Oletko sosiaalisesti älykäs? Näetkö ihmisten läpi?
Kommentit (36)
Olen hieman hötky ja monen mielestä ehkä vähän hölmökin. Ne, jotka minut oikeasti tuntevat, sanovat minun olevan älykäs ja erittäin teräväkatseinen ihmisten suhteen. Yli 20 vuotta yksi tärkeimmistä työtehtävistäni on ollut ihmisten havainnointi. Kiinnitän paljon huomiota mm. siihen millä äänensävyllä asiat sanotaan ja mitä etenkin jätetään sanomatta. Väkisinkin näiden vuosien jälkeen jotain on oppinut. Olen myös oppinut olemaan näyttämättä mitä olen havainnut ja tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on sosiaalinen älykkyys?
Sosiaalinen älykkyys tarkoittaa taitoa lukea sosiaalisia tilanteita, kykyä eläytyä toisten tunteisiin ja tilannetajua. Sosiaalinen älykäs on aidosti läsnä ja sosiaalisesti älykkäitä ihmisiä pidetään karismaattisina. Sosiaalinen älykkyys on taito, jota voi oppia. Sosiaaliseen älykkyyteen liittyy mm. aktiivinen toisten kuuntelu, empatia, myötätunto, ystävällisyys ja joustavuus. Sosiaalinen älykkyys auttaa havaitsemaan pieniä vihjeitä sosiaalisissa tilanteissa ja toisten eleissä. Sosiaalisesti älykkäällä on päässään "tuntosarvet", jotka havaitsevat tilanteissa ihmisten välisiä sanattomia viestejä, motiiveja ja tunteita. Sosiaalisesti älykäs ihminen ei nosta itseään jalustalle, puhu koko ajan itsestään eikä hänellä ole tarve tuoda omaa osaamistaan esille. Hän ei myöskään vetäydy taustalle, vaan on aktiivisesti läsnä, kuuntelemassa ja ottamassa osaa, toimimassa siten, että kaikilla olisi hyvä olla.
Viimeisen lauseen kohdalla kosahtaa. En todellakaan ole aktiivinen sosiaalisissa tilanteissa, vaan nimenomaan vetäydyn taustalle tarkkailemaan. Eli en ole sosiaalisesti älykäs, vaikka aika hyvin "näen ihmisten läpi".
Lähde sitaatille: https://www.koulunterveyskirjasto.fi/aihe/luonteenvahvuudet/luonteenvah…
Mielenkiintoista. Tuossa sitaatissa oli kutakuinkin aika tarkka kuvaus minusta. En ole aiemmin edes tiennyt olevani sosiaalisesti älykäs, mutta nytten tiedän.
On ihan totta, että ihmettelen välillä, miten jotkut eivät näe sosiaalisissa tilanteissa mitä itse näen. Näen jos joku on feikki, ymmärrän ihmisten motiiveja ja miksi kukakin käyttäytyy miten käyttäytyy. Olen myös aika suosittu ja pidetty. Ehkä juuri sosiaalisten taitojen vuoksi. Todella on tunne, että näen ihmisten läpi.
Tämä sama juttu on sekä työpaikalla, vapaa-ajalla ja miesten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä siitä sos älykkyydestä, mutta vaistoan ihmisten tunnetilat, eli esim keskustelun aikana näen, miten toinen kokee sen mitä puhutaan. Johtuu varmaan siitä, että lapsuudessani tämä oli erittäin tärkeä taito. En siis kuitenkaan sitten osaa toimia muuten kuin pitää suuni kiinni (toinen tärkeä lapsuudessa opittu taito).
Epävakaissa oloissa kasvaneilla on usein kyky huomata toisen tunnetila oikein.
Niinpä. Paitsi niillä perheenjäsenillä, jotka luovat sitä epävakautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä siitä sos älykkyydestä, mutta vaistoan ihmisten tunnetilat, eli esim keskustelun aikana näen, miten toinen kokee sen mitä puhutaan. Johtuu varmaan siitä, että lapsuudessani tämä oli erittäin tärkeä taito. En siis kuitenkaan sitten osaa toimia muuten kuin pitää suuni kiinni (toinen tärkeä lapsuudessa opittu taito).
Huomaavat siis toisen ilmeestä, eleistä tai äänensävyn muutoksesta tarkasti, että mieliala vaihtui johonkin suuntaan ja pistävät merkille, mikä asia sen laukaisi. Muut ihmiset luottavat enemmän siihen kahdenkeskiseen vuorovaikutukseen ja siihen mitä sanotaan, mutta alkoholistin lapset, riitaisasta kodista olevat jne. ovat nuo tuntosarvet koholla keskustelussa.
Enosaa lukea ihiisiä, mutta minulla on hyvä elektroninen homotutka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas melkoinen yleistys. Varpaillaan olon oppiminen lapsuudessa ei tarkoita sosiaalisesta taitavaa tai tarkkanäköistä.
Inhoan ihmisiä jotka kuvittelevat itsestään enemmän mitä ovat ja tulen toimeen vaatimattomien ihmisten kanssa joilla ei ole suuria luuloja itsestään eivätkä rehvastele jollain lapsenlapsillaan eivätkä elä läheisriippuvaisen elämää omissa läheisissään.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, lapsuudessa koettu kaltoinkohtelu opettaa tarkkailemaan ihmisiä, jotta osaa reagoida etukäteen jos jotain pahaa on odotettavissa. Uuvuttava ominaisuus, siksi viihdyn yksin.
Olen sosiaalisesti taitava mutta valitettavasti tällä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas melkoinen yleistys. Varpaillaan olon oppiminen lapsuudessa ei tarkoita sosiaalisesta taitavaa tai tarkkanäköistä.
Varpaillaan olo ei tarkoita sitä, että on sosiaalisesti taitava. On vain tarkkanäköinen ja osaa tulkita ilmeitä, eleitä ja äänen sävyä ym. Lapsuudessa se on saattanut olla edellytys eloonjäämiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin, että he usein huomaavat toisen tunnetilan oikein. Tästä on ollut hyötyä silloin kun pitää tietää, koska räjähtää kohta tai mitä ovat ne asiat, jotka vanhempaa ärsyttää tai mitkä asiat saavat hänet puolestaan hyvälle tuulelle. Ei se välttämättä sos. taitavaan johda eikä siihen, että osaisi tulkita vastapuolta kokonaisuutena hyvin. Voihan olla vaikka niin, että "tuntosarvet päässä olija" huomaa toisen pienenkin loukkaantumisen, mistä seuraa hänellä miellyttämisen tai perääntymisen automaattinen reaktio, oli se sitten nykypäivänä koettuun tilanteeseen nähden sopiva tai ei.
On muitakin mekanismeja kuin oppia huomaamaan vanhemman mielialat, mutta kyllä se ihan yleisin on ainakin silloin, jos paljon elämässä oleva huoltaja on arvaamaton ihan lapsen syntymästä saakka.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on sosiaalinen älykkyys?
Sosiaalinen älykkyys tarkoittaa taitoa lukea sosiaalisia tilanteita, kykyä eläytyä toisten tunteisiin ja tilannetajua. Sosiaalinen älykäs on aidosti läsnä ja sosiaalisesti älykkäitä ihmisiä pidetään karismaattisina. Sosiaalinen älykkyys on taito, jota voi oppia. Sosiaaliseen älykkyyteen liittyy mm. aktiivinen toisten kuuntelu, empatia, myötätunto, ystävällisyys ja joustavuus. Sosiaalinen älykkyys auttaa havaitsemaan pieniä vihjeitä sosiaalisissa tilanteissa ja toisten eleissä. Sosiaalisesti älykkäällä on päässään "tuntosarvet", jotka havaitsevat tilanteissa ihmisten välisiä sanattomia viestejä, motiiveja ja tunteita. Sosiaalisesti älykäs ihminen ei nosta itseään jalustalle, puhu koko ajan itsestään eikä hänellä ole tarve tuoda omaa osaamistaan esille. Hän ei myöskään vetäydy taustalle, vaan on aktiivisesti läsnä, kuuntelemassa ja ottamassa osaa, toimimassa siten, että kaikilla olisi hyvä olla.
Viimeisen lauseen kohdalla kosahtaa. En todellakaan ole aktiivinen sosiaalisissa tilanteissa, vaan nimenomaan vetäydyn taustalle tarkkailemaan. Eli en ole sosiaalisesti älykäs, vaikka aika hyvin "näen ihmisten läpi".
Lähde sitaatille: https://www.koulunterveyskirjasto.fi/aihe/luonteenvahvuudet/luonteenvah…
Tuon määritelmän mukaan todella harva on.
Vierailija kirjoitti:
Huomaan ihmisten aikeet hyvin nopeasti, mutta en ole sosiaalisesti älykäs. Siksi viihdyn omissa oloissani. Ihmiset on pääsääntöisesti paskaa.
Kyynisyyden avulla lukee ihmisiä hyvin. Sitten ovat ne ihmiset, jotka liian yksinkertaisia, että heihin tuhlaisi ajatustakaan.
Itse en ole kovin taitava sosiaalisena toimijana. On totta että "tuntosarveilu" on tavallaan kuluttavaa.
Haluaisin olla ymmärretympi mutta ei kai mahdollista.
Toki olen edistynyt huomattavan paljon siittä mitä olin.
Sillee vähä arka...
Mietin vain kun itse lähestyn viittäkymppiä ja koko maailmankatsomus on mennyt ylösalaisin, monestakin syystä johtuen.
Osa minusta ei välutä enää mistään ja osa minusta riemuitsee omista syistään.
Eniten inhoan sitä kuinka jotkut koittavat pistää johonkin muottiin jota en tunnusta enkä tunnista.
Ap