinta-ala toteutuu vaikka omatoimiset merkinnät olisivat toisin. Meillä omat mittaukset olivat niin epätarkkoja, että nurkkapiste siirtyi metrikaupalla siitä mitä naapurin kanssa keskenään katseltiin. Naapuri ei osallistunut lohkomistoimitukseen, joten maanmittari omilla valtuuksillaan siirsi kulmapistettä naapurin suuntaan minun hyväksynnälläni.
Ja tästä syystä joskus saadaan aikaiseksi massiivisia riitoja. Yleensä vanhat äijät ovat hyvinkin hanakouita riitelemään pyykkien paikoista
Ota myöskin selvää rantatonttisi rakennusoikeudesta, saattaa vaatia ns. emätilatarkastelun. Jos tilasta on lohkottu jo monta tonttia, pitää tarkistaa kuinka paljon kullekin tontille rakennusoikeutta määräytyy, tähän vaikuttaa mm. rantaviivan pituus. Ja siihen on olemassa aivan omat laskentakaavansa. Paikallinen rakennusvalvonta osaa neuvoa sinua paremmin, jos ei myyjä taikka MML osaa sinua valistaa.
Anna pankin hoitaa ja mene paikalle kun ilmoitetaan. Maanmittauslaitokselle nuo on rutiinihommia, mutta kannattaa olla lohkomistoimituksessa mukana, niin tontin rajat tulee selville. Eli pankki on usein se toimeenpanija, jos tontti tulee lainan vakuudeksi. Jos ei, niin myyjä pyytää lohkomistoimituksen maanmittauslaitokselta.