Muita jotka eivät saaneet olla lapsena/teininä hetkeäkään rauhassa, aina olisi pitänyt olla tekemässä jotakin
Olisi ollut niin ihanaa esimerkiksi nukkua viikonloppuisin pidempään. Mutta ei, isä laittoi radion täysille klo 6.00 ja 10 minuutin sisään oli oltava aamiaisella tai jäi ilman. Olin intohimoinen lukija, mutta sekin suunnilleen demonisoitiin. Kun luin Neiti etsivää säkkituolissani, isän naama oli oven välissä "Ei päivisin lojuta, mene katsomaan tarvitseeko äiti apua keittiössä, jos ei, kerää risut pihalta"
Aina piti olla tekemässä jotain. Joskus sujautin kirjan paidan alle ja livahdin latoon lukemaan. Veljet saivat kyllä lorvia pitkin päivää.
Kommentit (1299)
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
Ei 90 luvulla enää kuritettu, sehän kiellettiin 1984
Tuo kielto innosti isääni pieksämään vaan lisää. Ei todellakaan mikään laki estänyt tuota
Mielenterveysongelma hänelle, ei kovin yleistä mutta ikävää
Miten joku on näin naiivi? Luulee että kun laki tuli niin pieksäminen loppui. Ei loppunut meilläkään, ei kellään koulukaverillakaan, vaan jatkui ihan niinkuin ennenkin.
Sitä tapahtuu myös NYKYÄÄN.Miten joku on niin lapsellinen että luulee että tuota lakia noudatetaan?
Eiköhän nykyään jo noudateta 30 vuoden jälkeen kieltämisestä ja kyllähän nykyään tulee kalliiksi kun tukistamisestakin tulee tuhansien eurojen sakko mutta kaikkia lakeja aina rikotaan siksi meillä on oikeuslaitos.
<<Itse asiassa todella yleistä. Monessakin lehdessä ollut juttua että suurilla ikäluokilla jopa 15% on persoonallisuushäiriö. Yleisesti se on 5% väestöstä. Todella monen tuttuni vanhempi on myös narsisti, psykopatti tai antisosiaalinen.>>
Kerropa edes yksi lehti jossa tuollainen juttu on ollut. Epäilen vahvasti että valehtelet eikä tuollaista tutkimusta ole olemassakaan.
Ahkera Liisa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
Tuo kielto innosti isääni pieksämään vaan lisää. Ei todellakaan mikään laki estänyt tuota
Miten joku on näin naiivi? Luulee että kun laki tuli niin pieksäminen loppui. Ei loppunut meilläkään, ei kellään koulukaverillakaan, vaan jatkui ihan niinkuin ennenkin.
Sitä tapahtuu myös NYKYÄÄN.Miten joku on niin lapsellinen että luulee että tuota lakia noudatetaan?
Eiköhän nykyään jo noudateta 30 vuoden jälkeen kieltämisestä ja kyllähän nykyään tulee kalliiksi kun tukistamisestakin tulee tuhansien eurojen sakko mutta kaikkia lakeja aina rikotaan siksi meillä on oikeuslaitos.
Ei voi olla totta. Sun on pakko olla jotenkin pumpulin sisällä elämäsi viettänyt. Jos yhtään lukisit uutisia niin tietäisit että vanhemmat pieksää ja mukiloi lapsiaan ihan huolella, ja kyllä, NYKYÄÄN.
Ahkera Liisa kirjoitti:
<<Itse asiassa todella yleistä. Monessakin lehdessä ollut juttua että suurilla ikäluokilla jopa 15% on persoonallisuushäiriö. Yleisesti se on 5% väestöstä. Todella monen tuttuni vanhempi on myös narsisti, psykopatti tai antisosiaalinen.>>
Kerropa edes yksi lehti jossa tuollainen juttu on ollut. Epäilen vahvasti että valehtelet eikä tuollaista tutkimusta ole olemassakaan.
No mäkin luin tuon sama, oli voi hyvin - lehdessä. Ylipäätään on tiedosa että tuo on paljon paljon luultua yleisempää.
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
No mäkin luin tuon sama, oli voi hyvin - lehdessä. Ylipäätään on tiedosa että tuo on paljon paljon luultua yleisempää.
Tämä tieto tosiaan opetetaan nykyään jo opiskelijoille. Tilastot on luonnevikojen osalta pahasti alakanttiin.
Mua aina ihmetyttää miksi joillain on hirveä tarve selitellä että toooosi harvinaista on luonnehäiriö, ihan ääriharvinaista.
Ei ole.
Se on tosi YLEISTÄ.
Se 10-15% luonnevikaisia on melko lailla totta. Olen erittäin suuressa organisaatiossa töissä, en siis hoitaja vaan työnantajan edustaja ja näen sairaustietoja ja vähän väliä selvittelen luonnevikaisten konflikteja työyhteisössä. Näitä on tullut todella paljon vastaan vuosien mittaan.
Ei psykopatti ole mikään Dexter sarjamurhaaja. Vaan ihan tavallinen keski-ikäinen insinööri. Ei narsistk ole mikään päällepäin näkyvä kummallisuus. Vaan ihan tavallinen ostoreskontranhoitaja.
Joka kymmenes vastaantulija on luonnehäiriöinen ja et sinä päällepäin näe kuka sellainen on ja kuka ei.
Ei minulla ollut tuollaista. Vanhemmat istui päivät baarissa, sinne menin jos oli asiaa. Sain olla ihan omissa oloissani koulun jälkeen eikä ollut pakko syödä mitään jos ei halunnut. Se oli ihanaa vapautta, sain olla täydellisen rauhassa, kukaan ei kysellyt töihin eikä muutenkaan. No, joskus ne kyllä kolisteli ja riiteli yöllä kotiin tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas arvostettiin sitä ettei välillä tee mitään, ajattelee vaan. Molemmat vanhemmat akateemikkoja ja itsekkin teen parhaillaan väitöskirjaani. Lukemista arvostettiin, kaikenlaista paikasta toiseen ryntäilyä ja tarpeetonta ahertamista taas pidettiin alemman luokan touhuna. "Kerää risut nyt heti/tyhjennä astianpesukone nyt heti" ovat lauseita, joita et vanhempieni suusta kuulisi koskaan. Ikinä ei ollut kiire minnekkään :)
En jaksa uskoa että Suomessa on akateemikkopariskuntaa.
Ajattelin ihan samaa.. Vähän vaikea uskoa kys. henkilön tekevän väitöskirjaa jo ihan tekstinkin perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ollut tuollaista. Vanhemmat istui päivät baarissa, sinne menin jos oli asiaa. Sain olla ihan omissa oloissani koulun jälkeen eikä ollut pakko syödä mitään jos ei halunnut. Se oli ihanaa vapautta, sain olla täydellisen rauhassa, kukaan ei kysellyt töihin eikä muutenkaan. No, joskus ne kyllä kolisteli ja riiteli yöllä kotiin tullessaan.
Melkein käy kateeksi, tällaisen orjaleirilapsuuden viettämänä. Mutta samalla tiedostan että ehkä tuokin lapsuus saattoi olla turvaton, tosin eri lailla. Vaihtaisin kuitenkin hakkaaja-orjuuttajavanhempani juoppovanhempiin jos olisi ollut mahdollista :)
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
Tämä!
Olen tuo, joka totesi, että omat vanhemmat ovat syntyneet 60-luvulla ja me lapset 90-luvulla, jolloin fyysinen kurittaminen oli jo kiellettyä. Silti meitä kuritettiin fyysisesti. Sain kaksi kertaa kunnon selkäsaunan, monta kertaa tukkapöllyä ja muutamaan otteeseen luunapin. Kun olin noin 10-vuotias, niin kuulin äidin ja isän keskustelevan keskenään siitä, että fyysinen kurittaminen pitää lopettaa tähän paikkaan. Kokivat siis selvästi jonkinlaisia omatunnontuskia, ja tuon jälkeen en fyysistä kuritusta enää kohdannutkaan. Eivätkä sisarenikaan.
Tiedän, että kumpikin vanhempani oli kohdannut lapsuudessaan fyysistä kurittamista. Toisella vanhemmistani on myös narsisti-alkoholisti isänään. Opitut kasvatustavat ja lapsuustraumat ovat olleet varmasti tiukassa vanhemmissani. Siirsivät sitten niitä omiin lapsiinsa, kunnes tajusivat lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
Tämä tieto tosiaan opetetaan nykyään jo opiskelijoille. Tilastot on luonnevikojen osalta pahasti alakanttiin.
Onhan mt ongelmilla stigma joka on totta mutta että juuri jollain ikäryhmällä olisi eniten on kyllä todella paksua ja mitenkä nykyään kun kaikilla nuorilla on mielenterveys hajalla ovat avohoidossa niin ettei paikat tahdo riittää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas arvostettiin sitä ettei välillä tee mitään, ajattelee vaan. Molemmat vanhemmat akateemikkoja ja itsekkin teen parhaillaan väitöskirjaani. Lukemista arvostettiin, kaikenlaista paikasta toiseen ryntäilyä ja tarpeetonta ahertamista taas pidettiin alemman luokan touhuna. "Kerää risut nyt heti/tyhjennä astianpesukone nyt heti" ovat lauseita, joita et vanhempieni suusta kuulisi koskaan. Ikinä ei ollut kiire minnekkään :)
Nyt tuli paksua puppua.
Suomessa ei ole yhtään akateemikkopariskuntaa.
Väitöskirjaa teet, mutta kirjoitat itsekkin ja minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa monta kertaa käynyt ilmi että ne suurten ikäluokkien vanhemmat ihan tietoisesti k0sti omille lapsilleen. Ei vahingossa. Vaan tietoisesti päättäen ja valiten.
Tuo sukupolvi on läpimätä. Normaali vanhempi haluaa lapselleen helpomman ja kevyemmän elämän, kuten nyt vaikka minä omilleni. Mulla oli just tällainen orja/väkivalta-lapsuus ja en ole sitä todellakaan omille lapsilleni siirtänyt.
Mutta oma isä sanoi ihan päin naamaa että hän pitää huolen siitä että teillä on vielä paljon kurjempaa kuin mitä hänellä itsellään oli lapsena!Älä yleistä. Kaikissa ikäluokissa on erilaisia vanhempia, hyviä ja huonoja. Omat vanhempani 1920-luvulta, enkä parempia vanhempia olisi voinut saada. Ei mitään pakottamista. Lukea sai niin paljon kuin jaksoi.
No ne 20-30 luvun vanhemmat oli paljon parempia. Eli ne meidän täss ketjussa olevien isovanhemmat. Ne isovanhemmat syntyi 20-30 luvulla ja he hellivät ja sylittelivät ja olicat lempeitä. Sitten taas me meidän 40-50l syntyneet vanhemmat oli hulluja sadisteja.
Mä olen järjissäni vain ja ainostaan sen takia että sain rakkautta isovanhemmilta. Vanhemmilta en saanut sitä koskaan. Vain julmuutta, väkivaltaa ja orjuutusta.
Mulla sama.
Ihana 20-luvulla syntynyt mummoni teki kamalasta lapsuudestani siedettävän.
Ne vähät mukavat muistot lapsuudestani liittyvät mummoni kanssa vietettyyn aikaan.
Äitini ja mummoni välit olivat melko erikoiset, mutta se oli heidän asiansa, ei sitä lapsena edes ymmärtänyt, eikä lapsella ole mahdollisuutta sellaisiin vaikuttaa.
Tosin äitini on melko narsistinen tapaus, joten lapsesta asti mua on syyllistetty ihan kaikesta.
Varmaan äitini hoidatti meitä lapsia mummolla ihan liikaa, mutta onneksemme mummo jaksoi meitä ajatuksella ja lämmöllä hoitaa ja huolehtia.
Oma äitini ei ole hoitanut mun lapsia, enkä sellaista kyllä olisi halunnutkaan. Pitää mun lapsia huonosti kasvatettuina, kun eivät ole täysin lytättyjä ja maan rakoon lyötyjä kuten minä ja sisarukseni aikoinaan.
Kohdallasi laki on siis tehonnut kun vanhempasi lopettivat kurituksen. Aluksi joissain perheissä lakia pidettiin puuttumisena perheen sisäisiin asioihin "sosialismia". Uskovaisissa perheissä kuritettiin koska heidän mukaansa Raamatussakin niin kehoitettiin joka nyt on havaittu vääräksi tulkinnaksi.
Vierailija kirjoitti:
S.B. kirjoitti:
Miksi jotkut vanhemmat käyttäytyvät tällä tavalla? Miten näin toimineet vanhemmat perustelivat nähdäksenne tehottomien/lähes hyödyttömien askareiden tärkeyttä, ja uskotteko esitetyn perustelun olleen toiminnan oikea motiivi?
Minä annan sulle kolme perustelua:
Siksi, koska minä sanon/käsken!
Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat
Niin kauan kuin tämän katon alla asut, niin teet niinku minä sanonJa kaikki kyseenalaistaminen oli turhanpäiväistä vinkunaa ja kitinää.
Oikeasti, melkein naurattaa, että joku ajattelee, että sille kaikelle käskyttämiselle olisi joku kunnon syy tai perustelu.
Tämä, juuri näin se meni!
Ahkera Liisa kirjoitti:
Kohdallasi laki on siis tehonnut kun vanhempasi lopettivat kurituksen. Aluksi joissain perheissä lakia pidettiin puuttumisena perheen sisäisiin asioihin "sosialismia". Uskovaisissa perheissä kuritettiin koska heidän mukaansa Raamatussakin niin kehoitettiin joka nyt on havaittu vääräksi tulkinnaksi.
Tuolloin kasarilla ja ysärillä oli myös sellainen outo ja kamala ajatusmalli, että vaimo ja lapset on miehen omaisuutta, ja mies saa vapaasti niitä kurittaa ja pieksää ja ojentaa. Se asia kuuluu vain sille perheen miehelle, eli on perheen sisäinen asia ja muut ei saa puuttua.
Isä pieksi meillä lapsi, ja kyllä naapurit näki ja kuuli - ja kukaan ei puuttunut. Samoin sitten nähtiin kerran kun yksi naapuri pieksi omaa lastaan, isä ei puuttunut mitenkään, sanoi vaan että mennään pois nyt tästä, asia ei kuulu hälle vaan on tuon isän oma asia.
Yhteisö ei myöskään tuominnut hakkaamista vaan miehet keskenään saattoi rehvastella sillä. Siis tyyliin pieksimpä lapseni tänään kovaa ja lujaa! Johon toinen että niin minäkin ja vielä remmin solkipäällä! Sitten tunnettiin yhteistä ylpeyttä siitä miten ”hyviä” kasvattajia oltiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
Tuolloin kasarilla ja ysärillä oli myös sellainen outo ja kamala ajatusmalli, että vaimo ja lapset on miehen omaisuutta, ja mies saa vapaasti niitä kurittaa ja pieksää ja ojentaa. Se asia kuuluu vain sille perheen miehelle, eli on perheen sisäinen asia ja muut ei saa puuttua.
Isä pieksi meillä lapsi, ja kyllä naapurit näki ja kuuli - ja kukaan ei puuttunut. Samoin sitten nähtiin kerran kun yksi naapuri pieksi omaa lastaan, isä ei puuttunut mitenkään, sanoi vaan että mennään pois nyt tästä, asia ei kuulu hälle vaan on tuon isän oma asia.Yhteisö ei myöskään tuominnut hakkaamista vaan miehet keskenään saattoi rehvastella sillä. Siis tyyliin pieksimpä lapseni tänään kovaa ja lujaa! Johon toinen että niin minäkin ja vielä remmin solkipäällä! Sitten tunnettiin yhteistä ylpeyttä siitä miten ”hyviä” kasvattajia oltiinkin.
Lapsuudessani meillä ei piiloteltu että saimme vitsaa, naapureillekin äiti joskus kehaisi "meidän Liisa oli tänään niin tuhma että piti oikein vitsaa anta"
Ysäril olin niin vapaa että ol8n aivan hukassa elämässäni. Olisin todellakin tarvinnut rajoja ja järkeä siihen touhuun. Hakkaaminen ei ole Ok, mutta jonkunlainen kuri auttaa elämässä pitämään ihmisen pois aivan turhista kuvitelmista tai muista hölmöistä ideoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa monta kertaa käynyt ilmi että ne suurten ikäluokkien vanhemmat ihan tietoisesti k0sti omille lapsilleen. Ei vahingossa. Vaan tietoisesti päättäen ja valiten.
Tuo sukupolvi on läpimätä. Normaali vanhempi haluaa lapselleen helpomman ja kevyemmän elämän, kuten nyt vaikka minä omilleni. Mulla oli just tällainen orja/väkivalta-lapsuus ja en ole sitä todellakaan omille lapsilleni siirtänyt.
Mutta oma isä sanoi ihan päin naamaa että hän pitää huolen siitä että teillä on vielä paljon kurjempaa kuin mitä hänellä itsellään oli lapsena!Älä yleistä. Kaikissa ikäluokissa on erilaisia vanhempia, hyviä ja huonoja. Omat vanhempani 1920-luvulta, enkä parempia vanhempia olisi voinut saada. Ei mitään pakottamista. Lukea sai niin paljon kuin jaksoi.
No ne 20-30 luvun vanhemmat oli paljon parempia. Eli ne meidän täss ketjussa olevien isovanhemmat. Ne isovanhemmat syntyi 20-30 luvulla ja he hellivät ja sylittelivät ja olicat lempeitä. Sitten taas me meidän 40-50l syntyneet vanhemmat oli hulluja sadisteja.
Mä olen järjissäni vain ja ainostaan sen takia että sain rakkautta isovanhemmilta. Vanhemmilta en saanut sitä koskaan. Vain julmuutta, väkivaltaa ja orjuutusta.
Tämä on kyllä totta!
Sitä tapahtuu myös NYKYÄÄN.
Miten joku on niin lapsellinen että luulee että tuota lakia noudatetaan?