Kerro joku ”tuntematon” herkku! Siis sellainen mikä ei ole laajasti tiedossa ja on mahtavaa!
Mun suosikit Lidlin antipastot (paprikoiden sisällä fetaa, sellaisia napostelusnackseja) ja sitten popped cheese ”poltetut” juustonpalaset, Cittarin naksuhyllyltä. Mahtavia!
Kommentit (1381)
Jauheliha jossa seassa puoli pakettia koskenlaskijan sulatejuustoa
Suolattu ja ilmakuivattu järvikala, esim. lahna tai särki. En tosin itse osaisi valmistaa, mutta lapsuudessa olen maistanut.
Vierailija kirjoitti:
Suolattu ja ilmakuivattu järvikala, esim. lahna tai särki. En tosin itse osaisi valmistaa, mutta lapsuudessa olen maistanut.
Toihan olis tosi käytännöllinen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stroopwafels, eli hollantilaiset karamelli-/kinuskitäytteiset vohvelit. Lidlistä ainakin löytyy.
Ja nämähän kannattaa/ kuuluu syödä niin että stroopwafel laitetaan kuuman juoman (esim iltatee) kupin päälle hetkeksi lämpiämään. Kuuma vesihöyry lämmittää ja pehmittää stroopwafelin ja ihan eri koostumus ja kokemus kun kovana vaan suoraan paketista, suosittelen! Näin minulle opetti hollantilainen isäntäperhe kun olin hollannissa lukioaikana pari viikkoa.
Kiiitti vinkistä! T. Stroopwafelien ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse pinaattilettuja ja laitan taikinaan myös pilkottua kylmäsavukirjolohta. Niitä kun syö sellaisen kermaviilikastikkeen kanssa, jossa on sitruunaa, sokeria ja tilliä, niin maiskis.
Mä laitan pinaattilättyihin fetaa. Ja syön tonnikalamössön kanssa.
Talvikeitto jossa Jauheliha pihvejä salamia kukkosoosia Saarioisten pizza saksilla leikattuna sekaan
Balut oli yllättävän hyvää vaikka ajatuksena hieman epäilytti. Keitetty ankanmuna jossa jos osittain kehittynyt ankka sisällä. Näitä saa eri kehitysvaiheissa. Syödään etikan ja suolan kanssa ainakin Filippiineillä.
Vierailija kirjoitti:
Skal djurs krydda.
Savustettua lohta, katkarapuja, sinisipukoita, perunaa, porkkanaa, kermaa ja loraus valkoviiniä, sekä sopivasti suolaa ja sokeria.
Juurekset voi ensin keittää ihan vedessä sopivina annospaloina, sitten veden tilalle kerma ja misotetaan osalla savulohta sopivan paksuksi ja sitten lorautetaan valkkari ja mausteet.
Savulohi, simpukat ja ravut asetellaan vasta lautasella juures kerma/viinin padan päälle ja osa alle. Vielä jos on tuoretta tilliä koristeeksi ja mauksi, niin kruunaat herkun
Siksi näin, että ravut ja simpukat sitkistyy jos niitä vielä keittelee, lohi hajoaa.
Toinen herkullinen ruuan lisä Ruotsista on porkkana raasteen tuunaus piparjuurella ja smetanalla, ihanan raikas ja piristävän maukas lisuke monelle ruualle. Porkkanoita voi aavistuksen höyryttä rassteena ihan vainka paistin pannulla, kuitenkin, niin, että pieni rapsakkuus säilyy.
Kuulostaa kyllä hyvältä. Eräänlainen kermainen bouillabaisse tai clam showder.
Tuon pohjaliemeen voisi käyttää myös ravunkuoria?
Habanero täytettynä vahvalla koskenlaskijalla ja käärittynä pekoniin. Tulille ja naamaan. Antaa euforisen potkun. Itkee ja nauraa samaan aikaan.
Toppaleivät: 1) paistetaan sian hyvin suolattuja läskisiivuja rautapannulla. 2) leikataan ruisesta reikäleivästä pilppuja (ei isoja sektoreita, vaan kapeita suikaleita) 3) kastetaan eli topataan pilppu sulaneeseen, kuumaan sianrasvaan.
Kaurapuuro sokerilla ja voisilmällä
Chorizo-pastasalaatti. Siis sitä hevosenkengän muotoista chorizoa, kuori pois, paloiksi, pannun kautta vähän paistopintaa, tricolor simpukka pastaa, sipulia, paprikaa, kurkkua, tomaattia, fetaa ja mun mielestä purkki kermaviiliä johon on sekoitettu Taffelin sweet chili mausteseos sinne sekaan ja ääntä kohti. Sekaan voi tietysti lisätä mitä huvittaa, päärynä, omena, viinirypäleet yms. Toimii... Myös creamy pepper mausteseos toimii, muita en ole ehtinyt kokeilla.
Toi porkkanapiparjuurismetanasysteemi kuulostaa ihan helkkarin hyvältä. Suolakurkkua mukaan? Retiisiä?
Paprika tapanade, itse tehtynä. Minun ambrosia
Vierailija kirjoitti:
Toppaleivät: 1) paistetaan sian hyvin suolattuja läskisiivuja rautapannulla. 2) leikataan ruisesta reikäleivästä pilppuja (ei isoja sektoreita, vaan kapeita suikaleita) 3) kastetaan eli topataan pilppu sulaneeseen, kuumaan sianrasvaan.
Just tunti sitten söin. :)
Ja hei, konjakki ja fazerin sininen. Match made in heaven.
Joku haluaa brassailla latinantaidollaan. Kyseessä on ihan tavallinen maksamakkarakeitto.
Maksamakkarakeitto:
1. Kiehauta 2,5 dl täysmaitoa.
2. Lisää joukkoon muutamia purjosipuliviipaleita, 1/2 dl pakasteherneitä ja kourallinen cashew-pähkinöitä.
3. Kiehauta ja lisää 20-30 grammaa voita tai margariinia.
4. Viipaloi joukkoon 150 grammaa maksamakkaraa.
5. Kiehauta ja mausta ruohosipulilla, mintulla, meiramilla, juustokuminalla ja muskottipähkinällä. Lisää suolaa maun mukaan.
6. Kiehauta ja anna maun tasaantua 15-20 min.
Keitto on valmis nautittavaksi. Helppoa, edullista ja hyvää !