Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yliopistolla hyvät luennoitsijat ovat harvassa?

Vierailija
29.04.2021 |

Omalle opintaipaleelle osui ainakin harmittavan paljon suoraan kalvoista jargonia lukevia, joilla ei kykyä innostaa opiskelijoita aiheeseen.

Toisessa ääripäässä sitten nämä, joiden luennolle aina meni mielenkiinnolla, ja jotka osasivat tehdä tylsästä aiheesta lähestyttävän ja kiinnostavan.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä ei ole vaatimusta pedagogisista opinnoista, kuten amk:ssa on. Opinnot eivät tietenkään takaa mitään, mutta moni saa jonkun oivalluksen niistä.

Vierailija
2/14 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliopistolla opettavat oman alansa asiantuntijat, jotka ovat lähtökohtaisesti tutkijoita, eivät opettajia. Se että tietää paljon alastaan ei vielä tarkoita että sen tiedon osaisi paketoida ja esittää suullisesti muille kiinnostavalla tavalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston palkkatasolla hyvät luennoijat menee töihin vaikka lukioihin tai sitten yksityiselle sektorille. Matalapalkka-alalle ei löydy osaajia. Proffia ei luennointi yleensä kiinnosta, vaan tutkiminen ja luennot sysätään jollekin assistentille.

Vierailija
4/14 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut ilmeisesti humanistisesta alasta? Sinne ei mennäkään pätevyys edellä.

Vierailija
5/14 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tuntuu, että opiskelijat ovat kuin joku kiviriippa ja pakollinen paha näille norsunluutornilaisille

Vierailija
6/14 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän oli kaksijakoista kun itse opiskelin: oli niitä harmaita tutkijaukkoja jotka nenänvarttaan pitkin katseli opiskelijoita. Ei pienintäkään yritystä ottaa kontaktia. Jos joku naisproffa oli sitten vähän äidillinen ja yritti huumoriakin joskus, hän oli kaikkien suursuosikki.

Toisaalta en tykännyt jos sinne eksyi joku moderneja pedagogisia metodeja käyttävä joka suosi ryhmätöitä ja keskusteluja. Itse koin niissä ajan menevän vähän hukkaan koska kaipasin tehokasta opiskelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut hyvin selväksi että luennoinnin tai edes tentin laatimisen sijaan halutaan tutkia.

Vierailija
8/14 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se onkin yliopiston suola, että luennoitdjat ovat kuivia tieteilojöitä. Ei luennon ole tarkoitus olla mikään hupitunti. Sieltä kerätään kaikki tieto kuuntelemalla se olennainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta en tykännyt jos sinne eksyi joku moderneja pedagogisia metodeja käyttävä joka suosi ryhmätöitä ja keskusteluja. Itse koin niissä ajan menevän vähän hukkaan koska kaipasin tehokasta opiskelua.

Yliopiston ryhmätyöt ehkä kamalinta koko opiskeluissa :D  Kurssin pitäjä saa kivasti luistettua opetuksesta (ehkä pääsee siksi aikaa sinne ihanan tutkimuksensa pariin) ja koko ryhmätyö on tuhoon tuomittu, kun eri aineista tulevat opiskelijat eivät koskaan pysty/ehdi tekemään työtä yhdessä. 

Vierailija
10/14 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tutkija ei ole välttämättä hyvä luennoitsija, eikä hyvä luennoitsija ole välttämättä hyvä tutkija. Ja jos ei ole hyvä tutkija, ei ole asiaa yliopistoon (henkilökuntaan). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska asiantuntemus ei tuo mukanaan muita taitoja.

Pätee ihan kaikkeen työelämässä, vaikka aina kuvitellaan, että yhdessä asiassa hyvä on hyvä kaikessa (ns. hyvät tyypit).

Yliopistoväellä on opetusvelvollisuus, osa työajasta on käytettävä opetustyöhön. Joillekin se on ihan kauheaa pakkopullaa, toiset ovat parempia. Pedagogista koulutusta useimmilla ei ole lainkan.

Vierailija
12/14 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tutkija ei ole välttämättä hyvä luennoitsija, eikä hyvä luennoitsija ole välttämättä hyvä tutkija. Ja jos ei ole hyvä tutkija, ei ole asiaa yliopistoon (henkilökuntaan). 

Mutta olisihan niistä pedagogisista taidoista ihan hyötyä luentojen ulkopuolellakin oman tutkimusaiheen popularisoinnissa ja löydösten jakamisessa tavan kansalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta sano. Eniten ihmetyttää opetuksen taso opettajankoulutuksessa. Opettamaan opettamisen ammattilaisten osaaminen jämähtänyt kultaiselle 60-luvulle.

Vierailija
14/14 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut ilmeisesti humanistisesta alasta? Sinne ei mennäkään pätevyys edellä.

Itselläni innostavimmat luennoitsijat ovat olleet historioitsijoita, taiteen-/kulttuurintutkijoita ja kielitieteilijöitä. T. luonnontieteilijä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi