Koiranpentu syö ulkona kaikkea mahdollista mikä kuonon eteen vaan osuu
Miten ihmeessä pystyn estämään, ettei syö mitään myrkyllistä? Kohta esim Kielot nousevat maasta, samoin sienet. Tutun koiranpentu pääsi muutama vuosi sitten ottamaan haukun kärpäsienestä ja kuoli muutaman päivän päästä.
Pitääkö tuolle hommata kuonokoppa, ettei tarvitse koko ajan pelätä, että pääsee pahimmassa tapauksessa hengestään syömällä jotain vaarallista? Ikää pennulla 4,5kk.
Kommentit (25)
Huomion kiinnittäminen itseesi kun syö ulkona, namuja, kehuja jne. Positiivista vahvistamista, aikaa ja kärsivällisyyttä. Harkitsisin myös kuonokoppaa jos on kovin sitkeä epätoivottua käytöstä jatkamaan, vain turvallisuuden vuoksi! Meidän seuduilla on taas liikkeellä joku myrkkylihaa viljelevä idiootti.. ainakin yksi koira on kuollut ja toinen täpärästi selvinnyt. Helpompi pentu on opettaa siihen kopan käyttöön kuin aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa mitä koira syö on ihan vaaratonta, joten yritä vain kiinnittää huomio muualle. Mitä enemmän kiellät sitä enemmän koiraa kiinnostaa ja silloin tuosta voi tulla ongelma. Onko koiran ruoka riittävän laadukasta? Koira voi yrittää paikata jonkun vitamiinin vajetta syömällä ulostetta tai jotain muuta ällöä.
ruoka kyllä laadukasta, kasvattajan kautta ostettuja papanoita. Lisäksi joukkoon lihaa, kalaa ym.
Olen kuullut että koirat syövät paskaa myös. Voiko pitää paikkaansa?
Käytännössä sinun (tai toisen ulkoiluttajan) pitää vahtia koiranpentua ulkona sekä sisällä melkein koko ajan, mitä ottaa suuhun /nielee kuten pientä lasta ja poistaa pihalta vaaralliset kasvit tarkasti, tutkia usein mitä kasvinosia maasta nousee. Ulkoillessa on hihna. Isompi pentu ehkä muistaa asioita, jos opetat naksuttimen ja makupalojen avulla. Pentu haluaa kokeilla kuonolla eri asioita ja pureskelle leluja, purtavia voi olla aina valmiina ja vettä. Myös miettiä valmiiksi mitä tekee jos jää jotain kurkkuun, entä missä on lähin eläinlääkäripäivystys.
Pitää vaan hyväksyä se, että koiranpennun ulkoiluttaminen ei ole rentoa puuhaa. Ei aina isommankaan koiran.
Nopeasti ne oppii ainakin pahimmista jutuista eroon.
Ihan eka asia mitä sille koiralle pitää opettaa on "irti" komento, että on siellä suussa mitä vaan, se putoaa maahan.
Vierailija kirjoitti:
valitettavasti pitää. Tämä pentu tosiaan söi yhdessä vaiheessa muutaman viikon ajan myös paskansa.
Välillä juostiin pitkin kämppää koira edellä pökäle suussaan ja minä perässä. Nyt on onneksi lopettanut sen harrastuksen.
Semmoisia ne pennut on. Olleet aina. Ihmiset, kissat ja koirat.
Koiranpentu, kissanpentu ja ihmispentu voi isona muistella:
Kun olin hyvin pieni niin järvi oli sininen ja rannankivet valkoiset.
Kun olin hyvin pieni äidin käsivarsi tuoksui aamulta.
Kun olin hyvin pieni unesta uneen kävelin.
Nelijalkainen.
Normaali koira ymmärtää kun sille ärähtää. Sanoo vihaisella äänellä ja samalla katsoo silmiin. Kannattaa myös pitää huoli että koira saa riittävästi ruokaa ja laadukasta sellaista. Eläinkaupoista saa laadukasta nappulaa ja sitten kannattaa antaa myös lihaa. Koiralla olisi hyvä olla myös paljon leluja. Koiran tulee ymmärtää että mitään ei saa ulkonta ottaa keppejä lukuunottamatta. Kaikki muu on kiellettyä.
Minun koiralla oli pentuna tapana ottaa aina joku risu tai keppi riepoteltavaksi lenkillä, en tuota niin pahana pitänyt kunnes kävi niin että meinasi tukehtua risuun.. koira selälleen, sormet kurkkuun ja tuurilla sain sen risun pätkän pois. Säikähti pentukin niin paljon että risut ja kepit sai olla tuon jälkeen. On toki keppiä heitetty ja haettu, mutta varmistan aina että on tarpeeksi iso ja lujaa puuta.
Vierailija kirjoitti:
Semmoisia ne pennut on. Olleet aina. Ihmiset, kissat ja koirat.
Koiranpentu, kissanpentu ja ihmispentu voi isona muistella:
Kun olin hyvin pieni niin järvi oli sininen ja rannankivet valkoiset.
Kun olin hyvin pieni äidin käsivarsi tuoksui aamulta.
Kun olin hyvin pieni unesta uneen kävelin.
Nelijalkainen.
AI ihana, Pieni Kesäruno, tässä laulettuna:
Vierailija kirjoitti:
Ihan eka asia mitä sille koiralle pitää opettaa on "irti" komento, että on siellä suussa mitä vaan, se putoaa maahan.
Ei vaan ensin opetetaan pennulle jätä-käsky. Kotona nami nyrkkiin ja pentu saa sen kun luopuu siitä. Eli kun ei pure kättä vaan irrottaa nenänsä namista. Sitten käsi auki ja saa namin.
Sen jälkeen avonaisella kämmenellä nami ja sama jätä käsky. Sen saa kun luopuu. Jne.
Näin ei edes ota mitään suuhun kun omistaja voi ennakoida ja sanoa jätä käskyä paikassa missä on esim.tupakan tumppeja jne.
Ihan perus koiranpennun kasvatusta. Eikö kasvattaja ole neuvonut tai luettu koirakirjoja. Kirjastoon mars!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ensin opetetaan pennulle jätä-käsky. Kotona nami nyrkkiin ja pentu saa sen kun luopuu siitä. Eli kun ei pure kättä vaan irrottaa nenänsä namista. Sitten käsi auki ja saa namin.
Sen jälkeen avonaisella kämmenellä nami ja sama jätä käsky. Sen saa kun luopuu. Jne.
Näin ei edes ota mitään suuhun kun omistaja voi ennakoida ja sanoa jätä käskyä paikassa missä on esim.tupakan tumppeja jne.
Ihan perus koiranpennun kasvatusta. Eikö kasvattaja ole neuvonut tai luettu koirakirjoja. Kirjastoon mars!
Ja koirajeesus saapui keskellemme 🙄
Meillä on yksivuotias koira. Ihan pienestä pitäen olemme opettaneet "jätä"-komentoa, ja pentukoulutuksessakin se oli tärkeämpi kuin "seuraa" tai "istu". Kotonakin voi tuota harjoitella, vaikka pihassa tai kotitiellä. Laitetaan jokin kiinnostava tavara tai vaikka koiraruokakipollinen maahan, lähestytään sitä (koira hihnassa), kun koira kiinnostuu kipasta, sanotaan napakasti "jätä" ja kiskotaan koiraa poispäin. Kun koira kääntyy poispäin herkusta ja katsomaan sinua, kehutaan vuolaasti ja palkitaan.
Koira syö joskus ruohoa, jos sillä on tarve oksentaa. Sitä ei pidä estää tekemästä tätä. Se tulee sille vaistomaisesti, jos sillä on huono olo tai on jäänyt vaikka jokin kökkäre ruokatorveen tms.
Koira syö myös muiden koirien kakkaa tai nuolee pissoja. Se on vähän kuin tämä AV koiralle, ei sen kummempaa. Koira syö oikein mielellään myös pupunpapanoita, on tullut huomattua... varsinkin jäisinä ne ovat kuin karkkeja :(
Vaarallista koiralle on syödä ksylitolipurukumia ja nuuskapusseja ja tupakantumppeja, joita tienpenkoilta ja ojanpohjilta löytyy. Ne ovat sellaista myrkkyä, että koira kuolee niihin. Opeta siis koirasi avaamaan kuononsa ja antamaan sinun kaivaa suusta pois se, mitä siellä on. Kakkakökkäreitä ei tarvitse kaivaa.
Vierailija kirjoitti:
pitää paikkansa, ihmispaskassa se leivän haju houkuttaa, työkaverin koira oikein etsii niitä paskoja
Suurin osa mitä koira syö on ihan vaaratonta, joten yritä vain kiinnittää huomio muualle. Mitä enemmän kiellät sitä enemmän koiraa kiinnostaa ja silloin tuosta voi tulla ongelma. Onko koiran ruoka riittävän laadukasta? Koira voi yrittää paikata jonkun vitamiinin vajetta syömällä ulostetta tai jotain muuta ällöä.