Miksi kaikki kyselee jatkuvasti aionko opiskella vielä?
Olen 30v, taustalla maisterintutkinto, mutta teen niitä töitä mitä saan. Koko ajan töissä duunikaverit dissaa omaa työtään ja minultakin kyselevät aionko opiskella lisää. Opiskella mitä? Ymmärtävätkö he ettei tässä iässä enää ole opintotukia käytettäväksi kun löytyy jo korkeakoulututkinto, että töitä on nykyään todella vaikea saada, ja olen tyytyväinen että on edes jotain? En ole ihan varma ymmärtävätkö kaikki kollegat myöskään ikääni, näytän hieman ikäistäni nuoremmalta. Tällä alalla on paljon parikymppisiä jotka eivät jää alalle.
Miten saisi nuo jatkuvat kyselyt loppumaan? Tuntuu vähän vaikealta alkaa juurin jaksaen selittämään että mitkä arvot minulle on elämässä tärkeintä, mitä kaikkea olen jo opiskellut aikanaan yms.
Kommentit (16)
Mitä he on sanonut kun olet tätä heiltä kysynyt?
Tuntuu myös että eikö tämä nyt hemmetti soikoon riitä, että opiskelin vuosikausia jo, ja nyt on ihan erilainen elämäntilanne. Ei kertakaikkiaan edes huvita alkaa toista maisteria tässä väsäämään. Olisin 35 kun se olisi valmis. Eikä siinä kai mitään, mutta en tosiaan ole oikeutettu opintotukeen enää.
Opintovapaalla me muutkin keski-ikäiset opiskellaan.
Luet ensin avoimessa pohjaopintoja sen verran, että saat haettua maisterihaussa ja pian sulla onkin toinen maisterintutkinto. Se pitää toki valita niin, että on työllistävältä alalta.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kysynyt muilta tuollaista. Tosiaan nyt kun mietin niin en ikinä, kollegoilta tai kavereilta, ole kysynyt moista.
En minä ainakaan tiedä mitään noista tukikäytännöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kysynyt muilta tuollaista. Tosiaan nyt kun mietin niin en ikinä, kollegoilta tai kavereilta, ole kysynyt moista.
Pitäiskö sun kysyy? En minä ainakaan tiedä muiden ajatuksista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö sun kysyy? En minä ainakaan tiedä muiden ajatuksista
No en jotenki oleta että muilla on jatkuvasti jotain suunnitelmia ja kehittymisideoita joita pitäisi vielä udella. Kysymys on tosi johdatteleva. Ihankun pitäisi vielä tehdä uusia tutkintoja. Mielummin juttelen muunlaisia asioita. Tai jos kaveri itse kertoo että aikoo aloittaa opinnot tottakai sitten kyselen kiinnostuneena.
Mutta aiotko nyt kuitenkin vielä opiskella jotain?
Johtuu siitä, ettei ne tajua että olet jo maisteri. Monella ton ikäiselläkin on vielä opinnot kesken.
Höh, onpas tylsää. Kysy, että miksi sinun pitäisi opiskella enää yhtään mitään. :)
Tätä et kysynyt eikä sillä, että sinun tarvitsisi enää opiskella toista tutkintoa, mutta olin samanlaisessa tilanteessa ja aloitin juuri 30-vuotiaana uudet yliopisto-opinnot (olin tehnyt avoimessa sitä ennen vuoden ajan opintoja). Olin valmistunut 2,5 vuodessa ja sain viran heti sen jälkeen. Toki mulla oli opintotukikuukausia säästössä ja kävin töissä opiskelun ohella. Toisen tutkinnon kuitenkin usein tekee nopeasti eikä vie samaa viittä vuotta kuin toiselta asteelta tulevilla, koska hyväksilukuja saattaa saada paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä, ettei ne tajua että olet jo maisteri. Monella ton ikäiselläkin on vielä opinnot kesken.
Kyllä osa näistä kysyjistä tietää että olen maisteri.
Olen jotenkin hirveän uupunut tähän. Taustalla kova haku oman alan paikkoihin, ja lopulta sain jotain muuta. Nyt haluaisin vaan tehdä töitä, hengähtää ja elää elämää.
Aika monilla ON paljon sinua vanhempinakin erilaisia suunnitelmia ja kehitty/ämisideoita. Monet opiskelevat lisää kolmikymppisinä, nelikymppisinä ja viisikymppisinä ja jotkut kuusikymppisinäkin edetäkseen urallaan, vaihtaakseen suuntaa, ja ihan vain pysyäkseen kärryillä uusissa oman alan kehityksen ilmiöissä ja tarpeissa.
Jos sulla ei ole, etkä halua sellaista, niin ok. Mutta älä syytä muita siitä, tai pidä muita omituisina siksi, että he ajattelevat sinullakin saattavan olla sellaisia ja kysyvät niistä. Ei tässä ne muut ole outoja, vaan sinä, joka päättäväisesti jämähdät nykyisyyteesi.
En ole sinulta mokomaa kysynyt enkä voi kysyjien motiiveja tietää, joten esitä ihmettelysi niille kysyjille.
Ihan normaalia käytöstä ihmisten välillä semmoinen keskustelu. Onko sulla siinä vaikeuksia?
Vierailija kirjoitti:
Aika monilla ON paljon sinua vanhempinakin erilaisia suunnitelmia ja kehitty/ämisideoita. Monet opiskelevat lisää kolmikymppisinä, nelikymppisinä ja viisikymppisinä ja jotkut kuusikymppisinäkin edetäkseen urallaan, vaihtaakseen suuntaa, ja ihan vain pysyäkseen kärryillä uusissa oman alan kehityksen ilmiöissä ja tarpeissa.
Jos sulla ei ole, etkä halua sellaista, niin ok. Mutta älä syytä muita siitä, tai pidä muita omituisina siksi, että he ajattelevat sinullakin saattavan olla sellaisia ja kysyvät niistä. Ei tässä ne muut ole outoja, vaan sinä, joka päättäväisesti jämähdät nykyisyyteesi.
Mitä vikaa siinä "jämähtämisessä" oikein on nykyään? Miksi kaikkien pitää olla niin kunnianhimoisia? Koko ajan kehittyä ja keksiä uusia juttuja. Mutta ymmärrän pointtisi, ehkä he itse ovat koko ajan keksimässä jotain uusia suuntia ja kyselevät siksi muiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa siinä "jämähtämisessä" oikein on nykyään? Miksi kaikkien pitää olla niin kunnianhimoisia? Koko ajan kehittyä ja keksiä uusia juttuja. Mutta ymmärrän pointtisi, ehkä he itse ovat koko ajan keksimässä jotain uusia suuntia ja kyselevät siksi muiltakin.
Jämähtäminen on huono juttu siksi, että nykyisyys vanhenee koko ajan. Jos jäät siihen, sinunkin osaamisesi, ajatuksesi, ja jopa kuvasi siitä, että mitä pitäisi osata, vanhentuu. Kyse ei ole kunnianhimosta, vaan yrityksestä pysyä maailmassa kiinni, olla jäämättä jälkeen.
Mutta toki saat levähtää jos sinulla on rankka jakso takana. Ei koko ajan tarvitse. Mutta ei myöskään kannata sulkea pois sellaista mahdollisuutta, että jonkun ajan päästä katselee uudelleen ympärilleen.
En tiedä