Kerro joku ”tuntematon” herkku! Siis sellainen mikä ei ole laajasti tiedossa ja on mahtavaa!
Mun suosikit Lidlin antipastot (paprikoiden sisällä fetaa, sellaisia napostelusnackseja) ja sitten popped cheese ”poltetut” juustonpalaset, Cittarin naksuhyllyltä. Mahtavia!
Kommentit (1381)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mokkapalat. 80-luvulle unohdettu herkullinen kahvileipä. Jostain vanhemmasta reseptikirjasta varmaan löytyy ohje, etsikää toki.
Noitahan on joka pullamyyjäisissä.
En ole koskaan kuullutkaan saati törmännyt. Yritin googlettaa reseptiä, mutta en löydä mitään. Täytyy kaivella ullakolta joku isoäidin vanha keittokirja.
Itsellä tosi vanha ohje, ainekset mitataan kahvikupilla eikä desilitroina. Pohja on vaalea, siihen ei tule kaakaojauhetta. Nonparellien sijaan kuorrutteen päälle ripotellaan kookoshiutaleita.
Tehtiinkö kenenkään kotona joskus vuosikymmeniä sitten pullalaatikkoa? Mummoni teki, kun omatekoista lettipullaa saattoi jäädä kuivahtamaan ylimääräistä. Leikkasi pullan kuutioiksi, uunivuokaan kerroksittain (mansikka)hillon kanssa. Päälle munamaitoa ja pikku voinokareita ja uuniin. Nautittiin lämpimänä (hyvää myös kylmänä) maidon kanssa. :) lapsuuteni herkkumuisto.
Vierailija kirjoitti:
Lanttu ja perunakukot, niitä ei mainita missään kun Suomalaisia perinneherkkuja käsitellään. Nämä on täydellistä ruokaa, maailmassa ei ole mitään parempaa kun saa vasta paistettua Joensuun herkkuleipomon tai Lieksan Porokylänleipomon lanttu ja perunakukkoa. Aina kun pääsen vaikkapa Lieksaan, käyn paikallisesta Citymarketista näitä kukkoja ja heti siinä parkkipaikalla asuntoautossa syön itseni kipeäksi :). Nämä kukot säilyy myös hyvin, vaikka on viikon jääkaapissa ja sen jälkeen vielä pakastaa niin on kuin vastaleivottua kun sulattaa pakastimesta. Ennen typerää EU:ta kukkoja sai täällä Järvenpäässäkin aina torstaisin kun Joensuusta tuli myyjät Citymarkettiin, mutta sitten EU kielsi tällaisen toiminnan kele. Nämä nykyiset kukontekijät on hyvin ajan hermolla, kukoissa ei enää käytetä läskiä, vaan hyvää kunnon täyslihaa.
Äitini teki lanttukukot itse. Ihan parasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolattu ja ilmakuivattu järvikala, esim. lahna tai särki. En tosin itse osaisi valmistaa, mutta lapsuudessa olen maistanut.
Hyi helkkari, kizukalaa. Kuvottaa ihan se maku- ja hajumuisto, mikä tuosta kalasta tehdystä sopasta tulee. Jotkut kuivattivat kaloja latojen seinillä ahavassa ja jotkut leivinuunin jälkilämmössä. On mahtanut olla tuvassa silloin aromit, yöks.
Just männäviikolla alakerran itäeurooppalaiset naapurit yritti parvekkeellaan kuivata. Ihmettelinkin kun kärpäsiä pyrki sisälle. Taisi kuitenkin taloyhtiö tehdä hommasta lopun. Kaatoivat parvekkeelle ämpäritolkulla vettä että saivat paikat huuhdottua.
Pirkka Parhaat Rapea valkosipuli chili-seesamiöljyssä.
Ahven kukkoset. Paras mitä maa /vesi päällään kantaa.
Meillä tehtiin lanttu kukot niin ettei laitettu niihin lihaa. Ne oli kooltaan pienempiä kuin varsinainen kukko. Suhteellisen makeita ja voi syödä esim kahvin kanssa. Siis vähän kuin snack.
Karpalokiisseli ja itse tehty vaniljakastike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mokkapalat. 80-luvulle unohdettu herkullinen kahvileipä. Jostain vanhemmasta reseptikirjasta varmaan löytyy ohje, etsikää toki.
En ole koskaan kuullutkaan saati törmännyt. Yritin googlettaa reseptiä, mutta en löydä mitään. Täytyy kaivella ullakolta joku isoäidin vanha keittokirja.
Itsellä tosi vanha ohje, ainekset mitataan kahvikupilla eikä desilitroina. Pohja on vaalea, siihen ei tule kaakaojauhetta. Nonparellien sijaan kuorrutteen päälle ripotellaan kookoshiutaleita.
Tuulomantorttu
Itse kerätyt mustikat ja niiden sekaan Arlan keso raejuustoa.
Vierailija kirjoitti:
Tehtiinkö kenenkään kotona joskus vuosikymmeniä sitten pullalaatikkoa? Mummoni teki, kun omatekoista lettipullaa saattoi jäädä kuivahtamaan ylimääräistä. Leikkasi pullan kuutioiksi, uunivuokaan kerroksittain (mansikka)hillon kanssa. Päälle munamaitoa ja pikku voinokareita ja uuniin. Nautittiin lämpimänä (hyvää myös kylmänä) maidon kanssa. :) lapsuuteni herkkumuisto.
Tuollaista ja seassa puoluolukkasurvosta. Ei kuitenkaan nimellä kutsuttu olisiko ollut pullavanukas tai vastaava tuo nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lanttu ja perunakukot, niitä ei mainita missään kun Suomalaisia perinneherkkuja käsitellään. Nämä on täydellistä ruokaa, maailmassa ei ole mitään parempaa kun saa vasta paistettua Joensuun herkkuleipomon tai Lieksan Porokylänleipomon lanttu ja perunakukkoa. Aina kun pääsen vaikkapa Lieksaan, käyn paikallisesta Citymarketista näitä kukkoja ja heti siinä parkkipaikalla asuntoautossa syön itseni kipeäksi :). Nämä kukot säilyy myös hyvin, vaikka on viikon jääkaapissa ja sen jälkeen vielä pakastaa niin on kuin vastaleivottua kun sulattaa pakastimesta. Ennen typerää EU:ta kukkoja sai täällä Järvenpäässäkin aina torstaisin kun Joensuusta tuli myyjät Citymarkettiin, mutta sitten EU kielsi tällaisen toiminnan kele. Nämä nykyiset kukontekijät on hyvin ajan hermolla, kukoissa ei enää käytetä läskiä, vaan hyvää kunnon täyslihaa.
Äitini teki lanttukukot itse. Ihan par
Noiden leipomoiden kukot -4. Aikoinaan olu tsupukan leipomo ja heidän kukot olivat 10/10. Parhaat karjalanpiirakat paistaa Kotileipomo Sorsa Liperissä. Onneksi niitä saa raakapakasteina stadissakin ja voi itse paistaa herkut kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuulomantorttu
:) Just se
Hapanhai. Erityisesti leivän päällä. Saatavuus Suomessa kuitenkin surkeaa.
Sosekeitto perunasta ja kukkakaalista. SUPERhyvää!😍
- Anne54v, vegan, Sosiaalitoimi Hki, sairaslomalla vteen 2027
Vierailija kirjoitti:
Karpalokiisseli ja itse tehty vaniljakastike.
Ok, mummo.
Siankärsämö. On mahtava mauste kasvisruokiin ja herkkusienille ja kanttarelleille
Voikukkakeksit!!! Taikina tehdään jollain murotaikinaohjeella, lisätään vähän hunajaa ja voikukan kukkia, eli vain keltaiset osat. Ne tulee hotkittua heti
Vierailija kirjoitti:
Baklava, saa ei-suomalaisista kaupoista.
Joo, on tosi hyvää!!
Joskus myytiin kuivakäymälöitä tai jotain kakka-astioita nimella makkipakki. (sori ot, ei ole syötävää, mutta liittyy syötävien herkkujen kiertokulkuun)