Kerro joku ”tuntematon” herkku! Siis sellainen mikä ei ole laajasti tiedossa ja on mahtavaa!
Mun suosikit Lidlin antipastot (paprikoiden sisällä fetaa, sellaisia napostelusnackseja) ja sitten popped cheese ”poltetut” juustonpalaset, Cittarin naksuhyllyltä. Mahtavia!
Kommentit (1381)
Paahdettu Vaasan Ruispala, voita, 2 - 3 siivua meetwurstia ja hyvin hyvin kypsynyttä banaania.
Tää ei kuulosta kai mitenkään herkulliselta mutta mulle se on lohturuokien ykkönen. Leikkaan maalaisleivästä kuutioita jotka paistan runsaassa oliiviöljyssä kunnes alkaa tulla hieman rusketusta, vähän merisuolaa päälle, minkä jälkeen rikotaan siihen pannulle vielä 2 kananmunaa ja sekoitetaan kunnolla puukauhalla kunnes munat kypsyvät, öljyä voi tarvittaessa lisätä vähän. Uskomattoman hyvää.
Juustoviipale joka kääritään juustonaksun ympärille, mikrota ja sit dipataan sinappiin\kepsuppi sekotukseen.
Oluen ja suklaan makukombinaatio
"Egg muffinit". Muffinivuokiin tehdyt pikku "munakasmuffinit", johon voi laittaa vähän kaikenlaista makunsa mukaan ja ne on kuorrutettu juustoraasteella. https://hurrythefoodup.com/low-carb-egg-breakfast-muffins/
Mä kuvittelen syöväni terveellisesti, eli paljon proteiineja ja kasviksia. Joten hiilarit on ihan superherkku! Eli keitettyjä perunoita pilkottuna ja lisäksi keitettyjä makaroneja kuumalle pannulle. Paistan öljyssä rapeiksi, päälle suolaa, pippuria ja parmesanjuustoa. Aa että!
Wasabiherneet. Niin tulisia, että nenästä tuntuu tulevan lieskoja! Nam!
Ruusunmarjasose, varsinkin hieman jäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Brita-kakku
Onko se tuntematon herkku?
Jauhelihapannari, oli mulle uusi tuttavuus ja törkeet hyvää, täytteeks voi laittaa mitä vaan mitä pizzaankin
Kananmaksa!
Olin kerran ruoanlaittokurssilla, missä valmistettiin ruokia harvinaisemmista aineista. Suhtauduin hyvin skeptisesti kananmaksaan, sillä en voi sietää maksaruokia. Yllätykseni oli valtava, kun kananmaksa olikin herkullista.
En kuitenkaan koskaan päässyt fiksaatiostani, että maksa on pahaa, joten kananmaksan laittaminen on jäänyt muutamaan kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Camaracumin hölynpöly.
Hyvin on Asterix ja Obelixit luettu 🤣
Nämä! Brasiliassa asuessani tykästyin. Suomestakin sai hetken aikaa "juustopulla" - nimisenä, uunivalmiina pakasteena. Olikohan valmistajan nimi Marisol? Mutta joo, Yoki-jauhoseoksesta pão de queijot meillä kotona tehdään tätä nykyä.
Hyvä Chimichurri-kastike on iso herkku, lihojen lisäksi sopii hämmentävän hyvin myös burgeriin.
J. Charpentier Champagne Millesime 2010, törkeän hyvä vuosikertasamppanja ja hinta-laatu-suhde erinomainen. Alkossa halvempaa kuin suurten ja tunnettujen talojen perus-samppis!
Vierailija kirjoitti:
Oluen ja suklaan makukombinaatio
Varmaan paksua ja tuhtia tummaa olutta tarkoitat, esim. Imperial stout?
Uppopaistettu Mars-patukka ja vielä ihan tuoreeltaan kuumasta öljykylvystään. Ei tee tämän skottiherkun jälkeen vähän aikaan makeaa mieli.
Toinen lemppari on huolella tehty haggis. Raaka-aineet kuultuaan ihmiset usein alkavat epäillä. Maku ja koostumus muistuttaa suomalaista maksalaatikkoa, mutta on paljon lihaisampi ja maukkaampi. Siihen kermakastike tykö ja tilkka viskiä "silmäksi" päälle, niin johan sielu kiittää.
Raparperihyve taitaa olla jälkiruuan nimi. Siihen tulee siis raparperia, kaurahiutaleita, sokeria tai siirappia kun on niin makeeta ja syödään lämpimänä vaniljajäätelön tai vaniljakastikkeen kanssa. Kirpeä raparperi ja vaniljan pehmeys yhdistettynä kaurapohjan makeuteen on aivan ihana yhdistelmä. Tätä oli aina joskus ala-asteella jälkiruokana ja vei kyllä kielen mennessään.
Tosin en tiedä onko unohdettu tai outo herkku, mutta harvemmin kuulee tästä puhuttavan.