Olenko oikeasti väärässä ja Posti oikeassa, kun Posti ei toimita minulle kirjeitä ja paketteja perille asti, vaan antaa random ihmisille?
Olen töissä rakennuksessa, jossa on monta yritystä saman katon alla. Pääosin eri yrityksiin pääsee ihan vain kävelemällä sisään, ovat asiakkaita varten auki. Tyyliin siis hammaslääkäri, vaatekauppa, kioski jne.
Meillä kaikilla yrityksillä on samanalkuinen osoite, olkoot vaikka Yrityskatu 4. Eri sisäänkäyntien mukaan on nimetty sitten Yrityskatu 4A ja Yrityskatu 4B. Muuten osoite on siis vaikka Firma Sejase, Yrityskatu 4B.
Posti on kulkenut vuosikausia ihan ok, mutta viimeisten viikkojen aikana Postia on jaettu aivan randomina ihan mihin vain. Eli Yrityskatu 4A:n postia heitelty firman ovista sisään ihan mihin vaan, vaikka yritys on eri.
Valitin asiasta, mutta mitään ei kuulemma voi tehdä. Jos lähetys on oikeassa osoitteessa (eli ylipäätään osoitteessa Yrityskatu 4A/B, lähetys on toimitettu perille. Ja se minun tilaamani asia voi löytyä sitten jostain aivan toisesta päästä rakennuksesta aivan toisen yrityksen tiloista ihan sattumalta.
Onko oikeasti niin, ettei asialle voi mitään? Postilla ei ole mitään velvollisuutta toimittaa lähetyksiä asiakkaalle, vaan jonnekin sinnepäin?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ohjata kaikki kirjeiden ja tavaroiden lähettäjät käyttämään kuriiripalvelua. Posti on kelvoton, eikä kenenkään tulisi käyttää sen palveluita.
Käytän Postia mahdollisimman vähän, mutten voi vaikuttaa muiden ihmisten tai yritysten lähetystapoihin. Useimmiten en edes tiedä, että joku on lähettänyt minulle jotain. Ja siksi en osaa asiaa edes kaivata.
Tänään sain viestin OmaPostiin, että lähetykseni on vastaanotettu. Olen ollut työhuoneessani koko päivän, enkä ole saanut mitään lähetystä. Kiva olisi tietää, kuka sen on vastaanottanut ja missä. Ehkä joku random hammaslääkärin asiakas, kuka tietää.
ap
Jos ne heitellään minne sattuu, niin sitten niitä ei ole jaeuttu sinulle.
Soitat vaan postille että et ole saanut posteja, kun kuski joutuu muutaman kerran hakemaan niitä posteja siitä väärästä osoitteesta, niin kyllä alkaa käytäntö muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne heitellään minne sattuu, niin sitten niitä ei ole jaeuttu sinulle.
Soitat vaan postille että et ole saanut posteja, kun kuski joutuu muutaman kerran hakemaan niitä posteja siitä väärästä osoitteesta, niin kyllä alkaa käytäntö muuttumaan.
Olen ottanut yhteyttä, mutta nostavat kätensä pystyyn. Ei voi mitään. Jos on toimitettu, niin on toimitettu. Jos osoite on oikea, niin näemmä ihan sama heittääkö ikkunasta sisään vai jaksaako viedä ihan vastaanottajalle asti.
ap
Jostain kumman syystä posti suhteutuu paketin lähettäjän (varsinkin jos se on iso yritys) valituksiin paljon vakavammin kuin vastaanottajan. Kannattaa siis ohjeistaa lähetysten lähettäjiä valittamaan postille siitä että paketti ei ole saapunut vastaanottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne heitellään minne sattuu, niin sitten niitä ei ole jaeuttu sinulle.
Soitat vaan postille että et ole saanut posteja, kun kuski joutuu muutaman kerran hakemaan niitä posteja siitä väärästä osoitteesta, niin kyllä alkaa käytäntö muuttumaan.
Olen ottanut yhteyttä, mutta nostavat kätensä pystyyn. Ei voi mitään. Jos on toimitettu, niin on toimitettu. Jos osoite on oikea, niin näemmä ihan sama heittääkö ikkunasta sisään vai jaksaako viedä ihan vastaanottajalle asti.
ap
Tuossa on varmaan se ongelma että ne muut firmat ovat ottaneet vastaan ne lähetykset sen kummemmin katsomatta tai jopa kuitanneet ne. Kannattaisi sopia kaikkien rakennuksen yritysten kanssa että eivät ota vastaan mitään mikä ei niille kuulu ja tarkistavat postin aina että kuuluu heille. Ylimääräiset sitten tunkevat jakajan mukaan joko heti tai seuraavana päivänä.
Postin ehdot sanovat näin:
”Lähetysten luovuttaminen
Osoitteeseen kuljetettava lähetys luovutetaan osoitteessa tavatulle henkilölle.
Toimipisteestä noudettavat lähetykset luovutetaan sille, joka pyytää lähetystä lähetystunnuksella.
Postin pakettiautomaattiin toimitettavat lähetykset luovutetaan koodilla, joka toimitetaan lähettäjän ilmoittamaan puhelinnumeroon tai sähköpostiin tai vastaavaan.
Kirjaaminen-lisäpalvelulla varustettu lähetys luovutetaan vain vastaanottajalle tai tämän kirjallisesti valtuuttamalle.
Lähetykset luovutetaan kuittausta vastaan. Automaatilla oikean koodin anto vastaa kuittausta. Lähetys voidaan luo- vuttaa myös ilman vastaanottajan kuittausta joko lähettäjän tai vastaanottajan toimeksiannosta.
Lähetykset, joihin sisältyy jakelu vastaanottajalle, kuljetetaan vastaanottajan osoitteeseen paikkaan, jonne on Pos- tin ajoneuvolla esteetön pääsy.
Express-rahdin lähetykset puretaan vastaanottajan laiturille tai muuhun soveltuvaan paikkaan Postin ajoneuvon välittömään läheisyyteen.”
Tästä voisin tulkita, että Yritys A:lle (Yritys A:n osoitteeseen) osoitettua lähetystä ei tule toimittaa Yritys Y:lle (Yritys Y:n osoitteeseen). Tällä logiikallahan myös kuluttajapaketit kerrostaloihin voisi antaa kenelle tahansa naapurille.
Mikäli samassa kohteessa on useita yrityksiä tai rakennus on suuri, on mahdollista, että paketti annetaan vastaanottohenkilölle. Tämä on kohtuullista, jos kuljettajalla ei ole pääsyä peremmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne heitellään minne sattuu, niin sitten niitä ei ole jaeuttu sinulle.
Soitat vaan postille että et ole saanut posteja, kun kuski joutuu muutaman kerran hakemaan niitä posteja siitä väärästä osoitteesta, niin kyllä alkaa käytäntö muuttumaan.
Olen ottanut yhteyttä, mutta nostavat kätensä pystyyn. Ei voi mitään. Jos on toimitettu, niin on toimitettu. Jos osoite on oikea, niin näemmä ihan sama heittääkö ikkunasta sisään vai jaksaako viedä ihan vastaanottajalle asti.
ap
Tuossa on varmaan se ongelma että ne muut firmat ovat ottaneet vastaan ne lähetykset sen kummemmin katsomatta tai jopa kuitanneet ne. Kannattaisi sopia kaikkien rakennuksen yritysten kanssa että eivät ota vastaan mitään mikä ei niille kuulu ja tarkistavat postin aina että kuuluu heille. Ylimääräiset sitten tunkevat jakajan mukaan joko heti tai seuraavana päivänä.
Meillä on ohjeistettu talon sisällä, ettei vastaanoteta ainuttakaan kirjelähetystä, jos se ei ole nimenomaan osoitettu hänelle. Ongelma on siis kaikilla muillakin sama ja siksi ollaan tosi tarkkoja, ettei kuitata mitään. Nyt vaan koronan takia ei tarvitse enää kuitata! Ja niitä paketteja siis oikeasti jätetään pöydille ilman ainuttakaan ihmiskontaktia. Eli tullaan ovesta sisään ja etsitään ihan mikä tahasa paikka, johon postin voi jättää. Eli vaikka se WC-tilojen välissä oleva taso, jossa on kukkaruukku.
Meillä kukaan ei ota vastaan postia "väärin", ongelma on siis se, että posti vaan jätetään johonkin tai tungetaan sellaisen ihmisen käteen, joka ei ole talossa edes töissä, kuten asiakas.
ap
Vierailija kirjoitti:
Postin ehdot sanovat näin:
”Lähetysten luovuttaminen
Osoitteeseen kuljetettava lähetys luovutetaan osoitteessa tavatulle henkilölle.Toimipisteestä noudettavat lähetykset luovutetaan sille, joka pyytää lähetystä lähetystunnuksella.
Postin pakettiautomaattiin toimitettavat lähetykset luovutetaan koodilla, joka toimitetaan lähettäjän ilmoittamaan puhelinnumeroon tai sähköpostiin tai vastaavaan.Kirjaaminen-lisäpalvelulla varustettu lähetys luovutetaan vain vastaanottajalle tai tämän kirjallisesti valtuuttamalle.
Lähetykset luovutetaan kuittausta vastaan. Automaatilla oikean koodin anto vastaa kuittausta. Lähetys voidaan luo- vuttaa myös ilman vastaanottajan kuittausta joko lähettäjän tai vastaanottajan toimeksiannosta.
Lähetykset, joihin sisältyy jakelu vastaanottajalle, kuljetetaan vastaanottajan osoitteeseen paikkaan, jonne on Pos- tin ajoneuvolla esteetön pääsy.
Express-rahdin lähetykset puretaan vastaanottajan laiturille tai muuhun soveltuvaan paikkaan Postin ajoneuvon välittömään läheisyyteen.”
Tästä voisin tulkita, että Yritys A:lle (Yritys A:n osoitteeseen) osoitettua lähetystä ei tule toimittaa Yritys Y:lle (Yritys Y:n osoitteeseen). Tällä logiikallahan myös kuluttajapaketit kerrostaloihin voisi antaa kenelle tahansa naapurille.
Mikäli samassa kohteessa on useita yrityksiä tai rakennus on suuri, on mahdollista, että paketti annetaan vastaanottohenkilölle. Tämä on kohtuullista, jos kuljettajalla ei ole pääsyä peremmälle.
Eli ihan Postin omien sääntöjen mukaan postia saa antaa talossa vierailevalle asiakkaalle!?! Mitä ihmettä, miten tämä voi olla todellista? Miten kukaan voi luottaa siihen, että mikään kirje tai paketti tulee perille, kun kuka tahansa voi ottaa sen vastaan - kuka tahansa "tavattu henkilö"!!!!
ap
Vierailija kirjoitti:
Random ei ole suomen kieltä.
"Anteeksi! Nyt en ymmärtänyt viestiäsi. Anna minulle toinen mahdollisuus. Kysy lyhyellä kysymyksellä tai valitse botin ehdottamista painikkeista sopivin vaihtoehto.
Jos minä en vieläkään osaa auttaa, niin pirauta Postin asiakaspalveluun, siellä asia varmasti selkenee. P.
0200 77000 (ma-pe 9-16, pvm/mpm, jonotus maksaa mielenterveytesi ja kuukausipalkkasi per minuutti). Rahtiasiat p. 0100 3311 (ma-pe 8-16 pvm/mpm, jonotus maksaa mielenterveytesi ja kuukausipalkkasi per minuutti)."
Siis mitä....eikö tuo ole verrattavissa siihen, että minä asun esim Koivukatu 9 A 1, naapurini asuu Koivukatu 9 A 2...ja jos postini työnnettäisi naapurin postiluukusta niin sittenkö ne olisivat toimitettu perille Postin mukaan oikeaoppisesti? Eli kerrostalossakin postit voi heitellä mistä tahansa luukusta kun kuitenkin on sama osoite?
Kannattaa ohjata kaikki kirjeiden ja tavaroiden lähettäjät käyttämään kuriiripalvelua. Posti on kelvoton, eikä kenenkään tulisi käyttää sen palveluita.