Olen 39v nainen. Olen lapsena nähnyt vanhempien välistä väkivaltaa ja lopulta isäni teki itsemurhan. Voinko vielä tänäkin päivänä olla traumatisoitunut näistä tapahtumista?
Kommentit (14)
Olen jonkin aikaa käynyt psykoterapiassa. Auttaako se minua pääsemään elämässä eteenpäin? Ap
Kyllä olet jos ei käsitelty mitenkään
Miltä sinusta itsestäsi tuntuu? Onhan se mahdollista, mutta haluan sanoa mielipiteeni, että menneisyyden loputon tonkiminen ei välttämättä johda eteenpäin. Käsitellä ne asiat pitää kyllä.
Tietysti voit olla ja suhteissasi olet toistanut samat kuviot koska alitajuisesti haluat korjata lapsuutesi. Älä nyt tyhmiä kysy. Traumat kumuloituu jos niitä ei hoida.
Millaisella mallilla elämäsi on nyt? Oletko väkivaltaisessa suhteessa vai onko se jo mennyttä?
Varmasti, rakas ihminen. Hae apua, jos se ei tunnu auttavan, hae uudestaan. Eri ihmisillä toimivat erilaiset metodit. Olethan nyt turvassa? Pidä huolta itsestäsi ja arvosta itseäsi. Ympäröi itsesi hyvillä ihmisillä.
Olen nyt hyvässä ja turvallisessa suhteessa. Nämä minun ongelmat vain vie huomion kaikesta. Ap
Psykoterapiasta voi olla apua. Kun jouduin menemään psykologisiin tutkimuksiin, vanhemmuusarviota varten, lakkasi julkinen terveydenhuolto ottamasta minua vakavasti. Aikaisemmin sain migreenin vuoksi tutkimuksia ja asiallista kohtelua, jopa ensiavusta. Itselleni väkivaltaisen suhteen käsittely vertaistukiryhmässä auttoi eniten. Olen käynyt väkivallan uhrin vertaistukiryhmässä sekä Yhdysvalloissa, että Suomessa. Noin puolet lähisuhdeväkivaltaa kokeneista naisista oli kokenut turvattoman lapsuuden, joten senkin voi ottaa puheeksi Abuse victim-vertaistukiryhmässä. Suomessa ryhmäkoot ovat pieniä, eikä esimerkiksi alle 100 000 asukkaan kaupungessa, kuten nykyisessä asuinkaupugissa, ole tarjolla väkivaltaa kokeneille vertaistukea. Yhdysvalloissa vertaistukiryhmässä ollaan oikeuden päätöksellä. Kiusaaja joutuu menemään Abuser-vertaistukiryhmään. Jos Teillä on lapsia joutuu vielä käymään vahemmuuden ABC-kurssin, pakotettuna. Suosittelen vertaistukiryhmää, mutta Suomessa niitä tuskin löytyy vielä,
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt hyvässä ja turvallisessa suhteessa. Nämä minun ongelmat vain vie huomion kaikesta. Ap
Jossain vaiheessa asiat nousee pintaan, silloin ne olisi hyvä käsitellä jonkun asiantuntijan kanssa. Muidenkin ihmisten takia.
Ehkä sinulla on vihdoin tarpeeksi turvallista. Siksi tunteet ja muistot tukevat esiin.
Eiköhän ne jollain tavalla vaikuta koko loppuelämän...
Työelämä on ollut katkonaista ja nyt pitkä jakso työttömyyttä. Paraneeko työkyky koskaan? Ap
Vierailija kirjoitti:
Työelämä on ollut katkonaista ja nyt pitkä jakso työttömyyttä. Paraneeko työkyky koskaan? Ap
Riippuu siitä, kuinka hyvin kuntoudut. Ts. saatko apua ja onko sinulla luonnostaan kykyä korjata vaurioita. Myös kuinka syviä ne on.
Tietenkin voit olla, mikäli näitä asioita et ole saanut käsiteltyä.