Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pystyisitkö samaan?

Adele
24.04.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d5e29914-d3f1-4c64-8783-356a2e1879e6

Mä en kyl ikinä vaihtaisi mun nimeä tai luopuisi kavereista. Karsee tilanne

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha sanoa, kun ei sitä voi maksumuurin takia lukea 🙄

Vierailija
2/9 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

37-vuotias Kati tietää, miltä tuntuu pelätä koko ajan.

Pelkotilan voi laukaista vaikkapa ikävällä tavalla tuttu tuoksu, kuten kävi kerran oman kodin rappukäytävässä.

– Rappukäytävässä oli tuttu tuoksu, ja hissi oli minun kerroksessani. Olin aivan varma, että entinen mieheni on odottamassa minua. Menin hissiin, otin turvasumutteen käteeni ja olin valmiina sumuttamaan. Rapussa olikin naapurini, jolla oli sama tuoksu, Kati kertoo viimevuotisista tuntemuksistaan.

Hän on eronnut aviomiehestään, mutta mies ei ole jättänyt Katia rauhaan. Edes lähestymiskielto ei ole auttanut.

Viimeisimmät yhteydenotot mies on tehnyt laittamalla rahaa Katin tilille ja kirjoittamalla asiansa viestikenttään. ”Enkä ole sinua etsinyt mistään, haluan että asiat selviää”, lukee yhdessä tällaisessa viestissä.

Olinpaikka varjeltu salaisuus

Havupuiden keskellä aukeaa lenkkipolku kunnassa, jota ei voi nimetä. Katin nykyinen olinpaikka on varjeltu salaisuus.

Nyt vierellä kulkee hänen äitinsä, joka on muuttanut uudelle paikkakunnalle Katin kanssa. Asuinpaikkaa ovat vaihtaneet myös kaksi Katin aikuista lasta. Katilla ei ole yhteisiä lapsia häntä häiriköivän miehen kanssa. Lapset ovat Katin aiemmasta liitosta.

Punaiseen pipoon ja mustaan talvitakkiin sonnustautunut Kati on joutunut repimään itsensä juuriltaan ja nakertamaan palasia pois identiteetistään voidakseen elää ilman pelkoa.

Nyt hän tuntee olevansa turvassa.

Kaikki Katin sosiaalisen median tilit on poistettu ja puhelinnumero vaihdettu. Uudessa työpaikassaan Kati ei kerro menneisyydestään kuin pakon edessä. Osasta ystäviään ja sukulaisiaan Kati on joutunut luopumaan. Jäljelle on jäänyt ydinporukka, johon hän luottaa täysin.

He tietävät Katin uuden nimen. Vanhaa Katia ei enää ole.

– Minut pakotettiin kuilun reunalle, eikä minulla ollut muuta mahdollisuutta kuin hypätä ja päästää irti kaikesta vanhasta.

Ex-mies lähetti asekuvan

Katin ja hänen ex-miehensä avioero astui voimaan viime vuoden alkupuolella. Kati oli jo aiemmin muuttanut miehen kanssa erilleen. Mies oli kuitenkin asunut kaveripohjalta Katin luona pääkaupunkiseudulla.

– Hän kertoi saaneensa töitä sieltä päin ja tarvitsi hetkeksi paikan, jossa asua, Kati kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mies lähetti asekuvan

Miehen asuminen kuitenkin pitkittyi. Tilanne kärjistyi, kun ero astui voimaan. Katin mukaan miestä oli vaikea saada muuttamaan pois. Kun mies lopulta lähti viime keväänä, ei tämä Katin mukaan palauttanut avaimia. Myös joitakin miehen tavaroita jäi Katille.

Mies lähetti Katille viestejä. Kati vastaili, kunnes teki selväksi, ettei halua miehen ottavan enää yhteyttä.

– Hän ei suostunut hakemaan tavaroitaan ja käytti niitä yhteydenottojen verukkeena. Viestittelymme jatkui keväällä. Välillä viestit olivat uhkaavan sävyisiä, välillä hän halusi palata yhteen ja kertoi, että meillä oli vielä tunteita toisiamme kohtaan. Kun sanoin ei, hän haukkui, Kati kertoo.

Mies myös lähetti kuvan käsiaseesta. Kuvan yhteydessä luki: tässä ovat nyt ajatukset.

Seuraavassa viestissä mies toi esille, ettei näe enää muuta poispääsyä tilanteesta. Kati koki kuvan ja viestit vahvana uhkana itseään kohtaan.

Mies lähetti kuvan käsiaseesta. Kuvan yhteydessä luki: tässä ovat nyt ajatukset.

Hän muistelee, että kun mies keväällä vihdoin tuli hakemaan tavaroitaan, ne jäivät rappukäytävään.

– Hän istui koko yön autossa parkkipaikalla tuijottamassa asuntooni, Kati kertoo.

Hän asui tuolloin kerrostalon viidennessä kerroksessa.

Päätyi turva-asuntoon

Kati haki apua. Hän päätyi yhden lapsensa kanssa kolmeksi viikoksi turva-asuntoon. Asunnon osoitetta tai edes kaupunginosaa ei saanut kertoa kenellekään.

– Edes äitini ei tiennyt, missä olimme, Kati sanoo.

Edelleenkään Kati ei voi kertoa tarkkoja tietoja asunnosta. Se voisi vaarantaa jonkun muun turvallisuuden. Hän mainitsee, että kyseessä oli kalustettu asunto tavallisessa talossa.

Turva-asuntoon lähteminen tuntui Katista hirveältä, mutta siellä hän sai nukuttua pitkästä aikaa useamman tunnin putkeen.

– Koko keväänä en ollut juurikaan nukkunut, vaan olin heräillyt ja miettinyt asioita, Kati kertoo.

Hän teki ex-miehestään rikosilmoituksen vainoamisesta. Kati ei ollut kokemuksensa kanssa yksin. Vuonna 2020 poliisille tehtiin vainoamisesta 829 rikosilmoitusta.

Vierailija
4/9 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän teki ex-miehestään rikosilmoituksen vainoamisesta. Kati ei ollut kokemuksensa kanssa yksin. Vuonna 2020 poliisille tehtiin vainoamisesta 829 rikosilmoitusta.

Kati haki ex-miehelleen myös lähestymiskieltoa. Ensin poliisi määräsi miehen väliaikaiseen lähestymiskieltoon ja myöhemmin käräjäoikeus päätti laajennetusta lähestymiskiellosta. Se on edelleen voimassa.

Mies ei saa tavata Katia tai ottaa tähän yhteyttä. Mies ei saa myöskään seurata tai tarkkailla Katia. Lähestymiskielto myös kielsi miestä oleskelemasta Katin silloisen kodin tai työpaikan läheisyydessä.

Katin ex-mies ei saapunut oikeuden istuntoon tai toimittanut käräjäoikeudelle kirjallista lausumaa.

Käräjäoikeuden päätöksessä todetaan, että ex-mies on vakavasti häirinnyt Katia ja viestit voidaan tulkita uhkaaviksi. Käräjäoikeus katsoi, että Katilla oli perusteltu aihe olettaa, että ex-mies tulisi tekemään Katin henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen tai ainakin vakavasti häiritsemään Katia.

Muutti nimensä

Kati kertoo, että mies ei enää tavannut häntä kasvotusten, mutta lähetti edelleen viestejä.

Vierailija
5/9 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko viime kesä oli sellaista kissa-hiiri-leikkiä. Poistin sometilejä ja loin uusia. Mies jotenkin aina löysi ne. Hän laittoi viestiä äidilleni, lapsilleni ja ystävilleni. Hän kertoi olevansa huolissaan minusta ja koirasta.

Koiraa Katilla ei enää ole. Hän antoi sen uuteen kotiin vaikean tilanteensa takia.

Viime syksynä Kati teki rikosilmoituksen siitä, että ex-mies rikkoi lähestymiskieltoa viestittelemällä. Katin mukaan poliisi kehotti häntä muuttamaan ja vaihtamaan nimeä.

Kati alkoi suunnitella muuttoa. Lopulta myös Katin äiti ja kaksi aikuista lasta päättivät lähteä kohti tuntematonta.

Kati teki nimenmuutoshakemuksen ja hankki itselleen turvakiellon.

Turvakieltoa voi hakea ihminen, jolla on perusteltu ja ilmeinen syy epäillä itsensä tai perheensä terveyden tai turvallisuuden olevan uhattuna. Turvakielto tuli Katille tarpeeseen, mutta se vaikeuttaa hänen elämäänsä.

– En voi esimerkiksi varata netistä aikaa koronatestiin, koska minua ei löydy järjestelmistä, Kati kertoo.

Hän ei myöskään voi ostaa asioita laskulla ja uuden nettiliittymän avaaminen on ollut vaikeaa.

Kati ei ole ilmoittanut uuden kotinsa tai työpaikkansa osoitteita lähestymiskiellon päivittämistä varten. Kielto koskee edelleen vanhoja osoitteita.

– Monet lähestymiskieltoa hakevat haluavat muuttaa ja tuntuu järjettömältä ilmoittaa vainoajalle uutta osoitetta, Kati sanoo.

Jos hänen ex-miehensä tulisi hänen uuden kotinsa luokse, ei mies rikkoisi lähestymiskieltoa. Tämän riskin Kati on valmis ottamaan. Yhteydenpitoa koskeva kielto on yhä voimassa.

Vierailija
6/9 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää pelkää häntä”

Kati on pystynyt päästämään irti vihasta ja inhosta. Hän tuntee ex-miestään kohtaan sääliä.

– En enää pelkää häntä, mutta kun vielä asuin pääkaupunkiseudulla, en uskaltanut aina poistua kotoa. Sitä tuli vähän vainoharhaiseksi, Kati kertoo.

Hänestä tuntuu, että viranomaiset ja yhteiskunta jättivät hänet pärjäämään yksin. Apua oli vaikea saada ja omista oikeuksista hankala päästä perille.

– Minulle vain sanottiin, että toivotaan, ettei mies tee minulle mitään, Kati sanoo turhautuneena.

Hänen toiveensa on, että vainoamista kokevat saisivat kaiken avun ja neuvot yhdeltä luukulta ja esimerkiksi nimenmuutos tai oikeudenkäynti onnistuisi nopeammin.

Kati koki tuskalliseksi odottaa uuden nimen saamista yli neljä kuukautta. Hänestä tuntui, että hänen oli tasapainoiltava kahden identiteetin välillä.

Kati odottelee yhä vainoamisasiaan ja lähestymiskiellon rikkomiseen liittyviä oikeudenkäyntejä.

– Ex-puolisoni tulee mitä suuremmalla todennäköisyydellä selviämään tästä kaikesta sakoilla ja saa jatkaa elämäänsä kuten tähänkin asti. Itse joudun kärsimään kaikki seuraukset, vaikka tilanteen tulisi olla päinvastoin, Kati sanoo.

Häntä huolettaa myös se, että oikeudenkäynnin ajankohdasta ei ole tietoa.

– Jos tässä menee vuosi tai pari, niin mitä enää muistan tapahtumista? Samalla revitään vanhat haavat auki. Pelkään, että uusi nimeni tulee ilmi oikeudessa ja exäni saa sen tietoonsa.

päätöksiä ja viranomaisten asiakirjoja.

Vierailija
7/9 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katin mukaan poliisi on sanonut, että oikeudenkäynnissä voidaan käyttää hänen vanhaa nimeään.

– Toivon, että se onnistuu, koska muuten tämä koko muutto ja nimenvaihto on ollut turhaa.

”Jouduin hautaamaan vanhan minäni”

Katin maksama hinta turvallisuuden tunteesta on ollut kova.

– Jouduin hautaamaan vanhan minäni. En voi kertoa hassuja juttuja menneisyydestäni. Uusien ihmisten parissa mietin koko ajan, mitä uskallan sanoa. Mistä olen muuttanut ja missä olen aiemmin ollut töissä, Kati sanoo.

Jouduin hautaamaan vanhan minäni.

Hän ei halua kertoa taustastaan uudella kotipaikkakunnallaan, koska pelkää huhujen kantautuvan ex-miehensä korviin.

Kati kokee suurta iloa siitä, että hänen äitinsä ja kaksi aikuista lastaan pystyivät muuttamaan hänen kanssaan uuteen paikkaan. Uusi alku on tähän mennessä sujunut hyvin. Kiitosta saavat kauniit maisemat ja tavallisen tylsä arki.

Kati haluaa tulevaisuudessa auttaa työkseen vainoamisen ja lähisuhdeväkivallan uhreja. Sopiva tutkinto on viittä vaille valmiina.

– Uskon, että kun käyn terapian läpi, pystyn kohtaamaan ihmisiä ilman, että lähden vertaamaan heitä itseeni tai käsittelemään omaa kokemustani heidän kauttaan. Silloin voin auttaa ja tukea oikeasti, Kati sanoo.

Hänen äitinsä seisoo vieressä ja kuuntelee tyttärensä ajatuksia.

– Sinä olet pärjännyt niin hemmetin hienosti, äiti sanoo tyttärelleen havupuiden katveessa.

He viettivät juuri Katin uuden nimen nimiäisiä. Seuraavaksi Kati vaihtaa pankkitilinsä, jolloin ex-mieheltä pitäisi kadota viimeinenkin kanava, jonka kautta laittaa viestejä.

Kati ei esiinny jutussa omalla nimellään. Iltalehti on nähnyt tapaukseen liittyviä oikeuden päätöksiä ja viranomaisten asiakirjoja.

Vierailija
8/9 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä suostuis vaihtamaan nimeä tai muuttamaan. Kukaan ei häädä mua kotoota mihinkään. Miks ihmiset suostuu tämmöseen?

Vierailija
9/9 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wille kirjoitti:

En ikinä suostuis vaihtamaan nimeä tai muuttamaan. Kukaan ei häädä mua kotoota mihinkään. Miks ihmiset suostuu tämmöseen?

Et vissiin sitten ole koskaan pelännyt tarpeeksi henkesi puolesta.