Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi "tavallaan" on muodostunut uudeksi täytesanaksi?

Vierailija
22.04.2021 |

Juuri olin palaverissa, jossa juristi sanoi suunnilleen näin "laki lähtee tavallaan siitä, että henkilötiedot on suojattu".

Tavallaan? Se on jotenkin kyseenalaista?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen täytesana(pari), jota tungetaan joka lauseen alkuun on ”itse asiassa”. Vähän sama kuin jenkkien”you know”.

Vierailija
2/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuulostaa omaan korvaan epävarmuudelta. Sanotaan "tavallaan", koska sitten jälkikäteen voidaan kiertää asiaa jotenkin, kun ei oltukaan aivan varmoja yksityiskohdista sillä hetkellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelunanalyysissä, joka on luonnollista keskustelua tutkiva kielentutkimuksen tutkimusala, näitä sanoja kutsutaan suunnitteluilmauksiksi. Se onkin parempi termi kuin täytesana, koska se kertoo heti, mihin ilmaisuja käytetään: siihen, että voidaan puhuessa miettiä ja suunnitella käynnissä olevaa puhetta. Yhteinen keskustelujen kielioppi on rakentunut niin, että liian pitkä tauko pitää täyttää jollain, muuten vuoro siirtyy toiselle puhujalle.

Ei sillä ole kauheasti merkitystä, millainen sana on käytössä. Virossa yleinen suunnitteluilmaisu on "ühesõnaga", yhdellä sanalla sanottuna. Eipä useinkaan sitä seuraava puhunnos ole yksi sana, vaan jotain paljon pidempää.

Vierailija
4/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kuulostaa omaan korvaan epävarmuudelta. Sanotaan "tavallaan", koska sitten jälkikäteen voidaan kiertää asiaa jotenkin, kun ei oltukaan aivan varmoja yksityiskohdista sillä hetkellä.

No niinpä. Ja siksi se ei oikein sovi juristin tai muun hyvin spesifin alan asiantuntijan suuhun.

Vierailija
5/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut suosittu täytesana jo vuosia.:)

Vierailija
6/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin se on tavallaan täytesana mut eipä tuosta tiijä

Vierailija
7/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinku tavallaan ihan sama.

Vierailija
8/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niinku on niin parjattu, ettei sitä kehdata käyttää ja tavallaan toimii sen sijaisena.

Vierailija
9/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikään kuin.....Sitä tungetaan myös joka väliin

Vierailija
10/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi elikkä-sanaa ei käytä enää kuin pahimmat pätijät.

Mutta tuo tavallaan-sanan hokeminen ottaa korvista ja sitä käyttävät sekä omasta mielestään hyvinkin pätevät asiantuntijat että tavistallaajat.

Vierailija
11/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun arvostelee toisten ihmisten puheessa olevia "täytesanoja", kannattaa muistaa, että niitä käyttää itsekin.

Vierailija
12/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan kyse on täytesanasta, joka ikään kuin tuo lauseeseen sisältöä, mutta itse asiassa vain pidentää virkettä lisäämättä asiasisältöä. Nämä jutut on hyvä ottaa haltuun ja optimoida kieliasun tyhjänpäiväisyys maksimaalisen sanamäärän saavuttamiseksi.

Vierailija
13/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan kyse on täytesanasta, joka ikään kuin tuo lauseeseen sisältöä, mutta itse asiassa vain pidentää virkettä lisäämättä asiasisältöä. Nämä jutut on hyvä ottaa haltuun ja optimoida kieliasun tyhjänpäiväisyys maksimaalisen sanamäärän saavuttamiseksi.

Käytät itsekin puhuessasi suunnitteluilmauksia (eli näytä nk. täytesanoja). Puhuttua kieltä tuotetaan samalla kuin puhutaan.

Vierailija
14/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tavallaan sana on todella huono, mieluummin se niinku-sana, koska se ei jätä avoimeksi sitä viestiä. Olen valtion virastossa töissä ja kuuntelin kerran kun työkaveri ohjasi asiakasta toimimaan lain mukaan ja joka väliin hänellä tulee se tavallaan. Se oikeasti muuttaa sitä viestintää ikäänkuin hän ei olisi ihan varma, onko asia näin vai ei.. tästä on muutama vuosi aikaa ja silloin ekaa kertaa huomasin tuon sanan käytön täytesanana. Nykyään tosi paljon kuulee tuota käytettävän ja ärsyttää joka kerta.

Vierailija
15/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytät itsekin puhuessasi suunnitteluilmauksia (eli näytä nk. täytesanoja). Puhuttua kieltä tuotetaan samalla kuin puhutaan.

Koko kommenttini oli täytesanoissa marinoitu. Totta kai käytän täytesanoja ja paljon, olenhan sentään viestinnän ammattilainen.

Vierailija
16/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ne juristitkin on, tahtomattaankin voi joku täytesana lipsahtaa mukaan vaikkei sillä sen suurempaa merkitystä olisi.

Eiköhän sultakin jotain täytesanoja/änkytystä/sanojen turhaa toistoa tjs välillä lipsahda jos joka sanaa alkaa syynäämään.

Vierailija
17/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuttelu on yhtä ärsyttävää, ylen aamussa varsinkin typeräkulttuuriväki harrastaa, joka kolmas sana on niinku. Onneksi ei telkkariin pysty ihmisiä lyömään, olisin jo vankilassa hakattuani muutaman kulttuurijeesustelijan sairaalakuntoon niinkuttelusta. Niin kovasti ärsyttää. Muitaihmisiä ei tule edes mieleen lyödä, paitsi persuja, mutta niitä välttelen viimeiseen asti.

Vierailija
18/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän en käytä koskaan täytesanoja, koska olen suunnitellut kaikki puheeni ennalta. Minulla on muistitikku täynnä erilaisia puheita joita harjoittelen iltaisin ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
19/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten ärsyttävää.

Konsultit käyttävät paljon noita täytesanoja.

Niiden avulla konsultti vaikuttaa puhuvan asiaa, mutta jos konsultti-ilmausten ja täytesanojen keskeltä poimii asiasisällön, se jää aika suppeaksi.

Vierailija
20/20 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää noita sanoja enemmän se kumma ääni,joka päästetään alkuun ennenkuin puhutaan.Kun siis haastattelija kysyy jotain haastateltavalta,niin päästetään sellainen ihme vinkaisu.

Miehet ennen sanoivät,ööö,ennenkuin aloittivat.Tätä oli vanhan polven poliitikoilla lapsuudessani 60-70-luvuilla,silloinsen ymmärsi.Ihmiset eivät olleet tottuneet niin mediaan kuin nykyisin,olihan televisiokin vielä aika uusi tuttavuus.

Nyt on nuorilla naisillatuo vinkaisu,kysyttäessä jotain kuuluu ensin:aaaaa tai ääää.Sitten alkaa juttu.

Siis vaan ööö on muuttunut aaa:ksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän