Verenpainelääkkeistä kokemuksia? Lääkäri sanoi, että todennäköisesti aloitettaisiin.
Mun verenpaineet on siis normaalit. Aamuisin ihanteelliset tai jopa vähän alle, iltaisin ihanteelliset-normaalit. Fyysisiä oireita ei matalakaan verenpaine ole aiheuttanut juurikaan. 1-2 kertaa vuodessa ehkä huippaa hetken noustessa.
Olen diabeetikko ja silmissä on ongelmaa, joten verenpainelääkitys aloitettaisiin silmänpohjia suojaamaan.
Mun logiikka sanoo, että saattaa aiheuttaa alhaista verenpainetta ja tämän myötä heikotusta. Googlailin vähän ja sivuvaikutuksia olikin paljon enemmän... Mikä on sun kokemus?
Kommentit (15)
En ole diabeetikko, mutta itse korjasin verenpaineen oireet helpotti syömällä tietynlaisia marjoja, muita valittuja ruokia ja lisäravinteita säännöllisesti. Näistä lääkärit aniharvoin puhuvat. Lopetin verenpainelääkkeen kaikessa hiljaisuudessa yli vuosi sitten ensin syömällä pitkään puolta annosta ja sitten jätin senkin pois.
Minulla on verenpainelääkitys munuaisten vajaatoiminnan hoitoon ja munuaisten suojaamiseen (vaikea-asteinen vt). Verenpaine on ollut hyvin lievästi koholla tai normaalin ylärajoilla.
Luultavasti lääkityksesi aloitetaan pienellä annostuksella. Oireet ovat yksilöllisiä, mutta ainakaan itselläni verenpaine ei laskenut liikaa. Ei ole mitään oireita. Kannattaa kokeilla lääkettä. Silmien terveys on tärkeää. Jos paineet laskevat liikaa, niin sitten vaihdetaan lääkettä tai muutetaan annostusta.
Vierailija kirjoitti:
En ole diabeetikko, mutta itse korjasin verenpaineen oireet helpotti syömällä tietynlaisia marjoja, muita valittuja ruokia ja lisäravinteita säännöllisesti. Näistä lääkärit aniharvoin puhuvat. Lopetin verenpainelääkkeen kaikessa hiljaisuudessa yli vuosi sitten ensin syömällä pitkään puolta annosta ja sitten jätin senkin pois.
Etkö osaa lukea? Ap:lla on ihanteelliset verenpaineet, mutta sairautensa takia vaarana vakavat silmäsairaudet.
Vierailija kirjoitti:
Mun verenpaineessa kun ei ole mitään vikaa. Se oli tässä vähän se ongelma.
-ap
Korkea verenpaine rasittaa elimistöä rankasti. Sen haitat näkyvär elimistössä viiveellä.
Ja diabetes on myös verisuonisairaus, tavallaan.
On parempi aloittaa lääkitys, jos lääkäri sitä suosittelee,
Kaikissa lääkkeissä on sivuvaikutuksia. mutta verenpainelääkkeitä on niin paljon tarjolla, että aivan varmasti joku niistä sopii jokaiselle. Kokeilemalla se selviää.
Diabetikolla ei välttämättä ruoka tai laihduttaminen tai runsas liikunta auta pysyvään korkeaan verenpaineeseen.
No mitä ongelmia sulla silmissä on, ap?
Olet sairastanut diabetesta vasta 10 vuotta, ja diabeteksen vaikutukset silmäpohjiin näkyvät vasta n. 20 vuoden kuluttua sairastumisesta.
Kaikille noita ongelmia ei edes tule.
Onko sun silmäsi tutkittu? Minusta aloituksesi vaikuttaa pelkältä provolta, niin outo se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun verenpaineessa kun ei ole mitään vikaa. Se oli tässä vähän se ongelma.
-ap
Sulla on on ongelma omassa nupissasi. Keksit koko aloituksen omasta päästäsi, idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän on tällaiset "verenpaineen oireet"? Sulla ei siis ollu edes todettua verenpainetta, mutta paransit itsesi siitä kuitenkin?
Minulla on aina ollut alhainen verenpaine ja nyt sain verenpainelääkkeitä migreenin estolääkkeeksi. Toistaiseksi ei ole tullut ongelmia esim. Huimausta. Ja migreeni on pysynyt poissa! Kannattaa kokeilla, vaikka hullulta kuulostaisi.
Ei ennaltaehkäisevästi.
Onpa törppö lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Olet sairastanut diabetesta vasta 10 vuotta, ja diabeteksen vaikutukset silmäpohjiin näkyvät vasta n. 20 vuoden kuluttua sairastumisesta.
Kaikille noita ongelmia ei edes tule.Onko sun silmäsi tutkittu? Minusta aloituksesi vaikuttaa pelkältä provolta, niin outo se on.
On tutkittu. Kaksi kertaa tänä vuonna - ensin silmänpohjakuvat terveyskeskuksessa ja sieltä lähete tarkempiin kuviin silmäsairaalaan. Molempia silmiä laseroitu ja injektoitu 3 x kumpaakin, pari viikon päästä taas laseroitavaksi. Vaikea taustaretinopatia, makulaturvotusta ja uudissuonia molemmissa silmissä.
Kyllä niitä muutoksia vaan tulee nopeastikin, jos sairaus on ollut huonolla hoitotasapainolla. Menneitä on turha murehtia, koska vahinko on jo tapahtunut eikä tässä auta kun mennä eteenpäin niin hyvin kuin pystyy.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille noita ongelmia ei edes tule.Onko sun silmäsi tutkittu? Minusta aloituksesi vaikuttaa pelkältä provolta, niin outo se on.
On tutkittu. Kaksi kertaa tänä vuonna - ensin silmänpohjakuvat terveyskeskuksessa ja sieltä lähete tarkempiin kuviin silmäsairaalaan. Molempia silmiä laseroitu ja injektoitu 3 x kumpaakin, pari viikon päästä taas laseroitavaksi. Vaikea taustaretinopatia, makulaturvotusta ja uudissuonia molemmissa silmissä.
Kyllä niitä muutoksia vaan tulee nopeastikin, jos sairaus on ollut huonolla hoitotasapainolla. Menneitä on turha murehtia, koska vahinko on jo tapahtunut eikä tässä auta kun mennä eteenpäin niin hyvin kuin pystyy.
-ap
Siis nuo edelliset laseroinnin ja injektiot oli pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Korkea verenpaine rasittaa elimistöä rankasti. Sen haitat näkyvär elimistössä viiveellä.
Ja diabetes on myös verisuonisairaus, tavallaan.On parempi aloittaa lääkitys, jos lääkäri sitä suosittelee,
Kaikissa lääkkeissä on sivuvaikutuksia. mutta verenpainelääkkeitä on niin paljon tarjolla, että aivan varmasti joku niistä sopii jokaiselle. Kokeilemalla se selviää.
Diabetikolla ei välttämättä ruoka tai laihduttaminen tai runsas liikunta auta pysyvään korkeaan verenpaineeseen.
Mulla ei ole ongelmia liikunnan/ruokailun kanssa. Olen melko aktiivinen joka päivä ja syön ihan perusterveellisesti, joskin kasvispainotteisesti, en noudata mitään "ääripäitä" ruokavaliossa, en syö eineksiä (pinaattilettuja ja maksalaatikkoa lukuunottamatta), herkkuja kohtuudella.
Edelleen, verenpaineeni kanssa ei ole ongelmia, ainakaan tällä hetkellä.
Tottakai lääkäri tietää parhaiten, mutta siihen tapaamisen on vielä pari viikkoa ja hän käski puhelimessa "miettiä ja ottaa selvää". Toki olen lukenut pharmafennican sivuilta pakkausselosteita, ennen kun tulin tänne kysymään ihmisten kokemuksia :)
- ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina ollut alhainen verenpaine ja nyt sain verenpainelääkkeitä migreenin estolääkkeeksi. Toistaiseksi ei ole tullut ongelmia esim. Huimausta. Ja migreeni on pysynyt poissa! Kannattaa kokeilla, vaikka hullulta kuulostaisi.
Kuten myös lapseni. Hänellä diagnoosina nuoruusiän migreeni. Sama lääke on itselläni verenpainetautiin.
Niin ja jos sillä on väliä, niin olen 29 v ja 1 tyypin diabeetikko (10 v sitten todettu)