Kerro joku ”tuntematon” herkku! Siis sellainen mikä ei ole laajasti tiedossa ja on mahtavaa!
Mun suosikit Lidlin antipastot (paprikoiden sisällä fetaa, sellaisia napostelusnackseja) ja sitten popped cheese ”poltetut” juustonpalaset, Cittarin naksuhyllyltä. Mahtavia!
Kommentit (1381)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä vaikka olisi hyvinkin tiedossa tämä herkku, mutta leipäjuustoa, lakkahilloa ja kuohukermaa vuokaan, sitten uuniin. Kerma karamellisoituu hillon kanssa ja juustosta tulee ihanan sitkeää.
Vielä parempaa tulee, kun korvaa lakkahillon kinuskikastikkeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku joskus kokeillut tehdä hedelmistä vartaita ja dipata ne suklaaseen aivan mahtavan makuista.
Hedelmät voivat olla esim mustikka, vesimelooni, banaani, omena ja kiiwi
Saksassa joulumarkkinoilla ainakin oon syönyt, niissä oli ananasta ja mansikkaa ainakin. Siis se suklaa on kovettuneena siinä päällä, ei valuvana.
Näitä myydään jokaisilla markkinoilla Suomessa.
Aijaa, enpä oo sitten kovin tarkkana ollut kun en ole kai ikinä nähnyt.
Täähän on vanha ketju, en muista oonko joskus tänne laittanut jo leberkäsen.
Monelle Kreikan-kävijälle varmaan on tuttu bougatsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustokeitto ternimaidosta
Meillä juhannusherkkuna
Meillä puhuttiin uunijuustosta.
Eri ruoka, toinen on keittoa ja toinen uuniruokaa.
Olen huomannut Barilla Genovese peston maistuvan parhaalta - Raketti spagetin kanssa! Peston ja pastan suhdemäärä on täsmälleen oikea ja herkullinen omaan makuuni. Pesto tarttuu Raketti spagettiin täydellisesti.
Joku italialainen mummo varmaan antaisi kaulimesta.
Ostin keväällä Lidlistä pyöreisiin purkkeihin pakattuja marjasorbetteja ja olen yllättynyt miten laadukkaita ne ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makkispekkikset.
Kerro nyt mikä tmä on että muutkin ymmärtää vai liittyykö rikollisuuteen.
Eikös toi ole vain makkaraperunat.
Vierailija kirjoitti:
Juustokeitto ternimaidosta
Meillä juhannusherkkuna
Onko juustokeitto sama kuin meillä itä-Suomessa uunijuusto?
Siis että juustomaitoa (sitä ternimaitoa) johon sekoitettu suolaa , kaadetaan voideltuun uunipataan, pannaan uuniin ja kun pinta on saanut kauniin ruskeita plänttejä pintaansa
se on valmista. Se syödään makean hillon tai kanelin kanssa. Lautaselle jäänyt hieman suolainen hera hörpitään lopuksi.
70-luvulla meillä syötiin "pikaruokana" leipäressua: Kuivahtaneita ruisleivän palasia keitettiin voi-maidossa, että leivän palat hieman pehmenivät.
Tätä syötiin jonkun höysteen kanssa mutta en muista minkä.
Tämän tyyppinen ruoka on myös tukkilaisten aikoinaan tekemä jankki. tosin siinä ei ollut voita eikä maitoa vaan sianläskiä ja kuivaa ruisleipää.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut Barilla Genovese peston maistuvan parhaalta - Raketti spagetin kanssa! Peston ja pastan suhdemäärä on täsmälleen oikea ja herkullinen omaan makuuni.
En ehkä ihan tajunnut tätä. Pestoa lisätään pastaan itse, joten eikö se suhdemäärä ole ruoan laittajasta eikä pastasta kiinni?
Kesäherkku kuumana päivänä :
Talkkunajauhot sekoitetaan hyvään AB piimään mutta ei saa tehdä kovaa vaan notkea. Sokeria ripota päälle ja nam.
Vaniljajäätelöön kanelia ,pikkusen sulaneeseen sekoita oman maun mukaan = )
Tomaattipuree toimii hyvin vehnäleivän päällä voin kanssa. Olen käyttänyt jo pitkään. Estää myös eturauhasen kasvua, jos olet mies.
Broilerin kivipiira grillattuna vartaissa. Voitelen kivipiirat valmiilla bbq- kastikkeella tai teen oman marinaadin soijakastikkeesta, valkosipulista, limettimehusta ja chilistä. Kääntelen vartaita kaasu- ja hiiligrillin päällä ja grillaan noin 10 minuuttia. Kivipiiraa on huonosti saatavilla. Kauppahalleista usein löytyy ja joistan cittareista saa ainakin tilaamalla. Eikä herkku ole hinnalla pilattu; kivipiirat maksavat noin 7 €/kilo ja kaikki on syötävää. Makun on kuin ankkaa, mutta ei sinne päinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kombucha!
Tämä, mutta itse tehtynä jolloin voi vaihtaa teelaatuja ja maustaa mielensä mukaan. On vieläpä terveellistäkin.
Ruisleipä ja juusto. Siihen päälle omalta maalta tuoretta tilliä ja persiljaa.
Ternimaidosta tehty uunijuusto.
Kuori banaani parin sentin leveydeltä. Älä revi kuorta irti vaan jätä kiinni kantaan.
Kaiva teelusikalla banaanin lihaa noin puoleenväliin saakka.
Laita syntyneeseen koloon suklaata. Sitä mistä eniten pidät. Raastettu toimii parhaiten mutta myös pieninä paloina onnistuu.
Sulje "läppä" ja sitten uuniin niin kauaksi aikaa kun suklaa on sulanut ja koko banaani on lämmin. Joku 150 astetta on hyvä.
Ja sitten nauttimaan! Avaa läppä ja syö lusikalla.
PS. Onnistuu myös grillissä tai jopa nuotion hiilloksella.
Kuivattu särki ja olut.
Suomessa aika tuntematon yhdistelmä mutta Viro/Latvia suunnalla maistamisen arvoinen herkku.
Näitä myydään jokaisilla markkinoilla Suomessa.