Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paperitehtaiden sulkeminen tiedettiin viime vuonna

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, no miksi ei kukaan kertonut paperimiehille ja Kemin kaupungille, koska tämähän tuli taas ihan täydellisenä yllätyksenä heille.

Vierailija
2/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tiennyt tämän jo useita vuosia. E oikein ymmärrä miten se joillekin tulee vielä yllätyksenä, että paperin valmistaminen ei ollenkaan lyö leiville samalla tavalla kuin 30 vuotta sitten. Varmasti länkiseppiä ja hevosenkengittäjiä potutti kun autot alkoivat yleistymään, mutta se nyt vaan on niin, että kehitys kehittyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei huolta, vihreä siirtymä käynnissä 

Vierailija
4/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tehdas ei valmista vessapaperia tai pakkausmateriaaleja niin pillit pussiin vaan.

Vierailija
5/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, no miksi ei kukaan kertonut paperimiehille ja Kemin kaupungille, koska tämähän tuli taas ihan täydellisenä yllätyksenä heille.

No niille tulee kaikennäköinen yllätyksenä. Ensin vietetään 50 vuotta lakkoillen säännöllisesti ja hankitaan korkeimmat duunaripalkat maassa saunalisineen ja sitten syytetään hallitusta, kun digitalisaation tiimellyksessä homma lakkaa kannattamasta ja viimeinen tuotanto siirretään halpamaihin.

Vierailija
6/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tiennyt tämän jo useita vuosia. E oikein ymmärrä miten se joillekin tulee vielä yllätyksenä, että paperin valmistaminen ei ollenkaan lyö leiville samalla tavalla kuin 30 vuotta sitten. Varmasti länkiseppiä ja hevosenkengittäjiä potutti kun autot alkoivat yleistymään, mutta se nyt vaan on niin, että kehitys kehittyy.

Itse taas olen monta vuotta tiennyt että nämä kaikki suomalaiset paperifirmat ovat investoineet yhdessä isoihin tehdashankkeisiin Etelä-Amerikassa. Helpimpi sanoa että tuotanto lakkautetaan kuin että se siirretään halvempaan maahan. Näyttää vähän nätimmältä.

Vierailija
7/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä vihreillä on sen kanssa tekemistä, että jokaisessa rappuni ovessa on tarra "ei mainoksia" ja kaikki lukee sanomalehtensä netissä ja printtereitäkää ei enää ole melkein kenelläkään? Itse suosin vielä fyysisiä kirjoja, mutta iso osa ihmisistä lukee e-kirjoja tai kuuntelee ne bookbeatista (tms).

Paperi on niin mennen talven lumia.

Vierailija
8/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos (ETLA) ennusti jo vuonna 2012 että EUn ilmastopolitiikka tulee näihin aikoihin sulkemaan monta tehdasta Suomessa. Energiaintensiivinen metsäteollisuus pahimpia kärsijöitä. Tää on sitä punavihreää siirtymää, ei kannata pitää tehtaita Suomessa.

https://www.etla.fi/wp-content/uploads/ETLA-Raportit-Reports-2.pdf

Vierailija
9/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeasti voi olla yllätys kenellekään alan ihmiselle.

Tässä näkyy nyt lakkoilujen tulos ja menekin tippuminen.

Vierailija
10/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas olen monta vuotta tiennyt että nämä kaikki suomalaiset paperifirmat ovat investoineet yhdessä isoihin tehdashankkeisiin Etelä-Amerikassa. Helpimpi sanoa että tuotanto lakkautetaan kuin että se siirretään halvempaan maahan. Näyttää vähän nätimmältä.

No tietysti ne siirtää kun tuotannon kun volyymi pienenee koko ajan ja slti pitäisi ylläpitää kallista infraa ja kalliita työntekijöitä jossain hevonjeerassa ja sitten maksaa kalliit kuljetuskustannukset sieltä kalliista hevonjeerasta pois. Paperi muutenkaan ole mikään tulevaisuuden tuote, vaan sitä kehitystä pitäisi tehdä nimenomaan muissa biotuotteissa, sillä ne ovat tulevaisuus. Paperikoneen pyörittäminen ei ilmeisesti ole kovin hankalaa kun miettii, että ennen muinoin Veitsiluotoonkin pääsi ilman mitään koulutusta ja suoraan aika hyville liksoillekin. Eli miksi sitä ei osaisi tehdä joku Juan siinä missä Mattikin. Meidän tulisi pyrkiä pätemään sellaisilla teollisuudenaloilla, missä korkeat palkat ovat perusteltuja korkean osaamistason takia.

Vierailija
11/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä vihreillä on sen kanssa tekemistä, että jokaisessa rappuni ovessa on tarra "ei mainoksia" ja kaikki lukee sanomalehtensä netissä ja printtereitäkää ei enää ole melkein kenelläkään? Itse suosin vielä fyysisiä kirjoja, mutta iso osa ihmisistä lukee e-kirjoja tai kuuntelee ne bookbeatista (tms).

Paperi on niin mennen talven lumia.

Vierailija
12/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva kyynelehtii paperimiehen työttömyyttä. Aina olivat palkoillaan pullistelemassa! Nytkin jos paprumiehelle brutto 5000€/kk niin saan ansiosidonnaista bruttona 3000€ siitä vero 24% niin käteen jää 2280€/kk. 400 päivän ajan paperimies saa työttömänä parempaa palkkaa kuin moni työssäkäyvä!

Vierailija
13/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienataan 60k€/v perseellä istumisesta ja saunomisesta ja siten kun se ei yhtäkkiä olekaan enää kannattavaa liiketoimintamielessä, niin syytetään hallitusta. 

Vierailija
14/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysmaissa vielä luetaan sanomalehtiä kun ei ole digiä. Mitä järkeä täältä Suomesta on sitä paperia Etelä-Amerikkaan rahdata.

Vierailija
15/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monta sellutehdasta on minunkin elämäni aikana jo suljettu vaikka luettaisiin mukaan vain Marinin hallitusta edeltänyt aika.

https://www.paperiliitto.fi/media/liiton-sivut/liitto/irtisanomiset_kar…

Tuossa on sinulle lista ihmeteltäväksi. Kenen vika nuo oli?

Vierailija
16/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monta sellutehdasta on minunkin elämäni aikana jo suljettu vaikka luettaisiin mukaan vain Marinin hallitusta edeltänyt aika.

No Sannan vika tietysti! 

Vierailija
17/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasiko kukaan että tora-enso sulkee tehtaan myös ruotsista? Onpa suomalaisen paprumiehen lakkoiluilla ja korkeilla palkoilla kauaskantoiset vaikutukset. Ovat muuten sulkeneet tehtaita ympäri maailmaa. Jännä juttu.

Vierailija
18/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SDP:n lempilapsen AY-liikkeen vika

Vierailija
19/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SDP:n lempilapsen AY-liikkeen vika

Kyllä ne on paperimiehet kironneet AY-liikkeen alimpaan helvettiin jokaisena palkkapäivänä.

Vierailija
20/30 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva kyynelehtii paperimiehen työttömyyttä. Aina olivat palkoillaan pullistelemassa! Nytkin jos paprumiehelle brutto 5000€/kk niin saan ansiosidonnaista bruttona 3000€ siitä vero 24% niin käteen jää 2280€/kk. 400 päivän ajan paperimies saa työttömänä parempaa palkkaa kuin moni työssäkäyvä!

Eihän tässä olekaan kyse vain yksityisten henkilöiden palkoista. Kemi menettää myös yritysveroja ja tietysti työntekijöiden palkkaveroja. Tehdas myös tuottaa kaukolämmön kaupunkiin. Millä se korvataan? Siitäkin tulee kustanuksia. Alihankkijat menevät töitä ja tuloja, joten näitä verotuloja katoaa myös. Menetys koskee koko kuntaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi