Kerro joku ”tuntematon” herkku! Siis sellainen mikä ei ole laajasti tiedossa ja on mahtavaa!
Mun suosikit Lidlin antipastot (paprikoiden sisällä fetaa, sellaisia napostelusnackseja) ja sitten popped cheese ”poltetut” juustonpalaset, Cittarin naksuhyllyltä. Mahtavia!
Kommentit (1381)
Pirkka parhaat sitruunajäätelö. Sopivan kirpeää ja silti kermainen rakenne vaikka on maidoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baklavat, kun onnistuu löytämään oikein lehteviä ja hunajaa tihkuvia!
Miten niin löytämään? Tee itse, niin on varmasti riittävästi hunajaa.
Oletko ikinä tehnyt baklavaa itse? Menee tosi paljon aikaa ja loppujen lopuksi voisulan tahmaisen sokerimössön peitossa on koko keittiö, kokki, kattilat, kissa, kylä, kaimat ja kummit.
Nykyisin ostan baklavani, yksi kerta riitti...
Vierailija kirjoitti:
Extra Mature Cheddar.
Jos luulet, että Cheddar on sitä jenkkien keltaista kumia, mulla on hyviä uutisia - brittiläinen aito ja pitkään kypsytetty murtuva Cheddar on yhtä hyvää kuin parmesan. Suosittelen ottamaan juustohyllystä. Sopoi taivaallisesti Kantolan Valitut -juureenleivottujen keksien kanssa. Vielä persimonia tai mustia rypäleitä kylkeen ❤️
Punasipulihilloke sopii myös oikein hyvin cheddarin kanssa, en tosin tiedä löytyykö kuinka monen kaupan valikoimasta valmiina.
Brittiherkuilla jatkaakseni niin skonssit ja clotted cream ovat herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mokkapalat. 80-luvulle unohdettu herkullinen kahvileipä. Jostain vanhemmasta reseptikirjasta varmaan löytyy ohje, etsikää toki.
Noitahan on joka pullamyyjäisissä.
En ole koskaan kuullutkaan saati törmännyt. Yritin googlettaa reseptiä, mutta en löydä mitään. Täytyy kaivella ullakolta joku isoäidin vanha keittokirja.
Vierailija kirjoitti:
Perunalastuja, sellaisia paksuja kuorineen paistettuja, dipattuna suklaavanukkaaseen.
Ranskanperunat dipattuna vaniljapehmikseen + suklaalastikkeeseen.
On muuten todella hyvää!!
Baklava! Ihana herkku lähi-idästä, vaikka todella makea. Ne on siis sellaisia filotaikinasta, pähkinöistä ja hunajasta tehtyjä leivoksia mitä saa melkein jokaisesta etnisestä kaupasta ja välillä myös lidlistä, mutta tuoreina suoraan tiskiltä ihan parhaita 😋
Paistetut sienet- herkkutatit, herkkusienet tottakai,kantarellit, haperot, kaikki muutkin tatit(voitatti, punikkitatti,lehmäntatti jne.), mustatorvisienikeitto... ja kyllä, harrastan sienestystä :) ilmaista mutta ah, ihanaa ja palkitsevaa!
Tiedän että kaikki ei tykkää sienistä mutta mulle suurta herkkua.
Surimi. Ostan pakasteena ja sulatan. Teen juuston, majoneesin, kurkun ja paprikan kanssa salaattia. Tämä on hyvä jos ei halua sushia, mutta samoja makuja salaattiin ja ei jaksa panostaa/ole rahaa.
Aasiassa suosittu Mango sticky rice on ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Possunkylki on aliarvostettu ruhonosa. Siitä tulee esimerkiksi mahtavia aasialaisia ruokia. Sen voi valmistaa paistamalla nopeasti pannulla tai hauduttamalla palana uunissa.
Valitettavasti suomalainen pelkää rasvaa, joten täällä saa esimerkiksi kiinalaisissa ravintoloissa ja aasiabuffissa yleensä vain näitä "parempia" fileitä ynnä muita mauttomia kuminkappaleita. Autenttinen tavara on ihan muuta.
Ketjun perusteella tekee mieli vielä hommata alanuolet sanomalla, että opetelkaa laittamaan ruokaa. On tosi surkeaa, että lähes kaikki nämä ns. herkut ovat jotain eineksiä. Joo, voi niitä syödä, mutta eivät ne nyt mitään herkkuja ole oikeasti hyvään ruokaan verrattuna. Eikä sitä baklavankaan löytymistä tarvitse tosiaan tumput suorina odotella.
No byääh. Kyllähän monet ravintolakokitkin käyttää eineksiä. Täällähän on paljon lueteltu kaikkia chilipalloja yms. mitä on turha johonkin yksittäiseen naposteluun lähteä tekemään itse. Tosiaan se ei ole järkevääkään kun miettii, että haluaa nopeasti pienen määrän eikä käyttää valtavasti aikaa tekemiseen versus tekee liikaa ja syömällä syö.
Minusta esim. uppopaistetuissa ruoissa ei niin suurta eroa ole, että jos haluan sen pienen paketin x jotain syödä alan alusta asti tekemään itse. Jos on ahmimistaustaa ei ole järkevää haalia liikaa herkkuja, siitä kun tekee pellillisen jotain leivoksia ne vetää kuitenkin kerralla ja kohta on taas ahmimishäiriö ja pakkoliikunta tulilla. Suurin osa aikuisista on ylipainoisia joten kulinarismiin suuntautuminen on kaksiteräinen miekka.
Korvasienille ei riitä pelkkä ryöppäys, vaan ne pitää keittää kahdesti väljässä vedessä ja tuuletellen keittotilaa. Cyromitriini on myrkky, mutta oikeinkäsitellyt korvasienet ovat taivaallinen herkku harvoin nautittuna.
Kaupan grillistä kuuma viipaloitu grillikylki . Suoraan paketista. Nam ja lurps.
Herkutella-levite. Nutellan tyylinen mutta paljon terveellisempi ja herkullisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Possunkylki on aliarvostettu ruhonosa. Siitä tulee esimerkiksi mahtavia aasialaisia ruokia. Sen voi valmistaa paistamalla nopeasti pannulla tai hauduttamalla palana uunissa.
Valitettavasti suomalainen pelkää rasvaa, joten täällä saa esimerkiksi kiinalaisissa ravintoloissa ja aasiabuffissa yleensä vain näitä "parempia" fileitä ynnä muita mauttomia kuminkappaleita. Autenttinen tavara on ihan muuta.
Ketjun perusteella tekee mieli vielä hommata alanuolet sanomalla, että opetelkaa laittamaan ruokaa. On tosi surkeaa, että lähes kaikki nämä ns. herkut ovat jotain eineksiä. Joo, voi niitä syödä, mutta eivät ne nyt mitään herkkuja ole oikeasti hyvään ruokaan verrattuna. Eikä sitä baklavankaan löytymistä tarvitse tosiaan tumput suorina odotella.
No byääh. Kyllähän monet ravintolakokitkin käyttää eineksiä. Täällähän on paljon lueteltu kaikkia chilipalloja yms. mitä on turha johonkin yksittäiseen naposteluun lähteä tekemään itse. Tosiaan se ei ole järkevääkään kun miettii, että haluaa nopeasti pienen määrän eikä käyttää valtavasti aikaa tekemiseen versus tekee liikaa ja syömällä syö.
Minusta esim. uppopaistetuissa ruoissa ei niin suurta eroa ole, että jos haluan sen pienen paketin x jotain syödä alan alusta asti tekemään itse. Jos on ahmimistaustaa ei ole järkevää haalia liikaa herkkuja, siitä kun tekee pellillisen jotain leivoksia ne vetää kuitenkin kerralla ja kohta on taas ahmimishäiriö ja pakkoliikunta tulilla. Suurin osa aikuisista on ylipainoisia joten kulinarismiin suuntautuminen on kaksiteräinen miekka.
Mikä ihmeen perustelu tuo on, että kokit käyttävät eineksiä? Niinpä, kotona saa parempaa, kun osaa tehdä. Ja ratkaisu ylipainoon ei ole syödä pahaa ruokaa vaan hyvää ruokaa hieman vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä tehnyt baklavaa itse? Menee tosi paljon aikaa ja loppujen lopuksi voisulan tahmaisen sokerimössön peitossa on koko keittiö, kokki, kattilat, kissa, kylä, kaimat ja kummit.
No mitä ihmettä. Toki olen tehnyt monta kertaa. Sehän on helppoa, kun filotaikina on valmiina. Täyte sekoitetaan yhdessä kulhossa ja pannaan voideltujen valmistaikinalevyjen väliin. Paistetaan ja kostutetaan.
Jos tuo on mahdotonta, niin eipä ole kummoinen keittiöihme. Perustäytekakussakin on useampi tekovaihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettä. Toki olen tehnyt monta kertaa. Sehän on helppoa, kun filotaikina on valmiina. Täyte sekoitetaan yhdessä kulhossa ja pannaan voideltujen valmistaikinalevyjen väliin. Paistetaan ja kostutetaan.
Jos tuo on mahdotonta, niin eipä ole kummoinen keittiöihme. Perustäytekakussakin on useampi tekovaihe.
No eipä tuo kummoista leipomista ole jos taikinan ostaa valmiina. Teepä baklava alkaen filotaikinan valmistuksesta ja tule sitten keulimaan miten helppoa se on.
Laddoo.