Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen opettaja!

Vierailija
25.04.2021 |

Olen miettinyt alan vaihtoa ja varhaiskasvatuksen opettajan työt kiinnostaa. Olen ollut aiemmin 10 vuotta sitten lastenhoitajana ja rakastan haasteita, lapsia ja työn luovaa puolta. Osaan hyvin hoitaa vaativiakin tilanteita vanhempien ja eri tahojen kanssa.

MUTTA. Viihtyykö varhaiskasvatuksen opettajana kukaan? Onko ala todella niin kuormittava kuin julkisuudessa puhutaan? Onko hyviä työympäristöjä olemassa?

Palkan tiedän olevan liian alhainen mutta työn mielekkyys merkitsee minulle enemmän.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/8 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan hoksannut miksi opiskelun ekalla viikolla piti osata vetää työpajaa opiskelijana muulle porukalle, englanniksi. Mutta jos kaikkea turhaa haluaa touhuta opintoina päästäkseen kaitsemaan lapsia huonolla palkalla niin mikä jottei kannattaa opiskella moista. Ei ihme jos pula tekijäistä on, koulutus naurettava.

Vierailija
4/8 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No työssä on paljon hyvää. On merkityksellistä, lasten kanssa on usein mukavaa toimia, on aika paljon vapautta suunnitella omaa työtä/ ryhmän toimintaa. Saa kyllä ajatella. Vaihtelevaa, myös plussaa että työssä tulee myös ulkona oltua. Hyviä hetkiä on usein.

Mutta on usein myös todella kuormittavaa. Opettajalla on päävastuu ryhmän toiminnasta. Myös vastuu yhteistyöstä vanhempien ja muiden tahojen kanssa. Ryhmässä voi jakaa tietysti töitä/vastuuta jonkin verran, mutta opettajalla on vastuu. Lisäksi lastenhoitajilla ei ole suunnitteluaikaa. Eli kaikki mitä ei ehdi tehdä lapsiryhmässä tehtävänä työaikana on opettajalle. Ja suunnitteluaikaa on liian vähän. Minulla esim nyt 3 h työvuorojen ulkopuolella, 2 h työajalla, joista toinen palaveriin. Ja toinen ei välttämättä toteudu, jos esim joku pois tai ryhmässä haasteellinen tilanne(usein siis). Usein saattaa mennä iso osa suunnitteluajasta jonkun akuutin asian hoitamiseen tai jonkun lapsen asioiden hoitamiseen, soittoja yhteistyötaholle/vanhemmalle, vaikka lomakkeiden täyttöä tutkimuksia varten, havaintojen kirjaaminen, palaverin valmistelu. Jos ryhmässä monia lapsia joilla paljon tuen tarvetta, saattaa mennä yllättävän paljon sitä aikaa. Ja tietysti kaikkien lasten kanssa havainnointi, korjaus, vasut tai esiopetussuunnitelmat. Usein jää harmillisen vähän aikaa toiminnan suunnitteluun ja valmisteluun.

Ja sitten myös työ lasten kanssa voi olla toisinaan varsin haasteellista. Ja koska pienryhmät ei juuri enää ole, on ryhmissä usein useampikin lapsi jolla erityistarpeita tai haasteellista käytöstä. Väkivaltaisesti käyttäytyviä lapsia myös. Ja näille lapsille iso ryhmä on usein kuormittava, joten vaikka kuinka jaetaan pienryhmien, tuetaan ja ohjataan, ennakoidaan jne, on haastavia tilanteita usein. Osalle lapsia ainoa oikeasti auttava olisi oikeasti pienempi ryhmä, jossa tarpeeksi aikuisia.

Päiväkoteja on erilaisia. Toisissa mukava työilmapiiri, ollaan ystävällisiä, keskustellaan, kokeillaan uutta..Ja sitten on toisenlaisia.

Vierailija
5/8 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon vielä lisänä, että opettajalla usein tahtoo työajat venyä. Suunnitteluaika ei riitä, ja jos joku asia on pakko ehtiä hoitaa, se on opettaja. Itse olen nyt alkanut kyllä vetää rajoja, jos ei ole mitään todella kiirettä. Jos suunnitteluaika on loppu viikolta, en tee enää lisää. Vaikka olisi tekemättä vielä. Paitsi joskus, jos ihan todella tärkeää.

Vierailija
6/8 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista! Tuota juuri mietinkin että onko niitä hyviä paikkoja ollenkaan missä on hyvä työilmapiiri kun yleensä äänessä ovat vain ne joilla on huonoja kokemuksia. Ymmärrän kyllä työn vaativuuden.. Luuletteko että työtaakka tulee helpottumaan kun ryhmässä on jatkossa 2 opea ja yksi hoitaja?

Kuulisin mielelläni lisääkin kokemuksia!

Vierailija
7/8 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/8 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan kuolleena syntynyt ajatus, että ryhmissä olisi 2 opea ja 1 hoitaja. Kyllä se hoitajaparka on aivan liian kovilla ollessaan kiinni lapsiryhmässä ihan koko ajan, kun opettajilla on yhteensä 10 h /vko sak-aikaa + muut jutut siihen päälle. Ihan hullun hommaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän