Media tekee etätyöläisistä sankareita - onko oikein
Taas Ylen etusivulla juttu siitä miten rankkaa on etätyö. Tämähän on selvää että toimittajat kirjoittavat oman kokemuksen pohjalta.
Eikö sankareita kuitenkin varsinkin korona-aikana ole terveydenhuollon työntekijät sekä vaikkapa kaupan kassat joilla lähikontaktia asiakkaisiin riittää joka päivä.
Entäs työttömät joiden työttömyyttä korona-aika on pitkittänyt? Entäs lomautetut ja irtisanotut?
Mutta voi voi kun turvallinen etätyö on rankkaa.
Minulla ei ole mitään etätyöläisiä vastaan. Moni heistä tekee tärkeää työtä. Ainoastaan tämä median kohtuuton hehkutus alkaa kyllästyttää.
Kommentit (68)
vasta oli ylellä juttuakin että toimittajat kirjoittaa tutuista aihepiireistä liikaa...ei taida ylen toimittajat lukea oman mediansa juttuja kun sama jatkuu
Nämä etätyöläiset on niitä joille usein korona-aika on ollut kivaa. Ei työmatkoja, enemmän aikaa perheelle. Voi kun tämä ei loppuisi.
En ole etätyöläisten sankareiksi hehkuttamiseen törmännyt. Kaikista näistä ryhmistä olen kyllä lukenut juttuja. Miten juttu etätyöstä pitäisi sitten tehdä? Vai pitäisikö mielestäsi vaieta asiasta kokonaan koska muilla on vielä vaikeampaa? Etätyö tässä laajuudessaan on uusi asia ja sinällään herättää mielenkiintoa. Nyt asiaa voidaan myös aiempaa laajemmin tutkia. Luonnollisesti tämä myös kiinnostaa mediaa ja yleisöä. Mä en oikein näe miten tämä on muilta ryhmiltä pois. Pitäisikö näihin juttuihin laittaa aina viimeiseksi kappaleeksi lista kaikista muista joilla on vielä rankenpaa?
Vierailija kirjoitti:
En ole etätyöläisten sankareiksi hehkuttamiseen törmännyt. Kaikista näistä ryhmistä olen kyllä lukenut juttuja. Miten juttu etätyöstä pitäisi sitten tehdä? Vai pitäisikö mielestäsi vaieta asiasta kokonaan koska muilla on vielä vaikeampaa? Etätyö tässä laajuudessaan on uusi asia ja sinällään herättää mielenkiintoa. Nyt asiaa voidaan myös aiempaa laajemmin tutkia. Luonnollisesti tämä myös kiinnostaa mediaa ja yleisöä. Mä en oikein näe miten tämä on muilta ryhmiltä pois. Pitäisikö näihin juttuihin laittaa aina viimeiseksi kappaleeksi lista kaikista muista joilla on vielä rankenpaa?
Pointti on lähinnä siinä miten paljon etätyöläisistä kirjoitetaan ja miten vähän taas muista ryhmistä.
Taas kuvitellaan että kaikki on samanlaisia jossain yhden ominaisuuden perusteella rajatussa ryhmässä ihmisiä.
Muuten en kyllä ymmärrä miksi hoitsujen ja siivoojien ja rekkakuskien ja kaupanmyyjien työ olisi sen kummemmin raskasta kuin ennenkään kun nehän tekee sitä mitä ne tekee aina muutenkin?!
Vierailija kirjoitti:
Taas kuvitellaan että kaikki on samanlaisia jossain yhden ominaisuuden perusteella rajatussa ryhmässä ihmisiä.
Muuten en kyllä ymmärrä miksi hoitsujen ja siivoojien ja rekkakuskien ja kaupanmyyjien työ olisi sen kummemmin raskasta kuin ennenkään kun nehän tekee sitä mitä ne tekee aina muutenkin?!
Onhan siihen korona-aikana tullut se lisäpelko että mitä jos saan koronatartunnan työssäni tai bussissa matkalla töihin. Etätyöläisillä tätä pelkoa ei ole.
Jokainen etätyöläinen on etuoikeutettu.
Media tehnee juttuja aiheista, mille olettaa tulevan lukijoita/katselijoita. Moni on nyt etätöissä vaihtelevin fiiliksin, joten etätyöstä kertovia juttuja varmaan luetaan mieluusti. Tekeekö juttu sitten ihmisistä sankareita lienee lukijan tulkittavissa.
Olen tehnyt etätöitä jo 9 vuotta enkä todellakaan pidä tätä sankaruutena. Päinvastoin. Mutta ymmärrän niitä etätöihin pakotettuja, joilla ei ole kotona työtilaa. Jotka niskat kyyryssä joutuvat tekemään töitä tietokoneella jossain keittiönpöydän ääressä tai joilla pyörii pienet lapset kotona eikä ole työrauhaa ja etäpalavereiden aikana lapset möykkää eikä pieniä lapsia saa pidettyä paria tuntia hiljaisena. Mulla on iso asunto, asun yksin, on työhuone ergonomisesti oikein suunniteltuine työpisteineen jne.
Olen työtön yksinhuoltaja. Korona-aika on vienyt minulta työllistymismahdollisuudet pitkäksi aikaa. Kyllähän se ottaa päähän kun joka media toitottaa kuinka raskasta ihmisillä on turvallisissa etätyöpaikoissaan.
Hesarilta tän ymmärtää kun lehden lukijat on näitä etuoikeutettuja mut eikös Ylen pitäisi olla koko kansan Yle.
Onhan tää kyllä raskasta, kun ei kerkeä välillä edes puolta päivää roikkumaan vauva-palstalla, kun työt keskeyttää.
Mulla on ristiriitaiset tunteet oman työni suhteen. Tiedostan sen, että minun tulee olla kiitollinen, että minulla edelleen on työtä. Tiedostan sen, että etänä sen tekeminen on ollut yhteiskunnalle parempi ratkaisu. Minulle se kuitenkin on tarkoittanut myös paljon pidempiä päiviä, työtäni ei ole tarkoitettu etänä tehtäväksi ja joudun käyttämään paljon aikaa siihen, että saan sen etänä tehokkaasti tehtyä. Koronan vuoksi työtehtäviäni on myös monin tavoin lisätty, mitään ei kuitenkaan missään vaiheessa ole otettu pois. Olen myös persoonana sellainen, että minun on vaikea vetää rajoja työn ja vapaa-ajan välille jo muutenkin, saati sitten nyt, kun työ on kotona. Olen ihan puhki. Ihan saikkukunnossa suoraan sanottuna. Tämänkin aamun olen vaan itkenyt, kun taas sain viestin yhdestä lisävelvollisuudesta. Kuten sanoin. Ristiriitaiset fiilikset.
Sama täällä. Etätyöläisillä on nyt todella helppoa, lapset saavat olla päivähoidossa ja koulussa. Jos tulee pikkuflunssa lapselle, ei tule ongelmia ja palkattomia päiviä, kun saa tehdä etätöitä. Meillä lähityötä tekevillä on jatkuva stressi jokaisesta pienestä nenän vuotamisesta, että miten pitkään joutuu taas olla töistä poissa. Tätä ei ole huomioitu ollenkaan millään tavalla missään mediassa, miten kuormittavaa lähityötä tekevillä vanhemmilla on. Tietenkin koko ajan on huoli siitä sairastuuko koronaan, mutta elämä on tehty niin vaikeaksi, että sitä ei ehdi edes murehtia. Lisäksi pitää käyttää 8 tuntia päivässä maskia. Todella rankka ja ahdistava vuosi on ollut. Melkein itku tulee aina kun silmä osuu juttuun, jossa kerrotaan miten etätyötä tekevillä on rankkaa. Paljon helpompaa teillä on. Kokeile tehdä työsi maskin kanssa ja mieti sitten onko lähityön tekijöille elämä samanlaista kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Etätyöläisillä on nyt todella helppoa, lapset saavat olla päivähoidossa ja koulussa. Jos tulee pikkuflunssa lapselle, ei tule ongelmia ja palkattomia päiviä, kun saa tehdä etätöitä. Meillä lähityötä tekevillä on jatkuva stressi jokaisesta pienestä nenän vuotamisesta, että miten pitkään joutuu taas olla töistä poissa. Tätä ei ole huomioitu ollenkaan millään tavalla missään mediassa, miten kuormittavaa lähityötä tekevillä vanhemmilla on. Tietenkin koko ajan on huoli siitä sairastuuko koronaan, mutta elämä on tehty niin vaikeaksi, että sitä ei ehdi edes murehtia. Lisäksi pitää käyttää 8 tuntia päivässä maskia. Todella rankka ja ahdistava vuosi on ollut. Melkein itku tulee aina kun silmä osuu juttuun, jossa kerrotaan miten etätyötä tekevillä on rankkaa. Paljon helpompaa teillä on. Kokeile tehdä työsi maskin kanssa ja mieti sitten onko lähityön tekijöille elämä samanlaista kuin ennenkin.
Tämä! Maskista tulee huono olo ja jopa flunssan kaltaisia oireita ja siinä sitten ihmetellään kun ei nuhassakaan saisi töohin mennä.
On ihan oma valinta, että venyykö ja vanuuko iltaan asti ja tekeekö ilmaiseksi ylitöitä työnantajalle. Hulluhan se on, joka moiseen ryhtyy. Minulla läppäri menee kiinni tasan ja täsmälleen työtuntien tultua täyteen. Työnantaja on sen edessä voimaton, koska vain tietystä työmäärästä on sovittu. Ihmiset, älkää olko tossukoita!
Muutenkin alkaa ärsyttää oikein kunnolla tämä ihmisten lokerointi joka tuntuu vaan lisääntyvän päivä päivältä.
En ymmärrä, miksei saisi kirjoittaa uudesta yhteiskunnallisesta ilmiöstä? Etätöitä ei ole aiemmin tehty tässä mittakaavassa, ja siirtymä oli nopea. Etätyöt ovat tulleet myös jäädäkseen. Moni työnantaja on jo luopunut osasta toimistotiloja, ja etätyö tulee jatkumaan ainakin hybridimallina, ellei täysin myös koronan jälkeen. Monen työelämä on siis mullistunut pysyvästi, ja tästä ei saisi kirjoittaa mitään, koska osalla työt jatkuvat työpaikalla kuten ennenkin? Toki nyt maskia käyttäen ja muita varotoimia tehden, ja tietysti peläten sitä, saako itse tartunnan. Etätyötä tekevät varmasti tietävät olevansa tämän suhteen etuoikeutetussa asemassa.
Tässä voisi ottaa myös huomioon sen, että osan siirtyessä etätöihin kohtaamisten ja tartuntojen määrä väheni heti alkuunsa oleellisesti, koska osa työikäisistä jäi kotiin. Sen sijaan heitä syyllistetään lähityössä käyvien suunnalta jatkuvasti tästä ja vihjaillaan, miten helppoa kotona on.
Minusta on hyvä, että tällaisesta yhteiskunnallisesta ja globaalista työelämän muutoksesta uutisoidaan ja keskustellaan.
Täysin totta. On se raskasta kun on vakituinen työ ja hyvä palkka.