Oletko kertonut naapureillesi, että sairastat koronaa?
Olin tosi tyrmistynyt, kun sain tietää tästä jälkikäteen.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sairastanut koronaa mutta en kyllä kertoisi jos tartunnan saisin. Mitä se naapurille kuuluu? Olisin kuitenkin karanteenissa joten mitä se naapuri sillä tiedolla tekisi? Taitaa olla vaan utelias juorukellonaapuri kyseessä jos ihmettelee miksei hänelle kerrota.
No minä ainakin kertoisin, jotta kaikki tietää välttää yhteisissä tiloissa. Tosin asun pienkkerrostalossa, jossa kaikki tuntee toisensa
Ethän sinä saa kulkea siellä yhteisissä tiloissa karanteenin aikana.
No kyllä pyykit kävisin pesemässä, mutta kertoisi naapureille mikä tilanne menossa.
Et todellakaan voi mennä pyykkejä pesemään. Olet juuri niitä ihmisiä joiden takia koko tauti ylipäänsä leviää kun ei millään ymmärretä yksinkertaisia ohjeita.
Ai jos ilmoitan kaikille sairastavani koronaa ja käyn pesemässä pyykit klo 13 keskiviikkona ja ilmoitan kaikille varokaa yleisiä tiloja tällä välillä?
Mikä tässä nyt on näin vaikeaa. Mihinkään kellonaikaan koko karanteenin aikana et voi mennä mihinkään yhteisiin tiloihin kuten pyykkituvalle. Jos menet olet tietäen ja tahallasi tartuttanut yleisvaarallista kulkutautia tai vähintäänkin altistanut muut yhteisten tilojen käyttäjät taudille. Sinun käyntisi jälkeen koko pyykkitupa pitäisi laittaa kaikilta talon asukkailta karanteeniin ja käyttökieltoon. Samoin kulkemasi reitti (porraskäytävä) pyykkituvalle ei ole enää muille turvallinen.
Olen eri, mutta mulla on koira, jota ulkoilutan neljä kertaa päivässä ja todellakin käyn myös yleisissä tiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sairastanut koronaa mutta en kyllä kertoisi jos tartunnan saisin. Mitä se naapurille kuuluu? Olisin kuitenkin karanteenissa joten mitä se naapuri sillä tiedolla tekisi? Taitaa olla vaan utelias juorukellonaapuri kyseessä jos ihmettelee miksei hänelle kerrota.
No minä ainakin kertoisin, jotta kaikki tietää välttää yhteisissä tiloissa. Tosin asun pienkkerrostalossa, jossa kaikki tuntee toisensa
No kyllä pyykit kävisin pesemässä, mutta kertoisi naapureille mikä tilanne menossa.
Et todellakaan voi mennä pyykkejä pesemään. Olet juuri niitä ihmisiä joiden takia koko tauti ylipäänsä leviää kun ei millään ymmärretä yksinkertaisia ohjeita.
Ai jos ilmoitan kaikille sairastavani koronaa ja käyn pesemässä pyykit klo 13 keskiviikkona ja ilmoitan kaikille varokaa yleisiä tiloja tällä välillä?
Ei sulla ole mitään asiaa sinne pyykkitupaan, mihinkään kellonaikaan, joten ei tarvitse kertoa.
Vievätkö kaikki koronasairastajat lemmikkinsä hoitolaan ainakin kahdeksi viikoksi? Vähän epäilen tätä asiaa.? Siellä he yhteisissä tiloissa kuitenkin liikkuvat.
Naapuri kerrostalossa sairasti koronan, kauhea yskä kuului asuntoomme. Kertoi jälkeenpäin sairastaneensa. Laitoin rappuun mennessäni ffp2-maskin naamaan, kun yskä epäilytti.
Jos itse sairastun, joudun valitettavasti käymään rapussa ainakin 3x/pv kun koira on pakko ulkoiluttaa.
En kertoisi. Rappu ja hissi on niin oksettavia että kukaan järkevä ihminen ei jätä käsiään pesemättä kotiin tullessaan.
Eikö koronaan sairastunut saa ulkoiluttaa koiransa, näin olen ymmärtänyt. Ja jos on lievät oireet, niin myöhäön illalla voi yksin ulkoilla ja nopeasti tosiaan kulkea ulos vaikka asuisikin kerrostalossa. Koirahan kärsisi hirveästi jos se pakotettais paskomaan sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä siellä yhteisissä tiloissa pitäisi välttää? Ei sinun siellä pitäisi koronassa olla.
Kun käytän koiraani ulkona. Ilmoittaisin naapureille mihin aikaan olen rappusissa päivän aikaan tosin he kyllä jo sen tietävät tähän mennessä jo.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri kerrostalossa sairasti koronan, kauhea yskä kuului asuntoomme. Kertoi jälkeenpäin sairastaneensa. Laitoin rappuun mennessäni ffp2-maskin naamaan, kun yskä epäilytti.
Voi jeesus, mitä pelleilyä!
Vierailija kirjoitti:
No mulla koira enkä kahta viikkoa pitäisi sitä talon sisällä. Olisi kiva tietää, jos naapurilla olisi korona ja kuinka usein hän rappukäytävässä kulkisi sairaana mahdollisesti.
Niillä keillä korona pitäis olla joku vaikka piipittävä panta jalassa tms. niin muut tietää jos ei itse osaa ilmoittaa.
Kyllä.
Ja siitä seurasi että, porraskäytäävämme käytiin siivoamassa siivomassa lähes joka päivä ja vähintään joka toinen päivä.
Ilmoitin isännöitsijälle, että meillä on yksi koronaa sairastava ja olemme koko perhe jonkin aikaa karanteenissa.
Ruuat tuotiin ovemme taakse, ja minä vein maskin ja kertakäyttökäsineiden kanssa roskat ulos.
Karanteenin jälkeen kaikilta otettiin kaikilta koronatesti ja kun se oli negatiiven, ilmoitin isännöitsijälle että tilanne on ohi.
Jokaine voi menetellä miten haluaa, mutta en todellakaan halunnut olla sen henkilö ja perhe, joka tartuttaa kokonaisen talon koronaan.
Taloyhtiössämme asuu vanhempia ihmisiä, joille korona saattaa olla tosi vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Ja siitä seurasi että, porraskäytäävämme käytiin siivoamassa siivomassa lähes joka päivä ja vähintään joka toinen päivä.
Ilmoitin isännöitsijälle, että meillä on yksi koronaa sairastava ja olemme koko perhe jonkin aikaa karanteenissa.
Ruuat tuotiin ovemme taakse, ja minä vein maskin ja kertakäyttökäsineiden kanssa roskat ulos.
Karanteenin jälkeen kaikilta otettiin kaikilta koronatesti ja kun se oli negatiiven, ilmoitin isännöitsijälle että tilanne on ohi.
Jokaine voi menetellä miten haluaa, mutta en todellakaan halunnut olla sen henkilö ja perhe, joka tartuttaa kokonaisen talon koronaan.
Taloyhtiössämme asuu vanhempia ihmisiä, joille korona saattaa olla tosi vaarallinen.
Tosi hyvin toimittu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskat saa viedä. Pyykkitupaa saa käyttää, pitää vaan poistua pesun ajaksi. Koiraa saa ulkoiluttaa. Olette ressukat ihan vi..... coronapsykoosissa.
Niin no.
Ei sitä kaikki talossa tiedä, että kuka ja missä huoneistossa se koronapotilas on.
Kun talossa on koronaa sairastava, ja hän on ilmoittanut siitä, niin ala aulaan tulee ilmoitus että, tässä talossa on koronavirusta havaittu.
Tällöin huoltoyhtiö tehostaa siivousta ja kaikki asukkaat osaavat varautua siihen, että voivat saada tartunnan, elleivät noudata viimeisen päälle tarkasti koronaohjeistusta.
Tällöin ei kukaan esim. änkeä hissiin yhtäaikaa muiden kanssa. Ihmiset varovat koskettamasta paljain käsin ulko-ovien kahvoja ja kulkevat nopeasti ja viivyttettelmättä rappukäytävissä.
Meillä oli myös niin, että kun koronaan sairastunut parani, niin alakerran aulaan tuli ilmoitus, että koronavaara talossa on ohi, tai jotain muuta vastaavaa.
Tämäkin ketju taas osoittaa miten pihalla osa porukasta on. Corona ei tartu ohi käveltäessä.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ketju taas osoittaa miten pihalla osa porukasta on. Corona ei tartu ohi käveltäessä.
Ja osoittaa miten välinpitämättömiä ihmiset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä! Jos sinulla on korona, ei sinulla ole mitään asiaa mihinkään yhteisiin tiloihin! Olet karanteenissa etkä saa poistua omasta asunnostasi. Sitten kun saat poistua taas kotoa, sinulla ei enää ole koronaa eli mitään tarvetta kertoa kenellekään ei ole. Kaupasta tilaat tarvikkeet kotiinkuljetuksella tai joku läheinen käy kaupassa puolestasi ja sen verran voit avata ovea, että kun tuoja on poistunut otat pikaisesti ostokset käytävästä. Mikäli ei ole esim. pesukonetta niin sitten et pese pyykkiä tai peset ne käsin.
Kuka tätä ihan oikeasti noudattaa?
Ei varmaan monikaan ja vielä vähemmän lemmikkien omistajat, jotka ravaavat rapuissa yhtenään oli sairaana tai ei.
Te olette kyllä väärässä tuossa, että mihinkään ei saa kodista poistua karanteenin aikana. Saa käydä ulkona esimerkiksi kävelyllä kun ei mene muita lähelle, roskat saa viedä ja koiran ulkoiluttaa. Myös silloin kun itse sairastaa koronaa.
Pyykkituvasta en kysynyt kun meillä ei sellaista ole, eikä sitä erikseen neuvottu. Mutta sekin luultavasti on sallittua, ehkä jollain muulla on varma tieto tästä.
Vierailija kirjoitti:
Te olette kyllä väärässä tuossa, että mihinkään ei saa kodista poistua karanteenin aikana. Saa käydä ulkona esimerkiksi kävelyllä kun ei mene muita lähelle, roskat saa viedä ja koiran ulkoiluttaa. Myös silloin kun itse sairastaa koronaa.
Pyykkituvasta en kysynyt kun meillä ei sellaista ole, eikä sitä erikseen neuvottu. Mutta sekin luultavasti on sallittua, ehkä jollain muulla on varma tieto tästä.
Karanteeni ja eristys ovat eri asioita, joita koskevat eri säännöt - eristyksestä on kyse silloin, kun sairastaa koronaa ja silloin toimitaan näin eli ei poistuta kotoa lainkaan, ei kävelemään, ei pesutupaan eikä roskiksia viemään:
Miten toimin, jos olen eristyksessä kotona?
Tartuntatautilääkäri on määrännyt sinut eristykseen, koska sinulla on todettu koronavirustartunta ja voit tartuttaa virusta eteenpäin.
Tartuntariskin vähentämiseksi sinun pitäisi pysytellä erillään muista ihmisistä - myös muista samassa taloudessa asuvista. Jos mahdollista, sinun olisi hyvä oleskella eri huoneessa kuin muut. Jos et voi oleskella eri huoneessa, pidä yli 2 metrin turvaväli muihin samassa taloudessa asuviin.
Ulos, esimerkiksi kauppaan tai muille asioille et saa mennä, vaikka olisit hyvävointinen. Koiraa voit ulkoiluttaa, jos se ei muuten järjesty. Säilytä kuitenkin ulkoillessa yli 2 metrin turvaväli muihin ihmisiin.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Voisin mainitakin. Asumme omakotitalossa ja jos hakisin postia, voisin huikkailla kaukaa asian.
Ei kyllä mulle mitään rautalankasta väännetty.