Kerro joku ”tuntematon” herkku! Siis sellainen mikä ei ole laajasti tiedossa ja on mahtavaa!
Mun suosikit Lidlin antipastot (paprikoiden sisällä fetaa, sellaisia napostelusnackseja) ja sitten popped cheese ”poltetut” juustonpalaset, Cittarin naksuhyllyltä. Mahtavia!
Kommentit (1381)
Vierailija kirjoitti:
Maitotiivistetölkki. Baltialaista alkuperää. Jäätelökastikkeeksi, kahvinkermaksi.
Kondensoitua maitoa saa vaikka kiinalaista versiota, ei ole pelkästään baltialaista alkuperää.
Vierailija kirjoitti:
Osterit.
Kesäkurpitsan kukat (italialainen klassikko).
Nyrkkirieska (kaappahallista suattaa joskus suaha melekeen aetoo)
Miksi joku yrittää taas olla "hauska" ja kirjoittaa murteella
Pellille edam tms viipaleita, päälle puolikas meetwurtsti ja toinen juustoviipale. Sitten uuniin kunnes ruskistuu ja rapeutuu.
Tiina, ei varmaan kukaan tällä palstalla tiedä. On tosi herkku!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskenlaskija jalopeno-cheddar ruoka&dippi. Sopii mihin vaan!
Jalapeno. Jotkut eivät vain opi
Ei kun se on jalapeño. Et osannut itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Sobrasada
Kiva kun oikein selitätte, että mitä nämä ruuat ovat ja mistä kotoisin. Heittelette vai ruuan nimiä ihan kuin kaikki tietäisivät mitä nämä ovat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Torpparin leipä. Kuvailisin paksuksi pipariksi. Aiemmin olivat pehmeähköjä ja meheviä mutta viime aikoina kaupoista löytämäni ovat olleet kovia ja kuivia mikä surettaa suuresti.
Siis tarkoitatko pumpernikkeliä?
Ihan eri asia
Jääkaappikylmä maksalaatikko (rusinoilla), joka maustetaan reilusti tabascolla ja eikun ääntä kohti.
-mämmiä + jäätelöä, vaniljajäätelö yksi hyvä
-luonnonjogurttia, lakritsijauhetta,banaaninpaloja
-lakritsijauheessa pyöritellyt tuoreet taatelit
-sipsit dipattuna kreikkalaiseen jogurttiin tai suklaakastikkeeseen
Nämä murot maidon kanssa ja sekaan loraus Espresso Housen vaniljasiirappia. Murot eivät ole makeita, ennemminkin vähän kitkeriä ja vaniljan makuinen maito sopii täydellisesti.
https://www.hyvinvoinnin.fi/products/sunspelt-luomu-kaakaomuro?gclid=Cj…
Toinen hyvä on Kotimaista riisipuuro kylmänä ja vauvojen hedelmäsose, esim. mango. On kuin riisifruttia, mutta halvempaa.
Kaurahiutaleet , maito , sokeri sekasin murojen korvike =))
Porkkanatikut dipattuna chili-hummukseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Torpparin leipä. Kuvailisin paksuksi pipariksi. Aiemmin olivat pehmeähköjä ja meheviä mutta viime aikoina kaupoista löytämäni ovat olleet kovia ja kuivia mikä surettaa suuresti.
Siis tarkoitatko pumpernikkeliä?
Ihan eri asia
Minä teen itse Torpparin leipiä.
Vierailija kirjoitti:
Lämmin leipäjuusto ja pihlajanmarjahyytelö
Kuulostaa hyvältä, tätä voisin syksyllä kokeilla. Olen lakkahilloa laittanut leipäjuuston päälle, mutta se on minulle liian imelää. Pihlajanmarjahyytelö ei yleensä ole ihan niin makea. Testiin menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aito mac and cheese. Eli amerikkalainen juustomakaroni. Ei siis mikään Knorr.
Joskus ostin luomuversion valmispakkauksen jenkeistä tätä. Oli hyvää. Ja varmasti epäterveellistä.
Suomessa ei niin tunnettu, mutta superyleinen rapakon takana.
Lisäksi rakastan Kreetalla paikoin myytäviä hedelmähyytelöitä pikareissa, joissa on hedelmää mukana. En ymmärrä miksei ole levinnyt. Superkevyt ja ihana kesäjälkkäri vaikka persikka- tai kirsikkaversiona.Uunissa paistettu mac and cheese helppo tehdä itse. Keitettyä makaronia, valkokastike, juustoa ja mausteita. Osan juustosta voi lisätä valkokastikkeeseen ja osan voi lisätä ruokaan sellaisenaan.
Siinä terveysruokaa. Siis syökö joku tuollaista?
Ei sitä ole pakko syödä, vaikka osaakin hyvin tehdä. Voi tehdä itse ja syödä, jos tykkää, mutta jos ei tykkää niin ei tee sitä.
Paahtoleipä voidellaan voilla, päälle sirotellaan sokeria ja kanelia. Kuumaan uuniin, kunnes leivän pinta rapsakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa revbensspjäll, ei aavistustakaan miten sitä tehdään.
Toiselta nimeltään 'ribbe' = vanha norjalainen jouluruoka. Se tehdään sian kyljestä, jossa kamara mukana. Ohje löytyy wikipediasta.
Olisiko noin?
Norjantaidossani on joitakin puutteita, mutta pikaisella vilkaisulla tuo ribbe on kuvien perusteeĺa lähinnä possun lihaa ja vatsanahkaa ilman luun hiventäkään.
Ruotsi sujuu paremmin. Suoraan käännettynä revbensspjäll, olisi kylkiluiupelti eli (valistunut arvaus) luisia possun kylkipaloja ladotaan uunipellille ja heitetään pelti kuumaan uuniin tunniksi jos toiseksikin. Kokista riippuen luiden ympärillä oleva liha voidaan joko marinoida ennen paistoa erilaisisssa mausteliemissä tai todennäköisemmin niitä penslataan paistamisen aikana marinadia tahmeammilla BBQ- tai muulla kastikkeella.
Periaatteessa pelkkä suola riittäisi, mutta myös erilaiset kaupalliset toimijat tarjoavat rahaa vastaan valmiiksi mietittyjä maustesekoituksia.
Suomessa näitä myyydään uunivalmiina nimellä spare ribs. Syötävälle lihalle kertyy nykytekniikalla ihan mukava kilohinta. Pakkauksesssa on ohjeet, joilla uunompikin kokki saa ylimääräiset kylkiluut onnistumaan.
Muutama vuosikymmen sitten, kun kaupoissa oli lihatiskit, niistä sai pilkkahintaan muovikassillisen possun luita, jotka saattoi sitten syöttää sellaisenaan Mustille tai kypsentää oman maun mukaan maustettuna grillissä tai nuotiolla parempiin suihin.
Burrata-juusto.