Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa muutetaan (euroopan) nopeimmin pois vanhempien luota?

Vierailija
26.04.2021 |

Tuli vastaan tällainen tilasto että miten suuri osa 22-29 vuotiaista asuu vanhempien luona. Suomalaiset naiset euroopan kärjessä ja miehetekin toisella sijalla (tanska edellä) kun katsoo missä euroopan maissa asutaan 22-29 vuotiaina vähiten vanhempien luona.

Onko Suomessa asuminen erityisen halpaa vai johtuuko hyvistä tuista? Esim opiskelijan asumistuet?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisko siitä että Suomessa opiskellaan niin paljon, eikä ne koulut ole siinä kotinurkilla.

Vierailija
2/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on koulutettu paremmin ja aikaisemmin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten itse sanoit, varmasti asumistuet, erityisesti opiskelijoilla, yhdistettynä siihen että täällä suurimmissa kaupungeissa suhteellisesti halvempaa kuin muuualla euroopassa.

Herääkin kysmys mitä järkeä täällä maksaa niin jättimäisiä asumistukia kansainvälisesti verrattuna...

Vierailija
4/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten itse sanoit, varmasti asumistuet, erityisesti opiskelijoilla, yhdistettynä siihen että täällä suurimmissa kaupungeissa suhteellisesti halvempaa kuin muuualla euroopassa.

Herääkin kysmys mitä järkeä täällä maksaa niin jättimäisiä asumistukia kansainvälisesti verrattuna...

No sitä järkeä juuri. Mahdollistaa opiskelun kaikille. Esimerkiksi.

Vierailija
5/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni asui 29 vuotiaaksi asti vanhempien luona ja keräsi niin suuret säästöt että sai perus duunarinakin hienon omakotitalon yksin ostettua. Ei tietenkään missään pk-seudulla mutta ei missään korvessakaan.

Vierailija
6/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet, ja sossu maksaa tarvittaessa jopa muuttokulut ja huonekalut jne vaikka mikä pakko 18-vuotiaan olisi vielä muuttaa kotoa, varsinkaan jos ei edes opiskele toisella paikkakunnalla?

Vierailija
7/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko se sitten parempi jäädä äiskän ja iskän helmoihin siihen asti, että on varaa muuttaa yhteen puolison kanssa, eikä kumpikaan osaa tehdä itsenäisesti mitään?

Vierailija
8/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitä järkeä juuri. Mahdollistaa opiskelun kaikille. Esimerkiksi.

Ei niitä nyt kovin montaa alaa ole mitä voi pelkästään muutamassa kalliimmissa kaupungeissa opiskella. Itsekin olisin päässyt Aaltoon mutta valitsin pienemmän yliopiston (sama ala) asumiskustannusten takia.

Vierailija
9/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. eroperhe ja nuorella vuoroasuminen. On helpottavaa, kun vihdoin saa ihan kokonaan oman asunnon

Vierailija
10/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on normaalia, että toiselta asteelta valmistuessa muutetaan omilleen, joko samalle tai eri paikkakunnalle. Jonkun vuoden nyt voi vielä asua vanhempien kanssa ilman että se vaikuttaa oudolta, mutta kyllä siinä 25-vuotiaana jo viimeistään pitäisi olla oman katon alla.

Vierailija
11/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin suomalaisilla naisilla sellainen stadi-kiima että elämän ykköstarkoitus on päästä pk-seudulle, en kyllä ymmärrä miksi... Ei näytä muualla euroopassa olevan samaa.

Vierailija
12/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin vanhempieni luota 19-vuotiaana, eli lähes ”niin pian kuin pystyin”. Tiesin jo tuolloin, ettei minulla tulisi olemaan suuntaa elämässä vielä moneen vuoteen, enkä halunnut jäädä vanhempieni nurkkiin kuuntelemaan sättimistä ja arvostelua.

Poismuuton mahdollisti juurikin Suomen tukijärjestelmä. Mikäli minun olisi pitänyt asua vanhemmillani vielä pitkälle parikymppiseksi, en olisi varmaan enää täällä.

Vierailija
13/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on Euroopan korkeimpia vuokria yksityisellä.

Vierailija
14/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin suomalaisilla naisilla sellainen stadi-kiima että elämän ykköstarkoitus on päästä pk-seudulle, en kyllä ymmärrä miksi... Ei näytä muualla euroopassa olevan samaa.

Nuoret naiset haluavat isoihin kaupunkeihin ihan koko Euroopassa. Muualla niitä isoja kaupunkeja vaan on pääsääntöisesti muitakin kuin pääkaupunki. Maaseutu täynnä miehiä läpi Euroopan.

Vierailija
15/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuet, työttömyystuet, nuorten aikuisten kansainvälisesti verraten pieni työttömyysprosentti, opiskelupaikkojen harvalukuisuus/keskittyminen kaupunkeihin, ahdas asuminen.

Vierailija
16/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on Euroopan korkeimpia vuokria yksityisellä.

Niihin saa asumistuen. Muissa maissa asumistukea ei ole.

Vierailija
17/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten tyypillisin kiintymyssuhdemalli on välttelevä kiintymyssuhde. Se aiheuttaa sen, että syliä, lämpöä ja läheisyyttä aletaan vähentämään jo hyvin aikaisin lapsuudessa ja ryhdytään vaatimaan itsenäisyyttä, reippautta ja omatoimisuutta. Ja hyvinvointivaltion tukijärjestelmä tukee tätä sairautta, kuten moni on jo aikaisemmin maininnutkin.

Olet täysin väärässä.

Tutkitusti valtaosalla suomalaisista naisista on turvallinen ja hyvä kiintymyssuhde.

Miehillä on tuota välttelevää kiintymyssuhdetta, ja miehet asuvat pitempään kotona.

Vierailija
18/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on halvat asunnot. Ja lisäksi vielä tuet valtiolta jos vuokraa asunnon.

Vierailija
19/34 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäistyminen on mahdollista vain, kun ei asu mamman ja papan nurkissa. Oppii huushollinpitoa ja heräämään kouluun/ töihin ihan itse. Ei ole mamma tekemässä pottumuusia voisilmällä höystettynä. Itse olin aivan poikki tuosta nuorisosta, joka kävi suihkussa yötä myöden ja föönäsi tukkaa, leipoi jatkuvasti ja laittoi ihmepöperöitä, poikakaveri rassasi bemaria ja grillasi kesän tuossa pihalla. Ohi on nuo ajat. Ja asuvat omillaan. Taisivat siinä samalla tiet heillä erota, kun poijjan piti koeajaa toinen muija siinä samalla.

Vierailija
20/34 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kestä holhoovaa  suomalaista naista.

Mieskin käy vieraissa, vain että tuntisi itsensä halutuksi

ja hyväksytyksi. Sitä tunnetta ei saa kotona.

Eikä lapset ole eri asia, vaistovat sen vain herkemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä