Siitepölyallergia
Mitä kaikkea siitepölyallergia teillä aiheuttaa? Itseltä aivan veto pois, nenä vuotaa ja kutisee, silmät kutiaa, palelee.
Kommentit (38)
Helmikuussa aloittelen allergialääkitystä ja oireet on äärestä lievät.
Vierailija kirjoitti:
Samat oireet. Voi nostaa lämpöä myös oikein pahoina siitepölykeväinä. Pientä kurkkukipua joka tod.näk johtuu nenäsumutteesta. Kiva tässä miettiä mennäkö koronatestiin vai ei.
Joo, pientä lämmön nousua on kyllä ollu mullakin. Ei kuumetta, mutta korkeampi lämpö kun tavallisesti. Niinpä, aina saa miettiä oisko sittenki esim. korona.
Vtutuskäyrä on korkealla ja olen vihainen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Helmikuussa aloittelen allergialääkitystä ja oireet on äärestä lievät.
Sama. Telfas, dymista ja livostin käytössä. Eivät vaan oireettomaksi nekään tee.
Palelee, silmät muurautuneina aamulla kiinni. Lääkitys aloitettu jo kk sitten.
Jos ei olisi lääkitystä, saisin astmakohtauksia ja pitäisi käydä ventolineä ja atrodualia ottamassa terkkarissa.
Tällä hetkellä olen huomannut että nenä vuotaa ihan kuten joskus kauan ennen koivuallergian yhteydessä.
Nokka vuotaa, silmät on kuin särjellä ja kipeät, turvonneet, pää on tukossa, väsyttää ihan älyttömästi. Olen siis lepälle allerginen, tämä tuli ilmi pari vuotta siten. Sain reseptin Heinixiin, ei muuta
Asiantuntijoiden mukaan siitepölyallergia eroaa koronasta siinä ettei ole lihaskipua, päänsärkyä, kuumetta eikä haju- ja makuaistin menetystäkään mainita.
Kyllä on. Lihaskipua, pääntukkoisuutta ja jomotusta, kuumetta - tosin ei yleensä yli 38 astetta ja usein täydellinen haju- ja makuaistin menetys. Siis ei minkäänlaista hajua tai makua, ei tunne valkosipulia, chiliä, pilaantunutta ruokaa. Outoa ja vaarallistakin, kun ei haista. Jokin saattaa kihelmöidä nenässä, huulilla tai kielellä, mutta ei tiedä mikä. Onneksi haju- ja makuaisti on palautunut parissa-kolmessa viikossa. Ristiallergiasta lisäksi yllättäviä kurkun turpoamisia ja on aika pitkä lista ruoka.-aineita, mitä pitää välttää erityisesti siitepölyaikana, jolloin reaktio on voimakkaampi kuin esim. talvella. Toki myös näitä nenän vuotamisia ja silmien kutitusta.
T. Useamman vuosikymmenen kokemuksella alle kouluikäisestä saakka
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä olen huomannut että nenä vuotaa ihan kuten joskus kauan ennen koivuallergian yhteydessä.
Jos olet koivuallerginen, voit hyvinkin olla myös lepälle allerginen.
Koivuallergia on yleisin siitepölyallergia. Koivun siitepölykausi vaihtelee hieman eri puolilla Suomea, mutta yleensä se kestää huhtikuun lopulta kesäkuun puoliväliin. Myös leppä, pähkinäpensas, valkopyökki ja tammi voivat aiheuttaa oireita koivuallergiasta kärsiville.
https://siitepolytieto.fi/mika-allergia/koivuallergia
Lepät ja pähkinäpensas ovat kevään ensimmäisiä allergian aiheuttajia. Oireita aiheuttaa tervalepän ja harmaalepän siitepöly. Leppien kukinta alkaa maaliskuun puolessa välissä. Lepän siitepölylle herkistynyt saa melkein aina oireita myös koivusta ja pähkinäpensaista. Pähkinäpensaita esiintyy Suomessa luonnonvaraisena vain lounais- ja etelärannikoilla sekä muualla viljeltynä koristekasvina.
https://www.allergiahelsinki.fi/neuvonta/allergia-ja-astmaneuvonta/siit…
Minulle sanottiin lapsen siedätyksessä että Leppä kukkii tänä vuonna ennätys runsaasti
Pientä ollut vielä silmien kutina, tukkoisuus/nenän vuotaminen. Astmalääkityksen tuplasin kun vähän ahdisti henkeä. Kyllä se riemu tästä vielä repeää kuten joka vuosi yli 35 vuotta. 😡
Siitepöly on vain kansainvälinen belgialaisten salaliitto, koska näetköä muka ilmassa siitepölyä? Lampaat luulee sairastuvansa ja juoksevat apteekkiin ostamaan helpotusta oloonsa.
Kova väsymys, aivastelua, nenä ja kurkkuoireita ja silmien kutinaa. Pysyvät kurissa lääkityksellä, paitsi väsymys. Odotan kauhulla koivun alkamista, Leppä on minulla paljon lievempi. Paha siitepölykausi kuulemma tulossa. Tsemppiä kaikille!
Mahtaisiko kohta 18-vuotias nuori vielä päästä siedätyshoitoon? Hänellä on aika paha lepän ja koivun siitepölyallergia.
Vierailija kirjoitti:
Nokka vuotaa, silmät on kuin särjellä ja kipeät, turvonneet, pää on tukossa, väsyttää ihan älyttömästi. Olen siis lepälle allerginen, tämä tuli ilmi pari vuotta siten. Sain reseptin Heinixiin, ei muuta
Moni allergialääke aiheuttaa väsymystä.
Nyt kun tullut ikää vähän enemmän siitepölyallergia on helpottanut paljon.Nyt ongelmaa on paljon vähemmän kuin ennen oli.Katupöly aiheuttaa ongelmaa kyllä.
Nyt on pahana. Tulee hillitsemättömiä yskänpuuskia ja silmät vuotavat. Nenä täyttyy räästä yskiessä. Hengitys yrittää vinkua sisäänpäin ja kitalaki kutisee. Lääkitys ei tunnu vievän kaikkia oireita. Liikaa lepän ja koivun siitepölyä!
Samat oireet. Voi nostaa lämpöä myös oikein pahoina siitepölykeväinä. Pientä kurkkukipua joka tod.näk johtuu nenäsumutteesta. Kiva tässä miettiä mennäkö koronatestiin vai ei.