Luulin vaikka kuinka pitkään että laskun saa maksaa vasta eräpäivänä, muuten
on sama kuin laskua ei olisikaan maksanut. Vasta nyt sain tietää että laskun voi ihan hyvin maksaa myös ajoissa.
Kommentit (17)
No periaatteessa tuo on kyllä mahdollista ettei maksua hyväksyttäisi ennen sovittua maksupäivää mutten ole reaalielämässä koskaan tähän törmännyt, ainoastaan juridiikan opinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä ikinä olet voinut niin luulla?
Ei näitä opeteta koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetetaan. Kannattaisi olla tunneilla hereillä.
Yritykset ei miuten periaatteessa saa maksaa edes viimeisenä eräpäivänä, vaan rahan olisi jo oltava saajan tilillä silloin. Käytännössä tosin kukaan ei ala perintätoimiin näin äkkiä.
Liian aikaisin maksaminen tuottaa joskus hankaluuksia. Makselin ennen aina kaikki laskut pääsääntöisesti 25.pv kun tuli tili. Pari kertaa kävi sitten niin, että olin maksanut 5.1. erääntyvän yhtiövastikkeen jo 25.12. (eli 23.12. koska pyhät) ja taloyhtiön kirjanpidossa näytti siltä että olin jättänyt tammikuun maksamatta. Sitä sitten selviteltiin moneen kertaan. Toki minulla oli kuitit maksuista, mutta silti tuntui olevan hankalaa.
Lopetin laskujen liian aikaisin maksamisen noiden takia. Pari päivää vaikka myöhässäkin on näköjään parempi kuin liian aikaisin, silleen ettei ehdi tulla karhulaskua. Siis jos on jokin syy sille ettei voi maksaa suunnilleen eräpäivänä tai hiukan ennen.
Vierailija kirjoitti:
Liian aikaisin maksaminen tuottaa joskus hankaluuksia. Makselin ennen aina kaikki laskut pääsääntöisesti 25.pv kun tuli tili. Pari kertaa kävi sitten niin, että olin maksanut 5.1. erääntyvän yhtiövastikkeen jo 25.12. (eli 23.12. koska pyhät) ja taloyhtiön kirjanpidossa näytti siltä että olin jättänyt tammikuun maksamatta. Sitä sitten selviteltiin moneen kertaan. Toki minulla oli kuitit maksuista, mutta silti tuntui olevan hankalaa.
Lopetin laskujen liian aikaisin maksamisen noiden takia. Pari päivää vaikka myöhässäkin on näköjään parempi kuin liian aikaisin, silleen ettei ehdi tulla karhulaskua. Siis jos on jokin syy sille ettei voi maksaa suunnilleen eräpäivänä tai hiukan ennen.
Juuri niin.
Vierailija kirjoitti:
Yritykset ei miuten periaatteessa saa maksaa edes viimeisenä eräpäivänä, vaan rahan olisi jo oltava saajan tilillä silloin. Käytännössä tosin kukaan ei ala perintätoimiin näin äkkiä.
Ei tällaista sääntöä ole muuten kuin palkkojen osalta, jolloin rahan tulee olla palkkapäivänä työntekijän tilillä käytettävissä, eli se on pitänyt laittaa maksuun etukäteen.
Meillä - pieni firma, joten ei ole mitään reskontraa erikseen - pomo lähetti kerran karhulaskun henkilölle, joka oli maksanut laskun laskutuspäivänä. Sähköisessä laskutuksessa kun laskut menee asiakkaalle heti. Ei ollut ollenkaan tajunnut katsoa tiliotteelta, että oli maksettu. Me hoidetaan tosiaan laskutus kokonaan itse, kun laskuja lähtee aika vähän kuukaudessa ettei kannata edes tilitoimistoa siihen sotkea, pieni firma, mutta isot projektit. Pomo tarkistaa maksetut ja maksaa, minä teen laskut oman työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetetaan. Kannattaisi olla tunneilla hereillä.
Hereillä oltu, mutta eipä opetettu. Enemmän hinkattiin kaikkea nippelitietoa verotuksista ja muista.
Onko Suomessa oikeasti noin tyhmiä ihmisiä? Itse olen aina maksanut laskut samantien kun ne tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistöveron eräpäivä syyskuussa. Aina maksan jo maaliskuussa.
Vaihdoin kiinteistöveron e-laskuksi, niin ei voi maksaa kuin noin 2 viikkoa ennen eräpäivää, koska e-lasku tulee vasta silloin.
Menetätte päääoman tuottoprosentin verran rahaa laskuttajan eduksi kun maksatte etukäteen. Pikkusummissa ei ehkä merkittävää mutta periaatteena täysin väärä. Mitä muuta teette taloudenhoidossanne väärin?
Aha. Syötkö lenkkimakkaratkin viimeisenä myyntipäivänä?