Tämänkin olen huomannut: pariskunta rakentaa talon
kun se on valmis ja mies raatanut kahdella työmaalla, yleensä noin vuoden kuluttua asumisesta nainen päättää erota. Miksikö? no siksi kun hän on nyt saavuttanut sen unelmiensa talon niin vieläkin jotain puuttuu: ehkäpä uusi mies tekisi onnelliseksi...
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä maaseudulla tuohon ilmiöön liittyy vielä se, että pariskunta on yleensä ollut yhdessä teini-iästä saakka, nainen välillä asunut isommalla paikkakunnalla opiskelemassa jonkin sortin valkokaulustyöntekijäksi. Mies kouluttautuu tekniselle alalle naapuripitäjän opistossa. Heti parikymppisinä mennään naimisiin ja aletaan rakentaa taloa, vaimo rakentamisen aikaan raskaana. Vaimolla on sitkeä kuvitelma siitä, että siitä isän lahjoittamalle joutomaatontille rakennettavasta talosta tulee vähintään yhtä hieno kuin amerikkalaisissa saippuasarjoissa rikkailla perheillä on. Omaan taloon laitetaankin ne kaikkein hienoimmat vanhoja viinilaatikkopuuta imitoivat laminaatit. Uutena vuotena pidetään tupaantuliaiset, joihin kutsutaan ne kaikkein varakkaimmat kaverit ja mahdollisimman monta sukulaista ihmettelemään lopputulosta. Vieraat antavat kohteliaita arvioita uudesta kodista, joskin miettivät, saako kyhäelmää ikinä myytyä, jos tulee ero tai muutto muualle työn perässä, sen verran persoonallisia ratkaisuja talossa on. Kuluu pari vuotta, ja pariskunta kasvaa erilleen, kun vaimo tajuaa, että pikkupaikkakunnalla ihan kivan miehen kanssa eläminen ei sittenkään aivan riitä. Onhan lapsuuden parhaalla kaverillakin sentään oma viinitila ja b&b Etelä-Rankassa. Eikä se itse soramontun laidalle rakennettu talokaan nyt niin hienolta enää näytä.
Kuinka monta kuvaamaasi tapausta sinä tiedät?
Kertoi oman tarinansa.
Nämä jutut tuntuvat niin tutulta. T: Nimimerkillä iso omakotitalo vaimon unelmia seuraten hommattu ja sen jälkeen erottu kun vaimo huomasi ettei omakotitalo teekään elämää autuaaksi eikä sometykkäyksiäkään juuri kukaan jaksa enää ensimmäisen vuoden jälkeen talokuville jaella. Ja rahaa menee koko ajan ja pihatöitäkin pitäisi tehdä eikä mies suostukaan tekemään ja maksamaan yksin kaikkea. Joten ei muuta kun ero vireille ja uuden unelman hakuun.
Olen käynyt noiden kivuliaiden omakohtaisten kokemusten jälkeen aina pitkän keskustelun jokaisen miespuolisen ystäväni ja tuttavani kanssa, jos olen huomannut että ovat mahdollisesti astumassa naisen masinoimaan taloansaan.
T: Mies
Vierailija kirjoitti:
Mies saa talon valmiiksi ja lepää sohvalla, vaimo hoitaa arkea samoin kuin teki raksa-aikana
Niin, koska naisen logiikalla miehen pitäisi tietenkin hoitaa koti JA rakentaa talo JA käydä töissä samaan aikaan.
Kaverini erosi 30-vuotiaana miehestään kesken kolmannen omakotitalon rakentamisen, lapsiakin pariskunnalla oli 4. Ekan talon rakensivat jo 19-vuotiaina (Pohjanmaalla asuntolainan saanti teininä onnistuu melko helposti). Usein olen miettinyt mikä idea on rakentaa mahdollisimman monta taloa alusta asti ja jatkuva muuttorumba ja lapset siihen päälle. Pätemisen tarve? Tämän eron taustalla oli liiallisuuksiin paisunut velka (lisäksi muuttotappiokunnassa) ja siitä seuranneet parisuhdeongelmat.