Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoidoilla( tai jonkun lapsistaan hoidoilla) saaneet huomio!

16.08.2006 |

Onko kukaan saanut hoitojen jälkeen ns. luomuylläriä? Millaisella historialla? Te, joilla luomuraskaus on mahdollinen, niin oletteko ruvenneet käyttämään ehkäisyä?

Meillä siis on yksi luomulapsi ja nyt sitten nämä pas-pojat 2 kuukautta. Enenn tätä kaksosraskautta tehtiin tekemällä lasta luomusti2 vuotta ilman tulosta ja esikoistakin tehtiin vuosi oikeen urakalla. Nyt olin siten jälkitarkastuksessa ja puhetta oli vaan ehkäisystä tai ehkäisyttä olosta. Lääkäri totesi, että luomuraskauskin on mahdollinen ja kannattaa ottaa se huomioon, jos sei ehkäisyyn päädy.

Itselleni ei olisi katastrofi jos saisin neljännen lapsen. Mies vaan vähän nikottelee, koska hänellä siis on ex-liitostaankin jo yksi lapsi eli jo neljä lasta. Toisaalta mies tietää, etten aio hankkia ehkäisyä ja ilmeisesti uskoo vakaasti siihen, että luomulasta meille tuskin kuuluu. Toki on sanonut, että mitään aborttia ei harkittas jos niin käy, mutta ei kauhean innostunut ole ajatuksesta.

Eli miten olette toimineet? Itse olen päätynyt siihen, että vuoden ajan katson almanakkaa enkä anna raskaudelle mahdollisuutta ( olisi aika vaikea esim. kuljettaa kolmea noin pientä yhtä aikaa yksin), mutta pikkuhiljaa siirryn normaalielämään ens vuoden aikana. Eli jos " ylläri" tulisi ni sitten tulisi ja sillä siisti. Jos niin kävisi, ni sen jälkeen sitten hankkisin kierukan.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vielä lasta ole maailmassa, mutta masussa hän kasvaa kovaa vauhtia, nyt rv 33+3.

Tämä on se meidän ns. " luomuylläri" , jota en koskaan uskonut saavani:)

Meillä hoitoja tehtiin vuosien varrella 7 (icsi) ja viimeisessä hoidossa apuna olivat luovutetut munasolut. Yhdestäkään hoidosta emme plussaa suurista toiveista huolimatta saaneet ;(

Vikaa oli sekä minussa että miehessä...siittiöitä vähänlaisesti ja itselläni taas munasarjat eivät toimineet niin kuin ikäiselläni pitäisi (silloin alle 30 vee) ja munasolut olivat jotenkin " sekundaa" .

Hoidot lopetettuamme noin 1.5 vuoden päästä olinkin yht äkkiä raskaana kaikkien äimistykseksi :D

Tuo ehkäisyasia on ollut mielessäni ja tuntuu niiiiiiin hullulta alkaa käyttää ehkäisyä lapsen synnyttyä, kun kerta tämän ensimmäisen aikaan saamisessa meni 6 vuotta!!!!! Toisaalta taas en epäile ettenkö voisi uudelleenkin raskaaksi tulla, mutta että meneekö siihen taas tuo 6 vuotta vai 6 kk...???!!!!!! Haluaisin kuitenkin nauttia tämän esikoisemme vauva-ajasta täysillä enkä ihan hetkeen haluaisi uudelleen raskaaksi (sanotaan noin 1-2 vuoteen...) eli ilmeisestikin sitä jotain ehkäisyä sitten tarvisi harkita??! Tuntuu vaan niin hullunkuriselta aloittaa RASKAUDEN EHKÄISY, kun on noinkin monta vuotta yrittänyt tulla raskaaksi keinolla millä hyvänsä..?! Voi kunpa joku kertoisi mulle mikä olisi järkevintä.

Jos ehkäisyä ei käytettäisi niin olisin varmasti raskaana jo muutaman kuukauden päästä vauvan syntymästä (imetyshän ei aina riitä ehkäisyksi..?!) ja jos taas käyttäisimme ehkäisyä niin sen lopetettuamme menisi varmaan taas monta vuotta ennen kuin tulisin uudelleen raskaaksi.

Olen kuitenkin " jo" 30 vee eli ihan kauheen montaa vuotta en haluaisi odotella...

Että sellaista pähkäilyä täällä...Ehkä on parempi mennä ihan päivä kerrallaan ja saada tämä ensimmäinen kunnialla maailmaan ja katsotaan millä mielellä sitten ollaan :)

Tsemppiä pähkäilyyn ja Iloista vauva-arkea!!

T. Je_Ni 33+3

Vierailija
2/14 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin yksi luomu ja nyt icsistä raskaana. en silti jaksa uskoa, että luomuja enää tulee ja jotenkin ehkäisy tuntuisi ihan liian absurdilta. jos tämä raskaus sujuu hyvin ja saadaan vauva, harkitaan varmaan ehkäisyä vasta sitten jos jotenkin kummallisesti yksi luomuihme vielä tulisi. vaikea kysymys kuitenkin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 8v luomuesikoinen, sen jälkeen sairastuin endoon ja sen takia molemmat munatorvet tukossa.

PAS-poika on pian 2v, ja olen luomusti raskaana rv35+.

Edellisen raskauden ja pitkän imetyksen jälkeen tuli yhdet menkat ennen kuin olin jälleen raskaana - uusiin hoitoihin olimme juuri lähdössä mutta niihin ei sitten ollutkaan tarvetta :)

Tulevan synnytyksen jälkeisestä ehkäisystä en todella vielä tiedä.. Todella vastenmieliseltä ja ahdistavalta tuntuu ajatuskin raskauden ehkäisystä, eikä neljäs lapsi tunnu mitenkään kaukaa haetulta ajatukselta.. Mikäli se meiltä vielä onnistuisi. Olemme toisaalta molemmat vähän alle 30v, eli eipä haittaisi vaikka muutama vuosi vierähtäisikin ennen uutta raskautta. Mutta.. eipä sitä sitten tiedä tulisiko sitä uutta raskautta enää koskaan!

Todellakin; vaikea aihe, vaikka onkin kohta jo ajankohtainen.

Itta

Vierailija
4/14 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat asiat on täälläkin mielessä! Meillä on kohta 3kk ikäinen ICSI-tyttö :-) ja diagnoosina selittämätön lapsettomuus. Ilmeisesti hedelmöittymisen jälkeen jakautumisessa on kuitenkin jotain ongelmaa. Mutta siis luomuraskaus on ihan mahdollinen lääkärien mukaan. Toisaalta haluaisin nauttia tästä esikoisesta kunnolla, mutta toisaalta halutaan kyllä lisääkin lapsia. Pelottaa että jos nyt päädytään ehkäsyyn niin sitten ootellaan taas hoitojonossa pitkä tovi eikä hoitojen onnistumisesta kuitenkaan ole taetta. :-( Meillä tätä asiaa vielä mutkistaa hieman se, että tämä esikoisemme syntyi sectiolla (perätilan vuoksi). Eli toisaalta kohdulle olisi hyvä antaa aikaa toipua ja arven vahvistua. Synnytyksen jälkitarkastuksessa lääkäri kuitenkin oli sitä mieltä, että vuosi lasten välillä riittäisi ikäeroksi. Olen miettinyt, että pitäiskö tuota sectioarpea käydä yksityisellä ultrauttamassa jos päädytään siihen, että seuraava saa tulla vaikka heti jos on tullakseen. Niin ja tämä asia on siinäkin ajankohtainen kun menkat tuli ekan kerran kun tyttö oli alle 2kk!! Vaikka täysimetän...

Loviisa

Vierailija
5/14 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea kaksosista! En tiedä muistatko enää minua, kuumeiltiin lapsettomuuspuolella ennen PAS-tärppejä samaan aikaan.

Meillä siis yksi luomusti alkunsa saanut (tärppäsi kuudennesta yrityskierrosta eli ei mennyt kauankaan silloin tärppiin) 3,5v. vanha lapsi. Mulla todettiin kipujen tutkimisen yhteydessä endometrioosi munasarjassa jo trilun puolen vuoden päästä esikoisen synnytyksestä. Se oli aikamoinen shokki, kun toista lasta oltiin jo yritetty esikoisen syntymästä asti ja en osannut edes ajatella ettei toista niin vaan tulekaan, kun kerta esikoinen tuli niin helposti.

No toista lasta sitten saikin odotella pitemmän aikaa. PAS-poikamme syntyi 2/06 eli on nyt 6kk vanha. Hän sai alkunsa 2.IVF:n 2.PAS:sta ja oli viimeinen alkiomme. Eli itseasiassa häntä odottelimme melkein 3 vuotta, kun yritys tosiaan alkoi jo esikoisen syntymän jälkeen ekasta normaalikierrosta joka oli jo 2kk synnytyksen jälkeen. Tämä toinen lapsi on tuntunut suurelta ihmeeltä ja jotenkin olen osannut vielä enemmän kuin esikoisen kohdalla ymmärtää nyt vauva-aikana nauttia hänestä, kun tiedän miten kallisarvoisia pienet vauvat ovatkaan ja kuinka paljon koin sitä ääretöntä kaipausta ja surua, kun odotin ja odotin häntä kuukausi toisensa jälkeen saapuvaksi perheeseemme. Nyt hän on todellinen ihana hymyilevä pikkumies ja siis äidin todellinen onnenkantamoinen.

Minulla alkoi normaali kierto jo 2kk synnytyksestä tämän toisenkin synnytyksen jälkeen eli sama kaava toistui kuin esikoisenkin kohdalla. Minä en jaksa lähteä henkisesti siihen yrittämisrumbaan nyt tämän toisen ollessa näin pieni, haluan iloita hänestä rauhassa ilman murheita oman kehon toimimattomuudesta ja sairaudesta. Minä aloitin siis pillerit jo jälkitarkastuksen jälkeen jotta saan pidetyksi endon ja kivut kurissa. Joskus sitten ehkä saatan uskaltaa vielä toivoa sitä luomuihmettäkin saapuvaksi luoksemme mutten ainakaan vielä. Koen ne tunteet ennen tärppiä niin ahdistaviksi vieläkin ja ne itkut joita itkin niin kamalan kipeiksi.

Luomuihme siis on mahdollinen, koska esikoinenkin sillä tavalla sai alkunsa, mutta pidän sitä kuitenkin aika pienenä mahdollisuutena kuitenkin, kun onhan tässä välissä jo ikääkin tullut lisää jne., mutta jos tosiaan joskus jaksan vielä alkaa toivomaan pientä vauvaa uudestaan meille niin sitten varmaan lopetan pillerit ja alan yrittämään raskautta luomusti. Endottarille kuitenkin olisi varmaan ensisijaisen tärkeätä hoitaa sairauttaan ja mielestäni jos ei ole vauvatoiveita ja yritystä päällä niin sitten ehkä on hyvä yrittää lääkityksellä pitää ns.kurissa endoa kropassaan eikä antaa sille oman naishormonitoiminnan myötä mahdollisuutta tehdä tuhojaan kropassa. Näin minä ainakin näen asian, että kun syön pillereitä nyt niin se lisää minun mahdollisuuksia saada viettää endotonta elämää toistaiseksi ja sitten kun tuntuu, että nyt haluan yrittää kolmatta lasta niin voin alkaa yrittämään vauvaa ns.puhtaalta pöydältä.

Syön pillereitä aina 3 liuskaa putkeen ja sitten välivuoto eli vuodessa vain noin neljät menkat. Tämä on normaali hoitokäytäntö ympäri maapallon endometrioosia sairastavilla, mitä vähemmän vuotoja sen parempi, sairaus pysyy aisoissa paremmin.

Mukavaa vauva-aikaa sinnepäin :-)!

Terv. Camilla76 kera poikien 3,5v. ja 6kk

Vierailija
6/14 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt olen luomusti raskaana rv 6. Yhdet kk:t ehti olla välissä. Miehen kanssa ajateltiin, että tuskinpa sitä luomuihmettä tulee, kun esikoista yritettiin n. 3 v (hoitoja oli 2 v). Mitään hirmu suurta häikkää meissä kummassakaan ei ollut, miehellä vähän vasta-aineita ja mulla jotain pientä kans.

Ajattelin, että kovin isoa taukoa en lasten väliin halua, koska olen jo yli 30. Olin silti vähän äimänä, kun plussa tuli. Mies oli vielä yllättyneempi!

Olin jo vähän pelännytkin mahdollista toista hoitorumbaa + työelämää yhdistettynä esikoisen hoitoon. Ja muutenkin olin ajatellut, että kiva olis viettää esikoisen kanssa pidempään kotona. Ihanaa, toivottavasti tämä raskaus etenee hyvin ja tulevan vauva-aika myös, ikäeroahan tulee vain 1,5 v eli voi siinä olla vanhempien hermot vähän koetuksellakin... Mutta aina on mielessä se hoitojen aiheuttama jännitys ja stressi, joten mistään en valita.

Vierailija
7/14 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli meillä siis ihan varteenotettava hoitorumba ennen yhtään plussaa:

3x iui

2x ivf

muistaakseni 4 krt pas

Ja mistään ei tullut plussaa ennen tätä 10/05 syntynyttä lasta. Oli ne hoidot henkisesti tosi rankkoja. Meillä on vielä 2 alkiota pakkasessa. Yksittäiset alkiot ei ole meillä oikein kestäneet sulatusta, tää poikammekin on pitkän viljelyn tulosta.

Vierailija
8/14 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.Icsin 1.PAS tuotti tuloksen, ja mussa ei ole mitään vikaa, miehellä siittiöitä vain vähän. Luomuplussa on siis ihan mahdollinen. Meillä ei käytetä mitään ehkäisyä, tulee jos on tullakseen. Ja mulla ei ole menkat alkaneet vielä, vaikka en enää täysimetä. Siksipä teinkin jo varmuuden vuoksi raskaustestin ennen yhtä lääketieteellistä tutlimusta, jota ei olisi raskaana olevalle mielellään tety. NEGAHAN se oli.. ja harmitti, vaikka arvasin asian näin olevan. Ajattelimme odotela mun säännöllisen kierron alkuun ja imetyksen loppuun ja sit yrittään pikkukakkosta, jollei luomuylläriä tule...

Vierailija
9/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt 2 kk ikäinen PAS-poika. Päädyimme siihen ratkaisuun, että toinen lapsi olisi enemmän kuin tervetullut. Aluksi hieman mietimme ehkäisyä, mutta totesimme sen turhaksi. Diagnoosina meillä on selittämätön lapsettomuus, joten luomuraskaus ei ole poissuljettu, muttei välttämättä kovin todennäköinenkään. Minulla täysimetys näyttäisi toimivan ihan hyvin myös ehkäisynä, koska oma kierto ei ole vielä alkanut.

Vierailija
10/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Minä täällä " maalaisena" ihmettelen näitä termejä.. eli mitä tarkoittaa PAS ja mitä Icsi. Itsellämme on yksi tyttö IVF-hoidoista. Yksi epäonnistunut siirto ja nyt tehtiin juuri siirto ja pelon sekaisin tuntein odotan verikoetta.... Tein jo hätäpäissäni testinkin, mutta se näytti negatiivista- joko se voisi näkyä testissä, kun siirrosta on vain se viikko.

Vierailija
11/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Minä täällä " maalaisena" ihmettelen näitä termejä.. eli mitä tarkoittaa PAS ja mitä Icsi. Itsellämme on yksi tyttö IVF-hoidoista. Yksi epäonnistunut siirto ja nyt tehtiin juuri siirto ja pelon sekaisin tuntein odotan verikoetta.... Tein jo hätäpäissäni testinkin, mutta se näytti negatiivista- joko se voisi näkyä testissä, kun siirrosta on vain se viikko.

Vierailija
12/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ICSI = intracytoplasmic sperm injection = munasolun mikroinjektio. Yksi siittiösolu ruiskutetaan suoraan munasolun sisälle. IVF:ssahan siittiö hedelmöittää munasolun ihan itse uimalla munasolun sisään, vaikka se tutkimusmaljalla taphtuukin. Muuten ICSi-hoito on naiselle ihan samanlainen kuin IVF:kin (lääkitys, punktoi jne.). Ero on vaan siinä, että labran biologilla on ICSI:ssa enemmän hommia! ICSIa käytetään jos esim. miehellä on vähän ja hiekkolaatuisia siittiöitä.

PAS = pakastetun alkion siirto. Eli IVF/ICSI -hoidossa saadut alkiot, joita ei heti siirretä, voidaan pakastaa ja siirtää myöhemmin joko luonnolliseen tai lääkkeillä tuettuun kiertoon.

Toivotaan että plussa paukahtaa!

Loviisa & ICSI-tyttö

Vierailija
13/14 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on molemmat munanjohtimet todettu kiinnioleviksi laparoskopiassa ja meillä on ivf/pas lapset. Ehkäisyä ei ole tullut mieleenkään käyttää koska luomuraskauden ei pitänyt olla mitenkään mahdollinen, tästä kahden Väestöliiton lääkärin lausunto. Kuinka ollakaan, odotan luomuvauvaa, joten kaikki on siis mahdollista...

Vierailija
14/14 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kouluikäinen luomutyttö, alle kaksi vuotias IVF-tyttö (1. IVF) ja olen raskaana 1. PAS-siirrosta. IVF-tyttöä yritettiin tuloksetta kaksi vuotta, jonka jälkeen minulla todettiin ainakin osittain kiinni olevat munatorvet.

Ennen toista raskautta minulla oli tuulimuna ja kohdunulkoinen raskaus. Pian synnytyksen jälkeen oli toinen kohdunulkoinen.

Ehkäisyä ei ole tarvinnut miettiä, koska kolmas sai tulla jos on tullakseen. Nyt en tiedä.. En mielelläni käyttäisi hormooneita. Kohdunulkoisten vaaran takia on ehkä parempi silti ehkäisyä käyttää. Neljäs lapsi ei olisi suuri mullistus, mutta en kyllä siihen jaksa uskoa. Nähtävästi tulen helposti raskaaksi, munasolut vaan jäävät matkalle.. Neljättä emme silti luultavasti enää yritä. Pakkasessa olisi kuitenkin kolme yrityskertaa:) Tämä on asia, jota joutunen ensi vuoden alussa pohtimaan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän