Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseen takertuvat kaverit

Vierailija
26.04.2021 |

Onko muissa perheissä ongelmaa "takertuvista" lasten kavereista?

Tähän lähelle viime kesänä muutti perhe, jossa on vuoden nuorempi lapsi kuin omamme sekä toinen heidän lapsistaan on alakoulussa viimeisiä vuosia. Meidän lapsemme on ekaluokkalainen ja hänellä on paljon kavereita koulussa ja koulun ulkopuolella.

Nämä kaverit ovat nyt tarkertuneet lapsemme siten, että joka päivä pitäisi olla vain heidän kanssaan ja muiden kavereiden kanssa ei saisi olla (onneksi tämä toinen tarkertuja ei ole samassa lähikoulussa kuin lapsemme). Viikonloput pitäisi lapsemme olla aamusta iltaan heidän kanssaan, jos heillä ei ole muita menoja. Mikäli meillä on muita menoja niin ja leikit ei sovi niin nämä lapset heti on sanomassa, että lapsemme ei halua olla kaveri heidän kanssaan.

Nämä lapset vahtivat kokoajan milloin lapsemme on ulkona. Pyöräilevät tässä lähettyvillä paljon ja kokoajan kurkkivat pihaan sekä ikkunoista sisälle, onko lapsemme kotona (siis kadulta tuijottavat ikkunoihimme). Tämä alkaa käydä rasittavaksi, kun kohti kesää menemme ja haluaisimme välillä pelata ja oleilla pihallamme rauhassa perheenä. Toki kaveritkin on tervetulleita, mutta joskus haluamme pitää myös perheaikaa.

Viime vuonna elo-syyskuussa yhtenä sunnuntaina nämä lapsen kaverit tulivat meille heti, kun olimme saaneet lounaan syötyä (olisivat tulleet jo aiemmin, mutta annoimme luvan vasta lounaan jälkeen tulla). Sitten nämä olivat yli 6 tuntia ja eivät olisi vieläkään lähteneet ellei olisi sanottu, että meillä on kohta sauna ja päivällinen.

Onko tämän asian selvittelyssä ainut tapa olla yhteydessä ja yrittää sopia säännöistä. Epäilen, että heitä ei kiinnosta asia, kun lapset on kuitenkin "turvallisesti" kavereiden luona.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun ei tarvitse sopia säännöistä kenenkään kanssa. Voitte puolisosi kanssa itse päättää teidän perheen säännöistä. Miksi annat lapsien pompottaa sinua? Lapsesi kasvaa turvattomassa ympäristössä, jos hän joutuu kokemaan, että tilanne on hänen käsissään ja hänen vastuullaan, eikä sinun. 

Ongelmaa ei ole sysätty lapseni niskoille ollenkaan. Useamman kerran olen joutunut sanomaan, että meille ei nyt sovi.

Useasti olemme sanoneet, että tänään ei sovi leikkiä. Muutaman tunnin päästä lapsemme haluaa mennä ulos kotipihalle. Ei mene kauaa, kun ovat kurkkimassa pihaan ja kyselemessä voidaanko leikkiä. En pysty olemaan kuitenkaan joka hetki pihalla vahtimassa mitä tapahtuu, joten lapsi silloin itse sanoo, että nyt ei sovi leikkiä ja sanoo, että hänen pitää mennä sisälle.

Nämä lapset ei usko, kun sanotaan, että tänään ei sovi (siis viikonloppuisin) ja silti tullaan pyytämään monta kertaa päivässä leikkimään, vaikka on selkeästi minun tai lapsen isän taholta sanottu ettei tänään sovi.

Tässä naapurustossa on yksi toinen lapseni kaveri, jonka luokse menevät heti, kun meille ei sovi viikonloppuisin jopa ennen klo 9. Tämä toinen lapsemme kaveri joskus leikkiin heidän kanssaan.

AP

Vierailija
22/26 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinun lapsi kokee tilanteen? Onko muuten käynyt heillä kylässä (jos uskallat päästää) ja millainen siellä on ilmapiiri, saako sinne yleensä mennä?

Kyllä lapsemme on käynyt 2 kertaa heillä. Lapsemme on sanonut, että ihan mukavia on näiden lasten vanhemmat (vai onko ollut esitystä). Tosin he polttavat tupakkaa sisällä siten, että avaavat ikkunan tai oven siksi aikaa. 

Minulle on sama, jos vanhemmat polttavat, mutta sisällä tapahtuva tupakointi, aiheuttaa sen etten laske lastani enää sinne.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsesi sano, että nyt ei ehdi/voi.

Tuollaiset lapset eivät kunnioita sanaa ei.

Lapseni kyllä osaa sanoa, että nyt en sovi, ehdi, voi. Seuraavaksi tulee kysymys miksi.

Tästä hyvä esimerkki, kun lapsemme lähti pyörällä ja minun ja koiramme kanssa lenkille. Kysyi voitko leikkiä, lapsi sanoi, että ei nyt ehdi, tuli kysymys miksi lapsemme antoi vastauksen, että haluaa lähteä äidin ja koiran kanssa lenkille. 

Puutuin tähän keskusteluun ja sanoin, että nyt ei sovi ja meidän ei tarvitse selittää miksi ei sovi leikkiä.

Näiden asioiden seurauksena olen ottamassa yhteyttä heidän vanhempiinsa. Haluan ajatella lapsemme parasta, mutta samalla en haluaisi että ketään jätetään kaveriporukoiden ulkopuolelle. 

Vierailija
24/26 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itsellä samanlaisia kokemuksia lapseni kaverista. Kaveri haluaisi joka päivä nädä mun lasta ja leikkiä aamusta iltaan jos antaisin. Joskus olen sanonut että nyt ei ehdi ja meidän aikatauluihin ei mahdu leikki hetki. Niin lapsen vanhemmat tuntuu musta olevan vihaisia, kun kielsin ja välillä laittavat lapsen puolesta mulle viestiä voivatko leikkiä tänää, huomenna jne. Jos kiellän niin otetaan nokkiin. 

Vierailija
25/26 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla itsellä samanlaisia kokemuksia lapseni kaverista. Kaveri haluaisi joka päivä nädä mun lasta ja leikkiä aamusta iltaan jos antaisin. Joskus olen sanonut että nyt ei ehdi ja meidän aikatauluihin ei mahdu leikki hetki. Niin lapsen vanhemmat tuntuu musta olevan vihaisia, kun kielsin ja välillä laittavat lapsen puolesta mulle viestiä voivatko leikkiä tänää, huomenna jne. Jos kiellän niin otetaan nokkiin. 

Laittaisin kokonaan välit poikki, näin itsekin oon toiminut joidenkin lasten kavereiden kohdalla, kuulostaa todella raskaalta seuralta. 

Vierailija
26/26 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä laitat teidän perheen rajat. Mitä ne ikinä sitten onkin, esim jos olette kotona viikonloppuna niin lounaan jälkeen voi tulla leikkimään 1-2 tuntia. Sitten on lähdettävä.

Ei vaan ap ja miehensä laittavat ne yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän