12 vuotiaan netin käytön kontrolli
12 vuotias roikkuisi koko ajan puhelimella. Pelaisi, katsoisi YouTubea ja mikä ongelma tai siis ainoa hyvä puoli on että olisi yhteydessä kavereihinsa. Tänä päivänä lapset näköjään pitävät TODELLA tiiviisti yhteyttä kavereihin whatsupissa jne. Kun kiellän netin käytön estän samalla yhteydenpidon kavereihin ja lapsi on yhtäkkiä pihalla luokkansa whatsup jutuista ja kärsii siitä. Koen toimivani väärin koska estän siis käytännössä tällaisia sosiaalisia suhteita. Asumme maaseudulla joten arkipäivisin koulun jälkeen lapsi on käytännössä vain kotona ellei ole harrastuksessa. Jos annan luvan viestitellä kavereille niin kuitenkin yllätän hänet katsomasta YouTubea tai pelaamasta. Sääntöjen noudattaminen ei vaan onnistu. Seurauksena laitoksilta. Ei auta yhtään. Poistin kaikki pelit puhelimelta niin eikö ne oltu ladattu sinne takaisin.
Kommentit (11)
Minulla oli sinun syntymävuotenasi Commodore 64 ja sillä pelattiin kaikki vapaa-aika kavereiden kanssa. Silti meistä tuli ihan kunnon kansalaisia.
Niin että puhelin kouraan ja rajoitukset hiiteen?
Family Linkkiä kannattaa kokeilla, käyttörajat ja sovellusten hyväksyntä sitä kautta. Eihän se lapsi mielissään ole, mutta jos ei muuten usko.
Lapsesi fyysinen ja psyykkinen terveys menee, mutta hei ”se on nykymaailmaa”. 🤦🏻♂️
Äiti86 kirjoitti:
Niin että puhelin kouraan ja rajoitukset hiiteen?
Mitä sivistävää sinä teit 12-vuotiaana?
Olin kaverin tai kavereiden kanssa, pääosin ulkona. Pyöräiltiin pitkin kyliä, käytiin lähiön uusissa kolkissa, käytiin ostamassa joskus karkkia ja juteltiin niitä näitä. Jotenkin luulisi että se oli terveellisempää/kehittävämpää kuin istua kotona puhelin kourassa.
Äiti86 kirjoitti:
Olin kaverin tai kavereiden kanssa, pääosin ulkona. Pyöräiltiin pitkin kyliä, käytiin lähiön uusissa kolkissa, käytiin ostamassa joskus karkkia ja juteltiin niitä näitä. Jotenkin luulisi että se oli terveellisempää/kehittävämpää kuin istua kotona puhelin kourassa.
Onko siellä maaseudulla lapsellesi kavereita naapurustossa?
No eipä näytän olevan, ainakaan sellaisia joiden kanssa olisi intoa hänellä olla.
Ihmeellisiä turhia rajoitteita sitä jotkut lapsilleen pakottavat...
Kannattaa hommata niihin medialaitteisiin ns. Parental control softat niin pääset huomattavasti helpommalla. Esim. family link niin lapsesi ei pääse asentamaan yhtään ohjelmistoa ilman sinun hyväksyntääsi.
Kannattaa nähdä oikeasti vaivaa ja tutustua niihin lapsen peleihin vähän tarkemmin. Useissa on sisäänrakennetut chatit ja siellä missä on lapsia häärii myös niitä jotka aikuisina haluaisivat tutustua lapsiin paremmin.
Esim. Itse olen saarnannut lapselle tuntemattomien kanssa chattailuista jo pitkään ja annoin yhden pelin tsekkauksen mennä vähän kevyemmin niin johan siellä lapsi oli ehtinyt haalia 100 tuntematonta kaveria itselleen ja peruste se, kun kaveritkin saa tehdä niin. Lienee tarpeetonta kertoa, että sen jälkeen vaihtoehdot olivat tuntemattomista eroon hankkiutuminen tai koko pelistä luopuminen.
Mitä enemmän niitä tuntemattomia kavereita on, niin sitä suurempi riski sille, että joukkoon mahtuu se aikuinen joka on taitava manipuloimaan lapsia.
Sellaista se lasten elämä on nykypäivänä. Sinun nuoruutesi ei enää palaa ja siihen sinun on sopeuduttava.