Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tällainen ihminen rajatilapersoona?

Vierailija
25.04.2021 |

Jo pienenä lapsena haaveilua ja poissaolevaa käytöstä. Paljon patoutunutta raivoa ja vihaa sekä jopa satunnaisia vihanpurkauksia kavereita kohtaan, jos kokee tulleensa hylätyksi, esim. kaveri toteaa ettei halua leikkiä hänen kanssaan vaan jonkun toisen. Tunne siitä, ettei kukaan halua leikkiä juuri hänen kanssaan, aiheuttaa suunnatonta tuskaa, raivoa ja jopa kipua.

Esipuberteetti-iässä alkaneet voimakkaat pakkomielteiset ihastumiset, jotka ovat johtaneet ihastuksen kohteen pakonomaiseen ajatteluun, jatkuvaan haaveiluun, jopa ihastuksen kohteen vainoamiseen. Tunne siitä että haluaa kuolla, jos ihastuksen kohde ei vastaakaan tunteisiin, jos ne siis vahingossa paljastuvat hänelle. Koko muu elämä on hetken katkolla, kun ajatukset pyörivät vain ihastuksessa.

Dramaattiset synkät ajatukset, fantasiat itsensä vahingoittamisesta, henkisesti epävakaiden ihmisten ihailu, sulkeutuminen kuoreensa ja valvominen öisin ahdistuneena. Korostuneen vihamielinen reagointi vanhempien pyyntöihin ja oikeastaan aivan kaikkeen.

Itsetuhoiset alkoholikokeilut, jotka johtavat yleensä itsensä satuttamiseen tai seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Alkoholin vaikutuksen alaisena korostuneen seksuaalinen käyttäytyminen ketä tahansa kohtaan ja sen jälkeinen häpeä ja ahdistus. Itsensä paljastelu päihteitä saadakseen. Muistikatkokset humalassa.

Myöhemmin alkoholin käyttäminen tietoisesti itsensä turruttamiseen ja ”vapauttamiseen” kaikista estoista. Alkoholin liikakäyttö tapana, jolla saa itkun ja tuskan ulos edes hetkeksi.

Juopuneena tuntikausia kestävä raivoisa itkeminen yksin tai ystävien seurassa niin että muut menettävät jo hermonsa.

Parisuhteessa hylätyksi tulemisen pelko ja sairaalloinen mustasukkaisuus. Jatkuva epäilys siitä, rakastaako kumppani todella juuri häntä. Nämä tunteet kuitenkin padotaan niin syvälle, että kun oikea hetki tulee, ei ole muuta mahdollisuutta kuin räjähtää kumppanille.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuu

Räjähdys saattaa tulla vasta vuorokausien tai viikkojen tunteiden patoamisen seurauksena. Kun kumppani pahaa aavistamatta haluaa lähteä pelimatkalle tai kollegan syntymäpäiville, tapahtuu järjenvastainen itkuhuutoräjähdys. Uhkaillaan itsemurhalla, epäillään että toinen haluaa hylätä kokonaan/ mennä juhliin panemaan toisia naisia / ei välitä eikä rakasta enää sinua. Vedetään siihen hetkeen kaikki menneet ja nykyiset murheet ja mielipahat. Samat asiat täytyy jankata läpi vuodesta toiseen, riidasta toiseen ja syyttää sitä iloista juhliin lähtevää kumppania kaikesta pahasta olosta, mikä hänen mieltään painaa. Heitellään tavaraa seinään ja kumppaniakin saatetaan vahingoittaa.

Jos kumppani kuitenkin lähtee, koko maailma kaatuu hetkeksi. Alkaa järjetön juominen tai joskus vaihtoehtoisesti herkkujen syöminen, tekstiviesteillä pommitus, itku ja parku. Ehkä mielessä käy jopa itsensä vahingoittaminen. Kun kumppani palaa kotiin, ollaan jo siinä pisteessä että uhataan heittäytyä parvekkeelta alas.

Koko elämä tuntuu pyörivän sen ympärillä, miltä minusta tuntuu ja miten niitä tunteita voisi kontrolloida ja hillitä. Mutta ei niitä koskaan opi kontrolloimaan täysin, vaikka siihen pyrkii patoamalla kaikki sisälleen.

Sisällä vallitsee jatkuva tyhjyys. Tunne siitä, ettei tiedä kuka on. Identiteetti ja itsetunto ovat täysin hukassa. Toisena päivänä olet voimakas vahva nainen joka hurmaa kenet vain, pystyy mihin vain. Toisena päivänä et ole mitään. Edes ammattia et löydä itsellesi. Mikään ei tunnu omalta kuin hetken. Toisena hetkenä kiinnostaa jo jokin muu.

Rakkaiden perässä on valmis hylkäämään kaiken, muuttamaan vaikka toiselle puolelle maailmaa. Sitten kun se lopulta tapahtuu, rakkaudenkaipuu saa täyttymyksensä, saattaa katua sitä heti ja on valmis lopettamaan kaiken. Elämä on yhtä aloittamista ja lopettamista, itkua, tuskaa, onnesta sekoamista ja tyhjyyttä joka seuraa sitä kun kaikki muuttuu tylsäksi ja arkipäiväiseksi.

Päivä voi mennä pilalle siitä, miten työkaveri katsoo sinua lounastauolla. Tai jostain sivulauseesta, jonka puoliso tahattomasti möläyttää. Tai siitä että muutama pieni vastoinkäyminen osuu samalle päivälle. Ja samalla tavalla päivä voi toisaalta muuttua hyväksi salamannopeasti.

Huonoina aikoina saattaa miettiä kuolemaa jokainen päivä, mutta jatkaa kuitenkin elämäänsä lähes normaalisti.

Onko tällainen rajatilapersoona?

Vierailija
2/12 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin mahdollista, ei todellakaan terveeltä nuorelta kuulosta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Kuulostaa jokseenkin tutulta. Itse en ole noin raju tapaus ja olen eristäytynyt, sillä olen huomannut käytökseni olevan jokseenkin EPÄVAKAATA.

Vierailija
4/12 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että yksikään psykiatri ihan omalla ajallaan huvin vuoksi päivystää palstalla vastatakseen kysymykseesi.

Vierailija
5/12 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuollainen, joskin lievemmin, ja minulla on diagnosoitu add ja lisäksi aspergerin piirteitä. Sain diagnoosin vasta yli kolmikymppisenä. Minulla ei ole adhd-lääkitystä, mutta ssri-lääkkeet toimivat mulla ahdistukseen, kohentavat mielialaa ja tasapainottavat oloa. Syön niitä kausittain. Mutta ei ne toki kaikille sovi.

Vierailija
6/12 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla epävakaa/sekamuotoinen persoonallisuushäiriö.

Vierailija
7/12 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuollainen, joskin lievemmin, ja minulla on diagnosoitu add ja lisäksi aspergerin piirteitä. Sain diagnoosin vasta yli kolmikymppisenä. Minulla ei ole adhd-lääkitystä, mutta ssri-lääkkeet toimivat mulla ahdistukseen, kohentavat mielialaa ja tasapainottavat oloa. Syön niitä kausittain. Mutta ei ne toki kaikille sovi.

Oletko ajatellut, että sulla olisi väärät diagnoosit?

En kysy pahalla.

Vierailija
8/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa rajatila?

Vierailija
9/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa persoonallisuushäiriö, kuulostaa oireet samalta kuin yhdellä exälläni on.

Vierailija
10/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla nepsyä, jonka vuoksi tunnesäätelyn haastetta, joku rankka hylkäämistrauma taustalla, esimerkiksi kiintymyssuhdehäiriö varhaislapsuudesta ettei emotionaalisiin tarpeisiin ole vastattu, siinä jo hyvät ainekset epävakaan kehittymiselle ja rankaltahan tuo kuulostaa.

Vierailija
11/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa, vaativa, eristäytyvä, huomionhakuinen ja pakko-oireinen persoonallisuushäiriö, masennus, ahdistus ja mahdollisesti jotain nepsyäkin. Luultavasti montaa yhtäaikaa, osa synnynnäistä neurotason, osa voi olla malliopittua tai traumataustaa. Ehdottomasti kannattaa käydä terveydenhuollossa pyytämässä tukimusta, hoitoa ja kuntoutusta, apua on saatavilla.

Vierailija
12/12 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajatila on yhtä kuin epävakaa persoonallisuus ja kyllä, tuossa on monta siihen sopivaa kohtaa.

Yhteyttä lääkäriin ja lähetettä psykologille, jonka testit tarvitaan diagnoosia varten.