Voiko joku laskea mulle paljon mun pitää säästää jos haluan että 10 vuoden päästä on 400000.
Siis joo 40000 vuodessa mutta jos lykkään joka kuukausi ne pörssiin? Mitä tuotto siellä on? 7%? Osingot uudelleensijoitan.
Kommentit (4)
Ei tuota kukaan pysty varmasti ennustamaan. Jos viime kevään rysäyksessä osti osakkeita niin nyt on niiden arvo tuplaantunut ( ainakin minulla). Voit toki ostaa myös huippuhintaan ja vuoden päästä sinulla on vähemmän kuin mitä pörssin laitoit. Pitemmällä tähtäyksellä todennäköisesti pääset kuitenkin voitolle jos olet sijoituksiasi hajauttanut. Helpoin tapa on ostaa kuukausittain pienikuluista etf-rahastoa, mutta samalla tylsin.
7 % on ollut pörssin pitkäaikainen keskiarvo tuotoille, mutta ei sitä kukaan voi luvata sinulle, varsinkaan nyt kun nousu on jo jatkunut pitkään, ollaan huipulla ja monet puhuvat kuplaantumisesta. Mutta eipä sillä, kyllä itsekin sijoitan silti.
Voit googlata korkoa korolle -laskurin ja kokeilla siellä erilaisia sijoitussummia. Jos aloitat nollasta, sinun pitäisi sijoittaa joka kuukausi noin 2300 euroa. Jos taas sinulla olisi nyt jo iso rahasumma, jonka laittaisit kerralla pottiin ja jäisit odottamaan arvonnousua, voisit sijoittaa aluksi 200 000 euroa ja se tuplaantuisi vuosikymmenessä.
Tietosi sijoittamisesta tuntuvat hatarilta ja ajattelit harjoittaa osakepoimintaa, ei esimerkiksi indeksiin sidottuja matalakuluisia rahastoja. Tavallisen sijoittajan on vaikea voittaa indeksiä joten siksikään ei voi pitää varmana, että tuottoa olisi tulossa tuon verran.
Ehkä on parempi että ihan vaan unohdat koko ajatuksen. Tai vaihtoehtoisesti laitat mun tilille tulemaan niitä rahoja. Lupaan 400% tuoton.