Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paistatko riisin ennen keittämistä?

Vierailija
26.04.2021 |

Tänään minä kokeilin paistamista ja tajuntani räjähti kuten some räjähtää Masai Torpasta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mä grillaan sen.

Vierailija
2/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että paistaisin kuivan riisin kuivalla paistinpannulla ennen keittämistä? No en todellakaan ole koskaan kokeillut... enkä usko että tulen kokeilemaankaan. Toisinpäin olen tehnyt, eli keitetyn olen paistanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä tavalla tulee tosi hyvää ja irtonaista riisiä kun paistaa sitä ensin vähän öljyssä. Mutta itse en jaksa paistella yleensä.

Vierailija
4/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brasiliassa asuessani opin sikäläisen tavan tehdä riisiä! Eli ensin kattilaan öljy, valkosipuli ja suola sitten kuullotetaan eli ns paistetaan riisi ja lisätään vesi ja annetaan hautua kattilan alla! Saa normi riisistä ihan sairaan paljon maukkaampaa kannattaa kokeilla! : )

Vierailija
5/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus, kun jaksan.

Vierailija
6/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.  Ruuasta riippuen, paistan riisin ja maustan sen keittämisen jälkeen.

Vierailija
7/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina, kun teen risottoa. Usein muutenkin. Tulee parempaa.

Vierailija
8/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teen lisäkkeeksi, en paista mutta liotan ja pesen huolella. Risottoon kuullotan pestyn riisin.

Vierailija
9/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, mä grillaan sen.

Miten saat sen pysymään ritilällä?

Vierailija
10/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kun valmistan pilaf-riisiä.

Vierailija
11/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risotto tehdään noin

Vierailija
12/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön riisin ensin. Annan vatsan keittää riisin sopivan tummaksi ja suolen sopivan aromikkaaksi. Tämän prosessin jälkeen siivilöin ruutasta tulevan tavaran ja levittelen parvekkeelle leivinpaperille aurinkoon kuivumaan. Päälle tietysti ripaus suolaa ja pippuria muistamatta kevyttä painallusta. Riisiä paahdetaan auringossa noin puoli päivää ja mieluiten klo 9-15 välillä.

Kuivumisen jälkeen riisi keitetään kattilassa 10-15 minuuttia, jonka jälkeen tarjoillaan koko perheelle.

Tämä resepti opittu aikoinaan Uncle Ben's -riisipaketin takaa. Jos oikein muistan niin 80-luvulta. Tämän jälkeen riisin keittokikka on poistettu, koska liian moni alkoi kutsumaan riisin keittotapaa Uncle Beniksi ja jokainen varmasti tänä päivänä ymmärtää, että rasismikortti viuhui ahkerasti.

Em. Keittotapa perustuu samaan menetelmään kuin vaikkapa indonesialainen kissakahvi Kobi Luwak.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kopi_Luwak