Kerro joku ”tuntematon” herkku! Siis sellainen mikä ei ole laajasti tiedossa ja on mahtavaa!
Mun suosikit Lidlin antipastot (paprikoiden sisällä fetaa, sellaisia napostelusnackseja) ja sitten popped cheese ”poltetut” juustonpalaset, Cittarin naksuhyllyltä. Mahtavia!
Kommentit (1381)
Virolainen hunajakakku (Meekok)
Vierailija kirjoitti:
Paahdettu ruisleipä, voita, banaani siivuja. Herkku.
Tämä, tai kokojyväleipä,voita, banaaninsiivuja ja hunajaa. Jotkut laittaa vielä mantelihiutaleita päälle.
Madeiralainen passionhedelmälimsa, maracujá. Muistan edelleen, vaikka reissusta aikaa 15 vuotta.
Pastel de nata, portugalilainen leivos. Saa ihan Suomestakin ainakin Lidlistä. Nam!
Sinihomejuusto+pandan lakupala/vihreä kuula
Marsipaani
Perunaleivos
Vierailija kirjoitti:
Tässä päivän erikoinen: Hapankorppu kastellaan nopeasti raanan alla, voita päälle ja lopuksi päälle sirotellaan Knorrin sipulikeiton sipulirouhetta.
Perästä kuuluu hetken päästä.
Vanhaan hyvään aikaan, kun reellä ajettiin ja töitä tehtiin niin,... Kuutioitiin kuivahtanut ruislimppu, paistettiin reilussa voidaan, ripaus suolaa ja kiehautettiin kermassa tai maidossa. Kyllä on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa revbensspjäll, ei aavistustakaan miten sitä tehdään.
Suomeksi grillikylki.
Vierailija kirjoitti:
Edam tai emmentalpalat liotettuna vahvaan mustaan kahviin. Ihanaa!
Perinteisesti tähän käytetään leipäjuustoa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko Clotted Cream mainittu. Mutta se on herkullista eikä ole ehkä kovin tunnettua täällä. Skonssin päälle laitetaan Clotted Cream ja mansikkahilloa, sitä ei voita mikään. On mahdollista tehdä kermasta itse uunissa. On eri kuin kermavaahto.
Kunnon Clotted Cream vaatisi double creamia valmistukseen. Suomalaisesta lirukermasta sitä ei kunnolla saa
Vierailija kirjoitti:
Currywurst! Ei siitä toki itse tehtynä saa sellaista ku Berliinistä, mutta tyhjää parempi toki
Lidlin valmispakkauksista saa hyvää.
Karjalalalainen rasvapuuro. Ohrapuuroa ja siankylkeä, herkullista.
Vierailija kirjoitti:
Vanhaan hyvään aikaan, kun reellä ajettiin ja töitä tehtiin niin,... Kuutioitiin kuivahtanut ruislimppu, paistettiin reilussa voidaan, ripaus suolaa ja kiehautettiin kermassa tai maidossa. Kyllä on hyvää.
Leipäressua.
Venäläiset suolakurkut päällystettynä smetanalla ja päälle ohuena nauhana juoksevaa hunajaa.
Nääkileipä pohjainen pitza/piirakka.
Tee, täytteet kuten pitsaan ja paista 175 uunissa keski tasolla, kunnes juusto sulaa, jos on sulavaa tyyppiä, muuten noin 10-15min.
Piirakan saat jos täytteenä esim. tonnikalaa, niin sotkee siihen muutaman munan max 3 ja maustaa, hieman juusto päällee ja uunitus tuohon leikkaa muutaman ohuen sitruuna siivun fileenä päälle, niin nam
Olen tehnyt näitä ruotsalaiseen hevos näkkileipään sellainen pyöreä noin 40cm halkaisijalta.
Onnistuu muillakin näkkäreillä ja hapankorpuilla
Klaukkalalalalainen kirjoitti:
Karjalalalainen rasvapuuro. Ohrapuuroa ja siankylkeä, herkullista.
Mä oon syönyt tätä lapsena, puurona oli kylläkin kaurapuuro. Se oli oikeasti hyvää :D
Helmipuuro (Helmi perunasuurimoista) ja voisilmä.
Wakame levä