Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona ja refluksilääkkeet

Vierailija
24.04.2021 |

Itselläni on sellainen tilanne, että on todettu refluksitauti ja olen saanut protonipumpun estäjä lääkityksen vaivaan. Kun googlettelin lääkettäni, löysin korealaisen tutkimuksen, jonka mukaan kyseinen lääkitys altistaa merkittävästi koronan vakavalle muodolle, tehohoitoon joutumiselle ja jopa kuolemaan. Suurin riski on varsinkin, jos lääkitys on aloitettu alle kuukausi sitten. Nyt mietin, uskallanko aloittaa lääkitystä vielä vai odotanko kesää, jolloin koronatilanne helpottaa. Toisaalta refluksioireet vaivaavat päivittäin ja haittaavat elämää.

Onko täällä muita, jotka painivat saman asian kanssa tai mitä tekisitte tilanteessani?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/19 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö löydy kohtalotovereita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/19 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin aloittamaan, koska joudun syömään kipulääkekuurin. Ennen sitä kärvistelin ilman vaikka minulla on refluksi. En osaa auttaa, mutta ymmärrän huolesi. Toisaalta kaikki tutkimukset eivät ole aukottomia eli tutkittavilla on voinut olla muitakin syitä mitkä altistavat pahemmalle muodolle.

Vierailija
5/19 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin aloittamaan, koska joudun syömään kipulääkekuurin. Ennen sitä kärvistelin ilman vaikka minulla on refluksi. En osaa auttaa, mutta ymmärrän huolesi. Toisaalta kaikki tutkimukset eivät ole aukottomia eli tutkittavilla on voinut olla muitakin syitä mitkä altistavat pahemmalle muodolle.

Etkö saa rokotetta vielä?

Vierailija
6/19 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on refluksilääkitys, myös astma ja verenpainelääkitys, jonka on myös todettu altistavan vakavalle tautimuodolle. Syön lääkärin määräämät lääkkeet normaalisti. Ja noudatan rajoituksia. Ja rukoilen.

Vierailija
7/19 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jonkunasteinen vatsakatarri. Olen syönyt vuosia kuuriluontoisesti protonipumpun estäjää, varsinkin kipulääkkeiden käytön yhteydessä- Kun luin tuosta tutkimuksesta jo kuukausia sitten, lopetin kyseisen lääkkeen. Pärjään ilman, satunnaiset vatsaoireet kestän ja mulla tilanne niin lievä, ettei lääkäri ole määrännyt jatkuvaa lääkitystä, eli oletan että pitempikään tauko lääkityksen suhteen ei aiheuta vakavampaa haittaa kun satunnaiset lievät vatsaoireet.

Jos tilanne vatsan suhteen olisi pahempi, en uskaltaisi jättää lääkettä pois ominpäin, ei se vatsahaavakaan ole mikään kevyt sairaus, tai joku ruokatorven syöpä..

Vierailija
8/19 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähänastisista vastauksista! Itselläni riskinarviointia helpottaisi huomattavasti, jos ymmärtäisin miten iso riski lääkkeiden syöminen on. 90 % todennäköisemmin kuulostaa paljolta, mutta mikä on se prosentti, kuinka todennäköisesti lääkkeitä syövä tarvitsee tehohoitoa.. - ap

Vierailija
9/19 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei altista. Mekanismi voisi korkeintaan liittyä vastustuskyvyn heikkenemiseen, koska pöpöt eivät kuole matalissa vatsahapoissa, mutta lääkeaine itsessään ei mitään altistumista aiheuta. Valitse korona pelkosi tai kovat vatsahapot.

Ihmisillä on ilman mahahapposalpaajiakin niin suuret erot vastustustuskyvyissään, että on täysin hakuammuntaa hermostua omasta lääkityksestään. Silloinhan jokainen lääkkeetön, luonnostaan matalan vastustuskyvyn omaava saisi hermoilla ihan samalla tavalla. Mutta mitä se hyödyttää?

Vierailija
10/19 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö saa rokotetta vielä?

En, koska olen muuten perusterve. En osaa olla huolissani, vastustuskykyni on ollut aina hyvä. En halua vatsahaavaa, mikä sekin voi olla vaarallinen.

Vierailija
11/19 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en uskaltanut aloittaa. Jätin kahvin täysin pois ja se paransi oloani sen verran että pärjään.

Vierailija
12/19 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei altista. Mekanismi voisi korkeintaan liittyä vastustuskyvyn heikkenemiseen, koska pöpöt eivät kuole matalissa vatsahapoissa, mutta lääkeaine itsessään ei mitään altistumista aiheuta. Valitse korona pelkosi tai kovat vatsahapot.

Ihmisillä on ilman mahahapposalpaajiakin niin suuret erot vastustustuskyvyissään, että on täysin hakuammuntaa hermostua omasta lääkityksestään. Silloinhan jokainen lääkkeetön, luonnostaan matalan vastustuskyvyn omaava saisi hermoilla ihan samalla tavalla. Mutta mitä se hyödyttää?

Oletko lukenut edes kyseistä tutkimusta? Siinä oli aika vahvaa näyttöä sen puolesta, että altistaa. Löysin myös muita tutkimuksia, joissa oli samansuuntaisia tuloksia. - ap

Vierailija
13/19 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/19 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/19 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa ruokavalio kuntoon, niin refluksi helpottaa...

Vierailija
16/19 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laittaa ruokavalio kuntoon, niin refluksi helpottaa...

Ei muuten helpota. Kaikkea on kokeiltu, eikä ruokavaliossa alun alkaenkaan ollut mitään pielessä. - ap

Vierailija
17/19 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/19 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/19 |